افزایش درآمد، توانگری مالی و امکان انجام افزایش سرمایه

شرکت بیمه ملت چشم‌انداز بسیار مناسبی برای انجام افزایش سرمایه و افزایش سطح توانگری مالی به موازات افزایش سطح درآمدها دارد.

سینا سلیمانی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین در گفت‌وگو با صدای بورس:
با توجه به اینکه سال آینده احتمالاً با موج رشد حجم نقدینگی اقتصاد روبه‌رو هستیم، چشم‌انداز ما این است که سال آینده حجم نقدینگی روی گزارش عملکرد شرکت‌ها اثرگذار باشد.
قاعدتاً با رشد حجم نقدینگی، صنایعی که وابسته به این عامل و فاکتور اقتصادی هستند تحت تاثیر قرار می‌گیرند مثل صنعت بانک، بیمه و شرکت‌های psp؛ اینها صنایعی هستند که به این نقدینگی خدمت می‌دهند، یا از محل تراکنش‌هایی که این نقدینگی ایجاد می‌کند یا تسهیلات و اعتباراتی که این نقدینگی نیاز دارد و یا سایر خدماتی که با این حجم نقدینگی فعال در اقتصاد مرتبط است. 
این صنایع در سال آینده می‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند و می‌توانیم تحولی در صورت‌های مالی آنها شاهد باشیم.
صنعت بیمه یکی از همین صنایعی است که به طور مستقیم با ارزش پول ملی و حجم نقدینگی درگیر است. با رشد این حجم و کاهش ارزش پول ملی، حجم بیمه‌نامه‌ها و درآمد بیمه‌نامه‌های صادره شرکت‌های بیمه‌ای افزایش پیدا می‌کند و این افزایش نرخ رشد می‌تواند به افزایش سودآوری در این صنعت منجر شود.
همانطور که از سابقه تاریخی این صنعت مشخص است، صنعتی است که همواره سودده و قابل اتکا بوده است.
شرکت بیمه ملت یکی از ارزنده‌ترین شرکت‌های فعال در این صنعت است؛ به دلیل اینکه همیشه با رشد سودآوری بیش از میانگین صنعت و حجم دارایی‌های قابل توجهی روبه‌رو بوده که از مدیریت شرکت و نحوه سرمایه‌گذاری‌ها از محل ذخایر یا سایر منابع شرکت ناشی می‌شود. 
شرکت بیمه ملت با توجه به اینکه نسبت به سال گذشته رشد بیش از ۱۰۰ درصدی در درآمد حق بیمه داشته و این رشد برای دو سال متوالی تکرار شده، یکی از شرکت‌های کاملا مستعد برای رشد سودآوری در این صنعت است؛ رشد سودآوری بیش از متوسط صنعت.
علاوه‌بر این، حجم سرمایه‌گذاری‌های بیمه ملت از محل انواع ذخایری که شرکت‌های بیمه می‌توانند از محل آن سرمایه‌گذاری کنند، در مقایسه با سایر شرکت‌های رقیب، بسیار قابل قبول بوده است. به طوری که حجم سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در دو سال اخیر با رشد دو برابری همراه بوده و ارزش افزوده این سرمایه‌گذاری‌ها به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است.
یکی دیگر از عواملی که در بررسی شرکت‌های بیمه و این صنعت مهم است، موضوع توانگری مالی است یعنی توانایی این شرکت‌ها در پوشش ریسک و بازپرداخت خسارت‌هایی که باید به مشتریان خود پرداخت کنند. شرکت بیمه ملت با توجه به سوابق تاریخی، در هفت سال گذشته بالاترین رتبه توانگری مالی را در کل صنعت داشته و این یک عامل بسیار تاثیرگذار و مهم در صنعت محسوب می‌شود که شرکتی بتواند با این ثبات، علاوه‌بر رشد درآمدهای خود، سطح توانگری مالی خود را نیز در بالاترین رتبه حفظ کند.
عامل آخری که در حال حاضر در شرکت‌های بیمه‌ای مدنظر بازار است، موضوع ارزش دارایی‌های ثابت یا ارزش املاک و مستغلاتی است که در دل شرکت‌های بیمه‌ای بابت سرمایه‌گذاری‌ها هست. این املاک، ماهیت پوشش ریسک و پشتوانه شرکت‌ها را دارد اما با توجه به تورمی که هر سال در اقتصاد داریم و افت ارزش پول ملی، ارزش این دارایی‌ها در دفاتر و صورت‌های مالی شرکت‌ها باید به‌روز شود. شرکت بیمه ملت با حجم بسیار قابل توجهی از دارایی‌ها روبه‌رو است که هر سال هم به این رقم اضافه شده و چیزی که در حال حاضر در این صنعت مورد توجه بازار است، این است که این حجم دارایی‌ها چقدر بوده و به صورت به‌روز شده در چه سطحی قرار دارد. براساس تحلیل ما، بیمه ملت با توجه به حجم دارایی‌های قابل توجهی که دارد و می‌توانیم بگوییم یکی از بزرگترین شرکت‌ها در صنعت است و بالاترین ارزش دارایی‌ها را دارد، در صورت صلاحدید هیات مدیره و مدیریت، چشم‌انداز بسیار مناسبی برای انجام افزایش سرمایه و افزایش سطح توانگری مالی به موازات افزایش سطح درآمدها دارد.

کد خبر 410741

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =