«کروگمن» و تئوری تجارت آزاد

پل کروگمن اقتصاددانی است که نیاز به معرفی ندارد. بر اساس اطلاعات وبسایت شخصی کروگمن، وی در حال حاضر سه شغل اصلی دارد: استاد ممتاز در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهر نیویورک، استاد دانشکده اقتصاد لندن، و ستون‌نویس روزنامه نیویورک تایمز.

به گزارش صدای بورس، پل کروگمن اقتصاددانی است که نیاز به معرفی ندارد. بر اساس اطلاعات وبسایت شخصی کروگمن، وی در حال حاضر سه شغل اصلی دارد: استاد ممتاز در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهر نیویورک، استاد دانشکده اقتصاد لندن، و ستون‌نویس روزنامه نیویورک تایمز.

تئوری جدید
پل رابین کروگمن در 28 فوریه 1953 در نیویورک به دنیا آمد. حوزه اصلی فعالیت وی، اقتصاد بین‌الملل و اقتصاد کلان است. در سال 2008، کروگمن به دلیل تشریح تئوری تجارت نوین (تجارت آزاد) و جغرافیای اقتصادی نوین موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شد. تئوری کروگمن با بررسی تاثیرات صرفه‌جویی مقیاس و ترجیح مصرف‌کنندگان برای کالاها و خدمات مختلف، به تشریح الگوهای تجارت بین‌الملل و توزیع جغرافیایی فعالیت اقتصادی می‌پردازد. کروگمن پیش از آن نیز در فاصله بین سال‌های 1991 و 2004 و پس از 2008 موفق به کسب جوایز متعددی شده بود.

استاد قرن
کروگمن سال‌ها استاد علوم اقتصادی در موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) و دانشگاه پرینستون بود. وی در سال 2015 از دانشگاه پرینستون بازنشسته شد و همچنان عنوان استاد بازنشسته این دانشگاه را در اختیار دارد. کروگمن همچنین عنوان استاد قرن دانشکده اقتصاد لندن را به خود اختصاص داده است. او در سال 2010 ریاست انجمن اقتصاد شرق به عهده داشت و یکی از تاثیرگذارترین اقتصاددانان جهان به شمار می‌رود. پژوهش‌های کروگمن در زمینه اقتصاد بین‌الملل (شامل تئوری تجارت و مالیه بین‌الملل)، جغرافیای اقتصاد، تله‌های نقدینگی و بحران‌های ارزی از شهرت زیادی بین دانشگاهیان برخوردار است.

محبوب‌ترین اقتصاددان
پل کروگمن تاکنون 27 کتاب تالیف یا ویرایش و بیش از 200 مقاله علمی در نشریات تخصصی منتشر کرده است. وی همچنین صدها یادداشت اقتصادی و سیاسی برای نشریات معروفی همچون نیویورک تایمز و فورچون نوشته است. در پژوهشی که سال 2011 انجام شد، اساتید اقتصاد، کروگمن را محبوب‌ترین اقتصاددان زنده زیر 60 سال جهان معرفی کردند. به عنوان یک مفسر و تحلیلگر، کروگمن مجموعه گسترده‌ای از گزارش‌ها در حوزه‌های توزیع درآمد، مالیات، اقتصاد کلان و اقتصاد بین‌الملل به رشته تحریر درآورده است.

 تاثیر گذاری در مالیه بین‌الملل
کروگمن یکی از اقتصاددانانی است که در حوزه مالیه بین‌الملل نیز تاثیرگذار بوده است. وقتی  کروگمن به عنوان یک دانش‌آموخته در هیئت مدیره فدرال رزرو حضور یافت، استفان سالانت و دیل هندرسون در حال تکمیل گزارش خود درباره فروش‌های سوداگرانه در بازار طلا بودند. کروگمن الگوی آنها را برای بازار مبادلات ارزی وام گرفت و در سال 1979 گزارش بحران‌های ارزی را در نشریه "پول، اعتبار، بانکداری" به چاپ رساند. این گزارش سهم بزرگی در ارائه الگوهای بحران ارزی نسل اول داشته است.

حبیب علیزاده – روزنامه نگار
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره 369

کد خبر 417400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =