معاون سازمان بنادر: کشتیرانی در دریای خزر ایمن تر می شود

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با تصویب پیش‌نویس پروتکل تامین ایمنی دریانوردی، شاهد افزایش ایمنی کشتیرانی تجاری با حفظ محیط زیست در دریای خزر خواهیم بود.

به گزارش صدای بورس به نقل از ایرنا، هادی حق‌شناس روز دوشنبه در چهارمین اجلاس بررسی همکاری‌های کشورهای حاشیه خزر در زمینه ایمنی دریانوردی در این دریا در تهران افزود: برای توسعه همکاری‌های فنی و ایمنی و حفظ محیط زیست و ارتقاء کارایی حمل و نقل دریانوردی استفاده مناسب از ظرفیت های دریای خزر برای کشورهای حاشیه این دریا اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: دریای خزر به عنوان بزرگترین دریای بسته جهان توسط پنج کشور ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان احاطه شده و با توجه به قرار گرفتن این دریا در مسیر کریدور شمال به جنوب، حفظ محیط زیست آن برای پنج کشور حاشیه دریای خزر اولویت دارد.

حق شناس افزود: برگزاری این اجلاس، بستر مناسبی برای تسریع در تدوین پروتکل تامین ایمنی دریانوردی دریای خزر و در نتیجه ارتقای سطح ایمنی دریانوردی با رعایت استانداردهای فنی و در چارچوب پروتکل‌های سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) به وجود آورده است.

معاون سازمان بنادر تاکید کرد: به دنبال انعقاد موافقتنامه همکاری در زمینه امنیت دریای خزر در سال ۲۰۱۰ میلادی در باکو و برگزاری اجلاس دوم در ترکمنستان و سومین اجلاس در تهران، اکنون پیش‌نویس این پروتکل در ۹ ماده تدوین شده که امیدواریم در این اجلاس به تایید نهایی نمایندگان پنج کشور حاشیه خزر برسد.

وی، تعیین چارچوب قوانین بین المللی قابل اجرا در دریای خزر و تبادل تجارب و مساعدت در آموزش برای افزایش تخصص کارکنان کنترل و نظارت فنی را از مهمترین محورهای این پیش‌نویس بین المللی برای دریای خزر اعلام کرد.

حق شناس تاکید کرد: بهسازی مکانیزم همکاری در زمینه کنترل بازرسی کشتی ها توسط کشورهای صاحب بندر و تدوین و پذیرش یادداشت تفاهم در مورد کنترل و بازرسی کشتی ها توسط کشورهای حاشیه خزر از دیگر بندهای این پیش‌نویس در اجلاس چهارم است.

چهارمین نشست بررسی همکاری های تامین ایمنی و امنیت دریانوردی در دریای خزر با حضور نمایندگانی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان روزهای 19 و 20 آذر در هتل همای تهران برپاست؛ در این نشست، ایمنی دریانوردی شامل ایمنی تردد شناورها در دریای خزر و عملیات دریایی و نیز بهره مندی از ظرفیت های حقوقی در خصوص کنترل و بازرسی کشتی ها در این آبراهه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

موضوع اصلی این نشست، بررسی همکاری در زمینه تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر و مذاکره بر سر بهره مندی از ظرفیت های حقوقی تعدادی از کنوانسیون های دریایی سازمان بین المللی دریانوردی در خصوص کنترل و بازرسی کشتی هاست.

ایمنی دریانوردی و بهسازی مکانیزم های تعامل در امور تجسس و نجات دریایی با لحاظ ویژگی های جغرافیایی و شرایط دریای خزر از دیگر مواردی است که در دستور کار اجلاس چهارم قرار دارد.

کارشناسان معتقدند حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی در دریای خزر و حفاظت از محیط زیست آن به عنوان بزرگترین دریاچه جهان از اهمیت و اولویت ویژه ای برخوردار است و دستیابی به این هدف جز با اراده جدی و همکاری نزدیک میان کشورهای منطقه و تفاهم در اعمال مقررات یکسان تحقق نمی یابد.

کد خبر 401273

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =