تغییرات ضریب تعدیل سهام مثل سابق تاثیرگذار نیست

بنا بر اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، ضریب تعدیل سهام در حساب تضمین مشتریان اعتباری به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد. ضریب تعدیل سهام در محاسبه تضمین اعتباری مشتریان اصطلاحی است که برای میزان اختصاص اعتبار خرید سهام به مشتریان کارگزاری‌های بورس اطلاق می‌شود.

به گزارش صدای بورس، در پی این تغییر صدای بورس گفتگویی با علی جمالی مدیرعامل کارگزاری نماد شاهدان و حسن قاسمی مدیرعامل کارگزاری آینده نگر خوارزمی داشته است که در ادامه می‌خوانید .

 علی جمالی؛ مدیرعامل کارگزاری نماد شاهدان گفت: افزایش ضریب تعدیل سهام از 10درصد به 20درصد اتفاق خوشایندی نیست و این امر باعث تشدید خروج نقدینگی از نظام بانکی و بازار سرمایه است .مسئله ای که در این بین به وجود می آید بحث سفته بازی و افزایش حباب است. وی افزود: بهترین کار این بود که این عدد به سمت صفر برود که به عدم خروج منابع تسهیلاتی از بانک ها کمک کند و نیز بحث حباب کمرنگ شود.

جمالی ادامه داد: اینکه ضریب تعدیل سهام دائما در حال تغییر است سردرگمی سیاست گذاران اقتصادی است. شاید برخی از مسئولین گمان کردند که کاهش ضریب باعث شده شاخص بورس ریزش پیدا کند، در صورتی که ریزش شاخص ارتباطی به این مسئله ندارد و فاکتورهای مهمتری در این قضیه دخیل بوده و هستند.

وی تاکید کرد: این تغییر در ضریب تعدیل سهام به نفع بازار نیست و باعث بی اعتمادی معامله‌گران  می شود و عدد 5 تا 10درصد عدد معقولی برای این امر است، البته اگر ثابت بماند. 

حسن قاسمی مدیرعامل کارگزاری آینده نگر خوارزمی در همین راستا گفت: حس عدم اعتماد بین سرمایه گذاران نسبت به بورس اتفاق افتاده و این تغییرات ضریب مثل سابق تاثیرگذار نیست و مهمتر از آن اعتمادی ست که از دست رفته است.

وی افزود: بورس نباید با این عددبازی کند ، اگر ضریب روی عدد سابق ثابت می ماند عملا ریسک کارگزاری ها کنترل شده بود ولی این عدد پله پله کم شد که این امر تصمیم جالبی نبود. همچنین افزایش مجدد این ضریب با توجه به شرایط خاص بازار راهگشا و اثر گذار نیست.

گفتگو از: زهرا مالمیر

کد خبر 415545

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =