صعود ۵۴ پله‌ای «فملی» در رده‌بندی شفافیت بورس

«بهروز رحمتی»، مشاور مدیرعامل و مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری شرکت مس گفت: رتبه اطلاع‌رسانی شرکت در سه‌ماهه دوم سال جاری ۱۸۱ بود که با برنامه‌ریزی‌ و اقداماتی که انجام شد، در سه‌ماهه سوم با ۵۴ رتبه بهبود به رتبه ۱۲۷ ارتقا یافت.

به گزارش بورس آنلاین و به نقل از مس پرس، رحمتی با اعلام این خبر و با اشاره به این‌که باید طی یک برنامه‌ریزی یک‌ساله، رتبه شفافیت شرکت مس به کمتر از ۵۰ برسد، گفت: این امتیاز و رتبه که هر سه‌ماه یک‌بار ازسوی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر می‌شود، یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که سهام‌داران به‌ویژه سهام‌داران خرد با بررسی آن می‌توانند به شفاف بودن و قابل‌اتکا بودن اطلاعات منتشرشده برسند و بر این اساس برای معاملات خود در بورس برنامه‌ریزی کنند و از آن بهره ببرند.

وی افزود: «امتیاز اطلاع‌رسانی» با توجه به دو پارامتر «امتیاز به‌موقع بودن» و «امتیاز قابلیت اتکا»‌ی اطلاعات منتشرشده ازسوی شرکت محاسبه می‌شود و این رتبه هرچقدر به عدد یک نزدیک باشد بیان‌گر این است که از میان ۵۰۰ شرکت بورسی، از شفافیت بیشتری برخوردارید.

رحمتی با اشاره به این‌که معیار قابلیت اتکای اطلاعات، به پارامترهایی همچون میزان نوسانات و تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی و تفاوت میان مبالغ پیش‌بینی‌شده و عملکرد واقعی حسابرسی‌شده بستگی خواهد داشت، درباره عوامل تأثیرگذار بر پارامتر به‌موقع بودن ارسال اطلاعات گفت: کسب امتیاز این پارامتر بر فرستادن به‌موقع گزارش‌هایی نظیر پیش‌بینی‌های درآمد هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌نشده، صورت وضعیت پرتفوی، اظهار‌نظر‌های حسابرس نسبت به پیش‌بینی درآمد هر سهم اولیه، شش‌ماهه و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش‌ماهه، صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و نشده در پایان دوره مالی و برنامه‌ی زمان‌بندی پرداخت سود سهام‌داران است که البته اخیراً ارائه گزارش‌های تفسیری مدیریت جایگزین بخشی از این اطلاعات شده است.

وی با تأکید بر این‌که در دوره‌های اخیر امتیاز به‌موقع بودن انتشار اطلاعات برای شرکت مس قابل‌قبول بوده و در برخی دوره‌ها مثل دو دوره اخیر حداکثر امتیاز ممکن را دریافت کرده‌ایم، درباره دلایل بالا بودن رتبه شفافیت «فملی» گفت: کاهش رتبه شرکت عمدتاً به کسب امتیاز پایین در زمینه قابلیت اتکای اطلاعات منتشره مربوط می‌شود؛ در این زمینه می‌توان به اختلافات قابل‌توجه بین اولین EPS بودجه منتشره با EPS محقق‌شده و واقعی برای سال‌های مالی شرکت اشاره کرد که می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین عامل پایین بودن امتیاز قابلیت اتکای اطلاعات و نهایتاً پایین بودن رتبه اطلاع‌رسانی شرکت (رتبه شفافیت) تلقی شود.

رحمتی ادامه داد: دو دلیل در بروز این مسأله و اختلاف EPS مؤثر است؛ نخست این‌که مبنای قیمت‌گذاری محصولات شرکت مس بر پایه بازار بورس فلزات لندن (LME) است و دوم به نرخ تسعیر ارز (برابری دلار در برابر ریال) وابستگی بسیار زیادی دارد و دقیقاً همین دو دلیل باعث اختلاف فاحش بین EPS بودجه منتشره در ابتدای سال با EPS واقعی در پایان سال مالی می‌شود و منجر به سه‌رقمی بودن رتبه شفافیت شرکت مس در بورس شده است.

وی افزود: این اختلاف برای سال مالی ۱۳۹۵ به میزان مثبت ۱۵۲ درصد بوده است؛ چراکه هیچ موسسه بین‌المللی در سال گذشته پیش‌بینی نمی‌کرد که قیمت مس در بازارهای جهانی به‌یک‌باره رشد کند و از سقف قیمتی ۶۰۰۰ دلار عبور کند و امروز به بالای ۷۰۰۰ دلار نیز برسد؛ بنابراین، علی‌رغم بازدهی مثبت ۳۵درصدی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۱۳۹۵ (در مقایسه با زیان شاخص کل بورس در حدود ۵درصد) که سبب خشنودی سهام‌داران شرکت ملی صنایع مس ایران شد، ولی رتبه شفافیت به‌دلیل افزایش قابل‌توجه قیمت جهانی مس، افزایش نرخ تسعیر ارز و... دستخوش تغییرات شد.

مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری و مجامع شرکت مس در ادامه افزود: در سال ۱۳۹۶ نیز شرایط مشابهی داشتیم و بودجه شرکت براساس قیمت جهانی مس ۵۲۵۰ دلار بر تن و نرخ تسعیر ارز ۳۷۵۰ تومان در بهمن‌ماه سال گذشته لحاظ شد که میزان EPS شرکت براساس بودجه در حدود ۲۰۵ ریال برآورد شد، ولی با افزایش قیمت جهانی مس به‌تدریج نرخ قیمت جهانی مس به ۶۲۰۰ و برای سه‌ماهه چهارم سال‌جاری نیز به ۶۸۰۰ دلار بر تن اصلاح شد و نهایتاً EPS شرکت نیز با انحراف مثبت ۱۲۵ درصدی به ۳۸۵ ریال افزایش یافت که باعث شده است در مقابل بازدهی حدود ۲۸درصدی شاخص کل بورس، بازدهی خیره‌کننده حدود ۶۹درصدی را نصیب سهام‌داران شرکت کند، اما از طرف دیگر، به تغییرات در رتبه شفافیت شرکت نیز منجر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «با افزایش قیمت‌ها بسیاری از مؤسسات مالی قیمت مس را تا ۷۰۰۰ دلار هم پیش‌بینی ‌کردند، بااین‌حال شرکت مس در بودجه اصلاحی جدید بر مبنای ۶۸۰۰ دلار بودجه خود را آماده کرده است»، گفت: عموماً در حوزه‌های مدیریتی و مالی شرکت‌های بزرگ معمولاً دو تفکر که هر دو نیز از منظر خود قابل دفاع هستند، حاکم است؛ نخست تفکر محافظه‌کارانه که معتقد به رعایت احتیاط در پیش‌بینی قیمت‌ها به‌دلیل نوسانات بالای قیمت جهانی و وقوع رخدادهای غیرمنتظره در اقتصاد جهانی است.

به گفته رحمتی، در این تفکر افزایش قیمت موجب رضایت سهام‌داران می‌شود ولی به‌مرور زمان این نوع نگاه به‌دلیل اختلاف فاحش EPS‌های منتشرشده، باعث کاهش سطح اعتماد فعالان بازار سرمایه به اطلاعات منتشرشده ازسوی آن شرکت می‌شود.

وی افزود: در مقابل، نگاه دوم معتقد به انتشار اطلاعات قابل‌اتکا و صحیح منطبق بر شرایط بازار در سریع‌ترین زمان ممکن است تا براساس این اطلاعات خوب یا بد، سهام‌داران بتوانند بهترین تصمیم را در بازار بورس و به لحظه بگیرند؛ در این شرایط، شرکت‌ درصورتی‌که بخواهد تعدیل مثبت یا منفی هم داشته باشد باید به سریع‌ترین شکل و زمان ممکن اطلاع‌رسانی شود تا اعتماد سهام‌داران افزایش یابد.

کد خبر 390683

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =