کاهش ریسک اعتباری شبکه معاملات از کانال "نامک"

مهمترین دستاورد این سامانه رفع دغدغه کارگزاران است که تمام جزییات مشتری در حوزه اعتبارات و معاملات آنها در سایر کارگزاری ها را کاملاً مشخص و تعیین می کند و این موضوع اقدام مهمی در جهت کاهش ریسک اعتباری شبکه معاملات است.

عمده ترین دغدغه فعالان بازار سرمایه، موضوع ریسک نکول و یا عدم بازیافت مطالبات با توجه به سامانه معاملاتی است که در آن نقیصه وجود داشت.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از سنا، فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق درباره تأثیر اجرای فاز اول سامانه مدیریت ریسک که از اول بهمن ماه اجرایی شده است گفت: پیش از طراحی این سامانه بک آفیس و سامانه آنلاین معاملات نامک بهم متصل نبودند اما هم اکنون با رعایت شرایط اعتباری گذشته که هیچ لاین اعتباری قطع نمی شود و حتی ممکن است، افزایش و کاهش هم پیدا نکند امکان ردیابی محاسبه حد اعتباری هر مشتری به صورت آنلاین و آن تایم ایجاد شده است.

وی با موفق خواندن این اقدام جدید سازمان بورس گفت: در فاز اول مسلماً ممکن است، موانعی وجود داشته باشد یا قابلیت های اجرای آن با مشکلاتی همراه باشد اما مرحله به مرحله رفع نقص صورت می گیرد و عملکرد آن می شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: مهمترین دستاورد این سامانه رفع دغدغه کارگزاران است که تمام جزییات مشتری در حوزه اعتبارات و معاملات آنها در سایر کارگزاری ها را کاملاً مشخص و تعیین می کند و این موضوع اقدام مهمی در جهت کاهش ریسک اعتباری شبکه معاملات است.

وی در ادامه بیان کرد: بر اساس این سامانه، معامله گران ایستگاه های معاملاتی و همچنین معامله گران معاملات برخط، صرفا بر مبنای مانده حساب های مشتری یا میزان اعتباری که برای آن ها توسط مدیران مشخص شده است، می توانند فعالیت داشته باشند.

مدیرعامل سابق کارگزاری بانک آینده افزود: امروزه یکی از مهمترین مخاطراتی که شرکت های کارگزاری با آن مواجه هستند مربوط به عدم محدودیت معامله در ایستگاه های معاملاتی است. این موضوع می تواند ریسک نامحدودی را برای شرکت ها داشته باشد. در واقع مدیران شرکت های کارگزاری زمانی متوجه جزییات خرید و فروش ایستگاه های خود می شوند که معاملات به پایان رسیده است.

این فعال بازار سرمایه افزود: این سامانه شرایطی را فراهم می کند که مدیران قبل از معامله بر عملکرد ایستگاه ها نظارت داشته و محدودیت هایی را برای آن تعریف کنند. در این صورت بسیاری از سوء استفاده ها از این معاملات حذف می شود.

این کارشناس بازار سهام در ادامه بیان کرد: با ورود سامانه مدیریت ریسک معاملات (نامک)،  تمامی ایستگاه های معاملاتی که از نامک استفاده می کنند، همانند معاملات آنلاین با محدودیت هایی مواجه می شوند که در پی آن  تنها سفارشاتی قابل اجرا است که منابع لازم از کارگزاری ها و حساب بانک ها تامین شده باشد. که این یکی از مهمترین مزایای این سامانه به شمار می رود.

کد خبر 391163

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =