اجرای30 هزار میلیارد تومان پروژه در مناطق آزاد

یازدهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور با عنوان نمایشگاه کیش اینوکس با ویژگی‌های متفاوت از جمله تبدیل جزیره کیش به مرکز توجه بازار سرمایه کشور و حضور هیأت‌های دیپلماتیک بیش از ۱۵ کشور در جزیره کیش برگزار می‌شود.

یازدهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور با عنوان نمایشگاه کیش اینوکس با ویژگی‌های متفاوت از جمله تبدیل جزیره کیش به مرکز توجه بازار سرمایه کشور و حضور هیأت‌های دیپلماتیک بیش از ۱۵ کشور در جزیره کیش برگزار می‌شود. ناصر آخوندی، معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری و عضو هیأت مدیره منطقه آزاد کیش درباره این رویداد  و سایر برنامه‌های توسعه ای منطقه آزاد کیش مصاحبه‌ای با هفته نامه بورس داشت که در ادامه می‌خوانید.

 چرا بازار سرمایه را برای انتشار اوراق و تأمین مالی انتخاب کردید؟
سرعت و امکان بهره‌وری بالا بخشی از قابلیت‌های فراوان بازار سرمایه برای انتخاب این بستر است ضمن  آنکه وجود ابزارهای مختلف و متعدد که برای تأمین نیازهای مالی پروژه‌ها دارد شرایط مناسبی را برای منطقه آزاد کیش میسر می‌کند. تا همین لحظه هم دیر به سمت بازار سرمایه آمده‌ایم و قصد داریم حداکثر استفاده را در رابطه با پتانسیل‌های جذب منابع مالی از بازار سرمایه برای پروژه‌های زیرساختی، گردشگری و عمرانی کرده و همچنین به رونق تولید و شرکت‌های تولیدی با رویکردهای مختلف مانند گردشگری، صنعتی و خدماتی کمک کنیم. در همین رابطه برای اولین بار سه هزار میلیارد ریال اوراق صکوک منتشر شد ضمن  آنکه برای سقف هفت هزار میلیارد تومان دیگر هم برنامه ریزی شده است و به مرور تا سال‌های آینده این اتفاق خواهد افتاد. بحث اوراق منفعت را نیز در دست داریم که برای پروژه شرکت هواپیمایی کیش ایر و تأمین قطعات هواپیما از آن بهره خواهیم برد.
 با توجه به پتانسیل‌های بازارسرمایه برنامه ای برای ورود به فرابورس دارید؟
حتما؛ مقدمات ورود آن به بورس از حدود هشت ماه پیش آغاز شده و همکاران ما در شرکت سرمایه‌گذاری پیگیری این امر را به عهده دارند. موافقت برای ورود این شرکت به‌عنوان یک نهاد مالی اخذ شده است و امیدواریم این شرکت در دهه فجر وارد فرابورس شود.
 حذف معافیت‌های مالیاتی منطقه آزاد چه تاثیری خواهد داشت؟ 
مزیت‌ها و مشوق‌های اقتصادی که در منطقه آزاد وجود دارد جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری را آسان‌تر و انگیزه فعالیت اقتصادی را نیز بیشتر کرده است به طبع اگر معافیت مالیاتی که یکی از مشوق‌هاست را حذف کنیم خروج سرمایه اتفاق خواهد افتاد و جذب سرمایه‌گذاری جدید و یا شروع سرمایه‌گذاری جدید با مشکل رو به رو خواهد شد. ضمن آنکه سرمایه‌گذاران فعلی با علم به اینکه حدود بیست سال معافیت مالیاتی دارند اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند حالا و زمانی که پروژه‌هایشان هنوز به نتیجه و بهره‌برداری نرسیده نمی‌توان گفت معافیت حذف یا تغییری در آن ایجاد خواهد شد. اعلام این خبر برنامه کسب و کار آنها را دگرگون خواهد کرد.به این نکته هم توجه کنید؛ اگر اعتماد لازم که سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری نیاز دارد کمرنگ شود طبیعتا اهداف اولیه مناطق آزاد برای رونق تولید، ایجاد اشتغال، انتقال دانش فنی از خارج به داخل و برعکس، صادرات کالاهای تولیدی در مناطق آزاد و به دنبال آن ارز آوری را با مشکل رو به رو خواهد کرد.
 برنامه شما چیست؟
بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه در مناطق آزاد و به ویژه کیش در دست انجام است که تا سال ۱۴۰۰ باید به اتمام برسند. رقم قابل توجهی است که نیاز به منابع مالی دارند و بهترین بازار و بهترین محل برای تأمین نیازهای مالی با وجود ابزارهای متنوع و مختلف بازار سرمایه است. به طور طبیعی باید روش‌های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه برای فعالان جزیره تبیین و  این مسائل آموزش داده شود و شرکت‌های مستقر در مناطق آزاد و شرکت‌های فعال  در جزیره کیش ترغیب شوند تا به بازارهای مالی ورود کنند تا  بتوانند از این محل نیازهای مالی خود را تأمین کنند که این مهم هم باعث اشتغال و هم رونق تولید و هم ثروت آفرینی خواهد شد و از طرفی صادرات را هم تقویت می‌کند و ارزآوری برای کشور به دنبال خواهد داشت.
 یازدهمین نمایشگاه کیش اینوکس با چه رویکردی برگزار می‌شود؟
منطقه آزاد کیش دارای مزیت‌های فراوانی برای گرد هم آمدن و برگزاری نمایشگاه‌ها و نشست‌های تخصصی است و نمایشگاه کیش اینوکس امسال با دو محور اصلی داخلی و خارجی و با حضور مسئولان، مقامات، مدیران، کارشناسان و سخنرانان برجسته اقتصادی کشور برگزار می‎شود. 
 چه نتیجه‌ای در محور داخلی و خارجی مدنظراست؟
در محور داخلی، موضوع رونق تولید و نقش بازار سرمایه در افزایش تولید ملی و جذب سرمایه‌گذار مدنظر است. به گونه‌ای که در ۶ ماهه اول امسال افزایش خوبی نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داشته‌ایم. و اما در محور خارجی، گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه، همجوار و هدف به عنوان رویکردهای اصلی در این نمایشگاه دنبال می‎شوند. این در حالی است که در حال حاضر دو سرمایه‌گذاری خوب در جزیره کیش با سرمایه‌گذاران ترک که بیش از ۳۰۰ میلیون یورو است، تفاهم نامه امضاء شده و پیگیر کارها هستیم. در واقع حتی اگر یک دلار هم در کشور سرمایه‌گذاری انجام شود قطعا حائز اهمیت است.
 چه برنامه‌ریزی‌هایی برای فرصت به دست آمده انجام شده است؟
برای اولین موضوعی که مد نظر قرار گرفته، برنامه‌ریزی و تلاش دستگاه‌های حاکمیتی در زمینه رونق تولید بود که در این راستا در نمایشگاه کیش اینوکس برگزاری ۲۵ همایش و نشست تخصصی با محورهای مختلف معرفی فرصت‎های سرمایه‌گذاری در کشور و نیز معرفی قابلیت‎ها و ظرفیت‎های عظیم در بازار پول و سرمایه با هدف همگرایی و هم افزایی دست اندرکاران اقتصادی در تقویت توان کشور و کاهش وابستگی‎ها طراحی شده است. به بیان واضح‌تر، معرفی قابلیت‌های نهادهای مالی، توانمندی‌ها و دستاوردهای بازار سرمایه، پول و بیمه کشور، کمک به تشکیل سرمایه در اقتصاد ملی، افزایش ظرفیت‌ها برای رقابت بازار پول و سرمایه کشور با بازارهای مشابه منطقه و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های کلان ملی، جلب مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، ارائه جدیدترین روش‌های تأمین مالی برای طرح‌های سرمایه‌گذاری و تبادل اطلاعات فنی و تجاری بین سرمایه‌گذاران و مجریان طرح‌های سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین اهداف میزبانی و حمایت سازمان منطقه آزاد کیش از برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس است.
 نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۹ چه  تفاوتی با نمایشگاه سال گذشته دارد؟
با توجه به بازخوردهای خوب نمایشگاه‌های سال‌های قبل، استقبال از نمایشگاه کیش اینوکس امسال خیلی بیشتر شده و کارها هم عملیاتی‌تر انجام می‌شود. با اپلیکیشنی که امسال تعریف شده همه گفت‌وگوها، مذاکرات و تفاهم‌نامه‌ها را حتی برای ماه‌های بعد از برگزاری نمایشگاه قابل پیگیری کرده است و قطعا می‌توانیم یکسری قرارداد و تفاهم‌نامه واقعی که منجر به نتیجه است را از دستاوردهای این نمایشگاه به حساب آوریم. 
 چشم‌انداز شما از کیش اینوکس امسال چیست؟
برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۹ با حضور گسترده فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف نشان از پویایی فعالیت‌های اقتصادی در کشور است، بنابراین، این رویداد را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای اقتصادی کشور و کیفی‌ترین رویداد جزیره کیش نامید که با توجه به این موضوعات به نظر می‌رسد با توجه به برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، بتوانیم برای عمده پروژه‌هایی که برای جزیره هندورابی تعریف شده، در نمایشگاه امسال تفاهم‌نامه به امضاء برسانیم. 

  • شماره۳۳۰هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۳
کد خبر 410180

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =