«مقاوم‌سازی بانک»  محور برنامه‌های   بانک تجارت

بیش از ۸۰ درصد اقدامات بخش‌های مختلف بانک تجارت منطبق با شاخص‌ها و الگوی اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود

بانک‌ها و مؤسسات مالی در اقتصاد بانک محور کشور، در سال اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال می‌توانند نقش بی‌بدیلی را در توسعه و پیشرفت کشور ایفا کنند و گام بلندی را با حضور فعالانه و مولد خود و با فراهم‌سازی روش‌های نوین تأمین مالی و جذب سرمایه‌های خارجی در رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال بردارند. بانک تجارت نیز به عنوان یکی از اعضای این مجموعه، اقدامات گسترده‌ای در سه محور فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی، مقاوم‌سازی بانک و ایفای نقش فعال در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور به اجرا درآورده است.

 

حرکت در مسیر درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد مقاومتی

برنامه‌های کمیته کمیته اقتصاد مقاومتی در بانک تجارت با جدیت و با شعار راهبردی تدبیر و امید برای تولید و اشتغال در سه بخش فرهنگ‌سازی، مقاوم‌سازی بانک و ایفای نقش فعال در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در حال انجام و پیگیری است.

نادر خواجه حق‌وردی قائم مقام مدیرعامل بانک تجارت با بیان این مطلب واشاره به گذشت قریب به دوسال از تشکیل کمیته اقتصاد مقاومتی در بانک تجارت اظهار داشت: با توجه به فرمایشات و تاکید مقام معظم رهبری بر نقش بانک‌ها در پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بانک تجارت نیز فعالیت‌های خود در این حوزه را بر سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور متمرکز ساخت.بر این اساس کمیته اقتصاد مقاومتی بانک درجلسات هفتگی منظم برنامه‌های خود را حول محور اهداف و سیاست‌های ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیگیری و به مورد اجرا می‌گذارد. وی خاطرنشان کرد: امروز در بانک تجارت بیش از 80 درصد اقدامات بخش‌های مختلف منطبق با شاخص‌ها و الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور انجام شده و حتی در زمینه ارائه محصول، خدمت و همکاری با شرکت‌های دیگر، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار می‌گیرد.

البته در همین راستا اهتمام به ارتقای کارآیی و کاهش هزینه‌ها از یک سو و تاکید بر افزایش مبادلات ارزی، راه‌اندازی خطوط اعتباری و فاینانس از سوی دیگر، بر اساس دو مولفه درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد مقاومتی، در بانک تجارت انجام می‌شود.

کاهش هزینه‌ها و ارتقای بهره‌وری

قائم مقام مدیرعامل بانک تجارت افزود: یکی از مهمترین تاثیراتی که بهره‌مندی از الگوی اقتصاد مقاومتی در این بانک داشته، کاهش هزینه‌ها و ارتقای بهره‌وری در سیستم است. از آنجا که ما یک نهاد مالی هستیم این تاثیر به تدریج می‌تواند وارد فرهنگ مالی جامعه شود و تاثیر بلندمدت آن نتایج بسیار خوبی را رقم می‌زند.

10300 میلیارد ریال برای بنگاه‌های کوچک و متوسط

حق‌وردی در تشریح اقدامات بانک در حوزه اقتصاد مقاومتی با محوریت حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: با توجه به اهمیت و نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایجاد اشتغال و افزایش تولید، مساله اشتغالزایی در سال «اقتصاد مقاومتی - تولید و اشتغال» به مهمترین موضوع اقتصادی کشور تبدیل شده و بانک‌ها در مرکز میدان اقتصادی کشور نقش‌آفرینی می‌کنند. بر این اساس بانک تجارت نیز حمایت از این بنگاه‌ها را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

 وی با اشاره به سهم 10300 میلیارد ریالی بانک تجارت برای حمایت از SME‌ها در سال جاری افزود: تقویت SME‌ها(بنگاه‌های کوچک و متوسط) از محورهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بانک تجارت است و این تسهیلات به بیش 850 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط که پیشرفت فیزیکی دست کم 60 درصدی دارند، واحدهایی که در حال ایجاد هستند و بازار فروش محصول خوبی دارند، بنگاه‌های اقتصادی که فعال هستند و نیاز به سرمایه در گردش دارند و بنگاه‌های سوددهی که نیاز به بازسازی دارند با رعایت استانداردهای اعتباری و مدیریت ریسک اعتباری تخصیص داده شده است.

حق وردی با اشاره به همکاری اخیر بانک تجارت با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حمایت از SME‌ها تاکید کرد:بانک تجارت با تکیه بر دانش کارشناسان خبره خود از سال 95 مطالعات زیربنایی را در استقرار سامانه بانکداری کسب و کارهای کوچک و متوسط آغاز کرد.همچنین با توجه به اشراف ویژه وزارت کار در زمینه اشتغال و کارآفرینی و تجارب 25 ساله بانک، همکاری با این وزارتخانه را فرصتی برای هدفمندسازی و مدیریت ریسک تأمین مالی SME‌ها می‌دانیم.

ارایه تسهیلات خرید کالاهای ایرانی و ازدواج

وی با اشاره به اینکه موضوع اعطای کارت‌های اعتباری و الزامات آن و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های حوزه بین‌الملل بانک از دیگر مباحث مدنظر بوده گفت: در این زمینه بانک تجارت برای تحریک بخش تقاضا و تشویق هموطنان به استفاده از کالاهای تولید داخل شرایط لازم را فراهم کرده و با اعطای 7956 میلیارد ریال تسهیلات به 59164 نفر از متقاضیان تسهیلات خرید کالاهای ایرانی برای حمایت از تولیدات داخلی قدم برداشته است.البته بانک تجارت در راستای ارتقای رفاه مردم و به منظور بازسازی ناوگان حمل و نقل کشور، تسهیلات نوسازی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرسوده را پرداخت نموده است.

حق وردی همچنین ضرورت حمایت از جوانان برای تسهیل شرایط ازدواج در کشور را مورد اشاره قرارداد و افزود: طی سال 1396 تا پایان آذرماه مجموعا 13719 زوج جوان با تسهیلات بانک تجارت زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند. این در حالی است که بانک تجارت 2251 فقره تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ 394 میلیارد ریال نیز در راستای اشتغالزایی به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی پرداخت کرده است.

افزایش امنیت داده‌ها

قائم مقام مدیرعامل بانک تجارت افزود: مقاوم‌سازی زیر ساخت‌های اطلاعاتی و مالی برخط در برابر حملات هکری و تروریسم سایبری اگرچه سابقه طولانی در بانک دارد، اما به دلیل رشد فزاینده فناوری، نیازمند بازنگری و به روزرسانی دائمی است. البته در حال حاضر یکی دیگر از مسایلی که در راستای تحقق اهداف اقتصادمقاومتی و مقاوم‌سازی بانک، با جدیت دنبال می‌کنیم، موضوع افزایش امنیت داده‌هاست.

ارایه بانکداری شخصی

حق‌وردی با اشاره به تصویب برنامه‌های مدیریت بانکداری شرکتی بانک تجارت در کمیته اقتصادمقاومتی این بانک اظهارداشت: در سال جاری با هدف ایجاد تحول در مدل کسب و کار بانک و با رویکرد افزایش کیفیت و بهبود نحوه ارائه خدمات، فاز دوم برنامه جامع بانکداری تحت عنوان بانکداری شخصی کلید خورد.

اجرای سه محور کلیدی

وی به برخی از راهکارهای اجرایی به منظور پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی، تولید اشتغال در بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بانک تجارت به منظور پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این مؤسسه مالی از سه محور «فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی»، «مقاوم‌سازی بانک» و «ایفای نقش فعال در پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی در سطح کشور» وارد عمل شده و طی سال‌های اخیر اقدامات بسیاری را در این زمینه‌ها به انجام رساند که گزارش این اقدامات به مراجع مربوطه ارائه شده است.

رفع موانع اشتغال و بهبود شرایط کسب و کارها

عضو هیأت عامل بانک تجارت اقداماتی همچون مهندسی مجدد عملیات بانکی، رعایت بهداشت اعتباری، افزایش فعالیت بانکداری بین‌المللی با توجه به اجرای برجام، حمایت از نظام توزیع و هدایت تسهیلات بانکی به بنگاه‌هایی که تولیدِ صادرات‌محور دارند از جمله راهکارهای رفع موانع اشتغال و بهبود شرایط کسب و کارها عنوان کرد.

وی یادآور شد: شعار اقتصاد مقاومتی، تولید اشتغال اساسا به معنای تکیه بر توان داخلی اقتصاد کشور است که اگر فرهنگ و بینش این مفهوم در سطح جامعه ایجاد شود در کنار حمایت نهادهای مالی به خصوص بانک‌ها، در نهایت می‌تواند منجر به پویایی صنایع و کارخانجات داخلی مولد و سودآور شود.همچنین در این روند با جذب نیروی انسانی توسط صاحبان صنایع فرآیند اشتغالزایی صحیح رخ خواهد داد.

رتبه برتر در تجارب موفق مدیریتی

حق‌وردی افزود: نظام بانکی در گام نخست برای کمک به اقتصاد ملی لازم است مشکلات و نواقص خود را برطرف کند و بانک‌ها نیز با رصد مستمر آمار حاصل از عملکرد خود، سهم خویش از ایجاد اشتغال را سنجیده و برای ارتقای این سهم تلاش کنند.

عضو هیأت عامل بانک تجارت با اشاره به برگزاری همایش بهینه‌کاوی تجارب موفق مدیریتی در حوزه اقتصاد مقاومتی، به تجزیه و تحلیل توانمندی بانک تجارت در این حوزه اشاره کرد و یادآور شد: در این مراسم که به میزبانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در محل مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار شد، بانک تجارت در سه حوزه "تدوین الگوی نظری و برنامه استراتژیک اقتصاد مقاومتی"، "حمایت از بخش‌های اقتصادی بنگاه‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان و کارآفرین" و "همچنین بهینه کاوی قابل بهره‌برداری توسط دیگر سازمان‌ها"، بین نهادها و سازمان‌های دولتی حائز رتبه برتر شد.

 

  • ویژه نامه اقتصاد مقاومتی ماهنامه بازار و سرمایه - کارنامه
کد خبر 392009

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =