بورس مسکن راه چاره است؟/ بانک‌ها پیشتاز حضور در بورس مسکن

نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران گفت: بیش از یک ماه است که بورس املاک و مستغلات راه‌اندازی شده است و در این مدت بخشی از املاک و زمین‌های دولتی از طریق بورس معامله شده است.

به گزارش صدای بورس، ایرج رهبر، نائب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران در گفت و گو با صدای بورس، گفت: بانک‌ها و سایر سرمایه داران زمین‌های دولتی را در عرضه اولیه با کف قیمت خریداری می‌کنند که با این خرید کنترل نرخ،  دست چند نفر می افتد و اینها  هستند که توافق می کنند قیمت ها را در سطح معینی نگه دارند.

رهبر در پاسخ به این پرسش که آیا سرمایه‌های خارج شده از بورس به سمت بازار مسکن حرکت کرده است، افزود: مسکن همچون طلا و سکه کالای آنی نیست که نقدشوندگی آن آسان باشد و سرمایه‌ها  به‌راحتی وارد این بازار شوند. تاثیر حضور در این بازار زمان بر است چرا که فرد نمی تواند زمین، ملک و یا آپارتمان را فوری بخرد و یا بفروشد. ممکن است بازار مسکن سود تضمین شده داشته باشد اما در کوتاه مدت اجرای آن عملیاتی نیست. سرمایه‌ای که از بورس بیرون کشیده شده اگر هم وارد مسکن شده باشد تاثیر آن را نمی توان بلافاصله مشاهده کرد.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران با بیان اینکه راحت‌ترین مسیر برای جذب نقدینگی خارج شده از بورس، بازار طلا، بازار سکه و بازار ارز است، ادامه داد: به طور معمول این نقدینگی در ابتدا جذب بازارهای موازی مسکن می‌شود و تاثیر آن نیز به سرعت مشخص می شود.

وی با بیان اینکه بورسی شدن مسکن بیشتر تاثیر روانی بر بازار دارد، بیان کرد: بورس محل کشف قیمت است و بورسی شدن مسکن بدون تاثیر بر بازار مسکن نخواهد بود. مسکن یک کالای کارخانه ای همچون فولاد نیست که از کانال کارخانه به بورس برود و خریداران خاص داشته باشد. کسانی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند انتظار سود بیشتر از سود بانکی دارند. تجربه تاریخی نشان داده است، قیمت هر محصولی که در بورس عرضه شود افزایش می یابد. بنابراین این موضوع یک پایه برای افزایش قیمت‌ها خواهد بود. 

نائب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران با اشاره به فروش املاک دولتی در بورس گفت: الزامی که در بورس مسکن وجود دارد این است که زمین‌های دولتی و املاک در آن معامله شود. فروش املاک و مستغلات دولتی در بورس برای دولتی‌ها بهتر است. پیش‌تر برای فروش املاک دولتی ضوابطی از جمله مزایده، آگهی و... وجود داشت اکنون در بورس کشف قیمت زمین‌های دولتی انجام می‌شود و پرسشی نیز بوجود نمی‌آید.

وی افزود: کسانی که وارد بورس مسکن می شوند، بیشتر سرمایه داران و یا کارگزاری هایی هستند که سرمایه های خرد مردم را در اختیار دارند در حالی که متقاضیان خرید مسکن مردم هستند.

رهبر بیان کرد: یکی از سرمایه داران کلان، بانک‌ها هستند که با هدف کسب سود وارد بورس مسکن می شوند. بانک‌ها و سایر سرمایه داران زمین‌های دولتی را در عرضه اولیه با  کف قیمت خریداری می‌کنند. با این خرید کنترل نرخ  دست این چند 10 نفر می افتد و اینها  هستند که توافق می کنند قیمت ها را در سطح معینی نگه دارند.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 417208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =