رمز کارت‌های بانکی یکبارمصرف می‌شود

بانک‌ها تا اول آذرماه فرصت دارند تا مشتریان خود را ترغیب به استفاده از رمز‌های یک‌بارمصرف در تراکنش‌های مبتنی بر رمز دوم کارت کنند.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از میزان، در سال‌های گذشته با حرکت بانکداری سنتی به سمت بانکداری الکترونیکی در کنار صرفه جویی در زمان و بهبود خدمات، آمار کلاهبرداری‌ها از مشترکان نیز تا حد زیادی بالا رفته است.

به طوریکه روزانه شاهد شگرد‌های جدید کلاهبرداری از طریق بانکداری الکترونیک هستیم و لازم است سیستم بانکی برای حفاظت از حساب و اطلاعات مشتریان باید جلوتر از هکر‌ها و کلاهبردار‌ها قدم بردارد.

یکی از روش‌هایی که می‌تواند در ایمن سازی دسترسی کاربران به سیستم‌های الکترونیکی نقش به سزایی داشته باشد استفاده از رمز‌های یک بار مصرف یا OTP است.

رمز یک بار مصرف درست نقطه مقابل رمز‌های ثابت است و با داشتن امنیت بالا، فقط برای یک بار استفاده تعبیه شده و روشی ساده و موثر برای مقابله با سواستفاده‌های اینترنتی محسوب می‌شود.

یکی از مهمترین اهدافاستفاده از رمز‌های یک‌بارمصرف ، ناممکن کردن دسترسی افراد غیرمجاز به اطلاعات اشخاص است.

رمز‌های ثابت یا ایستا در سال‌های گذشته با صرف زمان و بی دقتی اشخاص از سوی افراد غیرمجاز مورد سواستفاده قرار می‌گرفت.

با این تفاسیر فراگیر شدن استفاده از رمز‌های یک‌بارمصرف می‌تواند نقش مؤثری در کاهش جرائم مالی به‌خصوص در بحث برداشت‌های غیرمجاز ایفا کند و در این بین بانک مرکزی باهدف افزایش امنیت تراکنش‌های مبتنی بر کارت بخش‌نامه الزامات رمز‌های پویا (OTP) را ابتدای شهریورماه سال جاری به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.

 از ابتدای آذرماه سال جاری رمز دوم ایستا و یک‌بارمصرف همزمان به مشتریان ارائه می‌شود و مسئولیت خطر‌هایی که به خاطر ایجاد نشدن زیرساخت بهره‌گیری از رمز‌های یکبار مصرف برای مشتریان رخ می‌دهد نیز بر عهده بانک و موسسات اعتباری خواهد بود.

براساس بخش نامه الزامات رمز پویا از ابتدای خردادماه سال ۹۸ رمز دوم تمام کارت‌های بانکی حذف خواهد شد و تمام مشتریان باید با استفاده از رمز‌های یکبار مصرف نسبت به انجام تراکنش اقدام کنند.

کد خبر 395087

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =