خرید تجهیزات استراتژیک بندر شهید رجایی از اروپا

معاون سازمان بنادر و دریانوردی از خرید تجهیزات استراتژیک بندری از شرکت‌های اروپایی خبر داد و گفت:‌ الان این دستگاه‌های اروپایی عملیاتی است و منتظریم با حضور رئیس‌جمهوری این تجهیزات به بهره‌برداری رسمی برسند.

به گزارش صدای بورس به نقل از تسنیم، محمدرضا الهیار در جمع خبرنگاران مبنی بر این‌که آیا در بحث تامین تجهیزات استراتژیک بندری در دوره برجام خریدهای مورد نیاز کشور صورت گرفته و این‌که در انتقال پول مشکلی دارید یا خیر، اظهار کرد:‌ همه هم و غم این است که بتوانیم از توان داخلی برای تامین تجهیزات بندری استفاده کنیم، بخشی از نیاز کشور به  تجهیزات یا قطعات خاص نیز از خارج تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: در خصوص تجهیزات خاص نیز که نیازمند خرید از خارج است بعد از بررسی‌های کامل داخلی و هماهنگی با وزارت صنعت، با توجه به این‌که امکان تامین در داخل کشور وجود نداشته، طبیعتا سعی شده از خارج نیاز عملیاتی بنادر پوشش داده شود.

وی افزود:‌یکی از موضوعاتی که در زمان برجام انجام شد خرید 12 دستگاه جرثقیل گنتری کرین برای بندر شهید رجایی بود. خوشبختانه الان این دستگاه‌های اروپایی عملیاتی است و منتظریم با حضور رئیس‌جمهوری این تجهیزات به بهره‌برداری رسمی برسند.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر با بیان این‌که ارزش این قرارداد حدود 104 میلیون یورو بود،‌گفت: تجهیزات این قرارداد تحویل و بخش عمده‌ای از پرداخت‌های آن نیز انجام شده است.

الهیار با بیان این‌که این قرارداد در قالب LC بوده و تا این مقطع مشکل خاصی در این زمینه نداشته‌ایم، اظهار کرد:‌ فاز 3 بندر شهید رجایی در دست ساخت  بوده و فاز 2 طرح توسعه نیز تحویل گرفته شد. سعی داریم فاز 3 را تا آخر دولت دوازدهم به اتمام برسانیم.

وی با یادآوری این‌که در دوره برجام برای بنادر شهید رجایی و بندر چابهار (لایروب) قرارداد خرید تجهیزات انجام شد،‌ گفت:‌ وضعیت کشور در بحث تجهیزات وضعیت مناسبی دارد، در حوزه تامین قطعات یدکی نیز هم می‌‌توانیم از توان داخلی استفاده کنیم که در این راستا به مجموعه‌های دانش‌بنیان اعلام کرده‌ایم که فرصتی برای استفاده بیش از پیش برای توان داخلی به وجود آمده که باید از آن بهر ببریم.

وی بیان کرد:‌ در حوزه تجهیزات بندری در چابهار از محل صندوق توسعه ملی تامین شده که شامل جرثقیل‌های موبایل ساحلی و مکنده‌های غلات است. مشکل خاصی در این زمینه نداریم و بندر چابهار کاملاً آماده است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر در حال بررسی برای آغاز فاز 2 طرح توسعه بندر چابهار هستیم، افزود:‌ هم‌اکنون برای بندر شهید رجایی خرید یک سری تجهیزات را در دستور کار داریم که قراردادهای آن امضا شده است.

کد خبر 401226

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =