۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
دست های بسته و دست دوم فروشی

با توجه به دستورالعمل هایی که در سال های اخیر از سوی بانک مرکزی منتشر شده و از لحظه ای که سقف اعتباری تعیین شده که پایین تر از نرخ تورم انتظاری است دست و پای صنعت لیزینگ را کاملاً بسته شد.

حسین همایون مقدم، قائم مقام مدیرعامل لیزینگ کارآمد در خصوص چالش های  صنعت لیزینگ گفت:  با توجه به دستورالعمل هایی که در سال های اخیر از سوی بانک مرکزی منتشر شده  و از لحظه ای که سقف اعتباری تعیین شده  که پایین تر از نرخ تورم انتظاری است دست و پای صنعت لیزینگ را کاملاً بسته شد.  
 وی افزود: از طرف دیگر تحریم ها موجب شده ۹۰ درصد فعالیت این صنعت  در صنعت خودرو شکل گیرد.  همچنین تحریم ها باعث شد  تولید خودرو کاهش یابد. بر این اساس وقتی تولید نباشد طبیعتا صنعت لیزینگ  در رکود شدید دست و پا  خواهد زد. خودروسازان که به دنبال تامین مالی بودند تحقق این موضوع را توسط شرکت های لیزینگ انجام دادند  که از طریق  آورده های سهامداران و یا از مسیر سیستم بانکی بود. یعنی مطالباتی که بانک ها از  خودروسازان داشتند تهاتر می‌کردند و به صورت عامل  این مطالبات را از خودروساز می گرفتند  و  در قالب خودروبه بانک عامل خود پرداخت می‌کردند. این فعال حوزه لیزینگ با بیان این که  اخیرا  برخی لیزینگ ها فعالیت خود را بر خودروهای دست دوم تغییر داده اند، بیان کرد:  در حال حاضر یکی از شرکت‌های خودروساز به همراه  یک شرکت لیزینگ خودروهای دست دوم را اورهال کرده  و  با یک قیمت بالاتر به مشتریان واگذار می کند.مقدم ادامه داد: قاعدتاً سایر شرکت های لیزینگ نیز این سمت خواهند رفت  چرا که شرایط تحریم ها و اقتصاد داخل کشور به گونه ای است که این مسیر تنها راه برای شرکت های لیزینگی خودرو است. البته  لیزینگ خودروهای دست دوم دردسر قیمت مصوب و اما و اگرهای سازمان های نظارتی را ندارد و بازار تعیین کننده قیمت نهایی است ولی  ریسک لیز خودروهای دست دوم نیز بسیار بالاست.
قائم مقام مدیرعامل لیزینگ کارآمد اظهار داشت: با نگاهی کلی، طرح تحریم ها به صورت زنجیر وار بر تمام نهادهای اقتصادی کشور تاثیر گذار بود که در این خصوص  لیزینگ نیز نیازمند به منابع جدید است. همچنین به طور یقین  خودرویی که در سال ۹۴ یکصد میلیون تومان بوده و در سال ۹۷ چهارصد میلیون تومان شده لیزینگ آن نیازمند  مبلغ بالاتری است  و به نوعی افزایش قیمت های اخیر منابع شرکت‌های لیزینگ را درگیر کرده است.  مقدم  اظهار داشت :این در حالی است که بانک ها نیز منابع محدودی دارند و دولت نیز بزرگترین بدهکار به بانک هاست. همچنین بهره تسهیلاتی که لیزینگ ها می‌گیرند بسیار بالاتر از اعداد و ارقامی است که در  رسانه ها دیده می شود. البته یکی از راهکارهایی که پیشنهاد شد انتشار  اوراق قرضه اسلامی بود اما انجام نشد، چرا که زیرساخت های آن هنوز فراهم نیست.

 

  • شماره ۳۱۳ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۴
کد خبر 408455

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =