پتانسیل های "پارسان" برای رشد و سودآوری

این شرکت در یک سال گذشته بازدهی ۳۱% را محقق نماید و عمده ی بازدهی آن ناشی از رشد قیمت سهام در سه ماه اخیر می باشد و در ابتدای سال جاری قیمت سهام شرکت رشد محسوسی نداشته است. در دوره ی یک ماهه نیز بازدهی قیمتی سهام شرکت نیز ۷٫۵% بوده است.

سهام شناور شرکت در حال حاضر ۱۷% می باشد و نسبت مجموع معاملات یک سال اخیر به سرمایه ی شرکت برابر با ۳% می باشد و از منظر نقدشوندگی با توجه به سرمایه ی بالای شرکت و شناور مناسب، نقدشوندگی سهام شرکت مطلوب ارزیابی می شود.

سال مالی این شرکت ۳۱/۶ می باشد و برای سال ۱۳۹۶ مبلغ ۵۴۱ ریال سود محقق نموده است و برای سال ۱۳۹۷ مبلغ ۳۰۵ ریال سود به ازای هر سهم پیش بینی کرده است. با توجه به روند گذشته ی تقسیم سود شرکت در مجامع، به نظر می رسد برای سال ۱۳۹۶ نیز تقسیم سود ۹۰% را شاهد باشیم و با توجه به سال مالی شرکت و رویه ی تقسیم سود، در شش ماهه ی ابتدایی سال جاری به ازای هر سهم ۴۸۶ ریال تقسیم نماید و با در نظر گرفتن قیمت فعلی ۲۵۴۷ ریالی سهام شرکت، قیمت سهام پس از تقسیم سود به سطح ۲۰۰ تومانی خواهد رسید.

براساس ترکیب پرتفوی شرکت در پایان آذر ماه، بهای تمام شده پرتفوی شرکت ۷۳،۴۵۰ میلیارد ریالی است که بهای تمام شده پرتفوی بورسی ۴۰،۴۸۲ میلیارد ریال  و ارزش بازار آن  ۱۰۲،۴۰۴ میلیارد ریال است. این شرکت مالک ۳۴٫۵ درصد پتروشیمی زاگرس، ۶۶٫۶ درصد پتروشیمی پردیس، ۱۶٫۱۳ درصد پالایش نفت بندر عباس ، ۴۸٫۵ درصد پالایش نفت تبریز، ۵۲٫۳ درصد پالایش نفت شیراز، ۵۱٫۶ درصد پتروشیمی شیراز، ۴۲٫۲ درصد صنایع پتروشیمی کرمانشاه و …. می باشد.

۶۷% از درآمد سرمایه گذاری این شرکت از محل سرمایه گذاری در شرکت های بورسی و ۳۳% از محل سرمایه گذاری در شرکت های فرابورسی تامین می شود.

این شرکت در نظر دارد که سرمایه ی خود را  ۱۷٫۲% از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش داده و به ۴۷،۵۰۰ میلیارد ریال برساند. این افزایش سرمایه در مجامع گذشته تصویب و در اختیار هیئت مدیره قرار گرفته بوده است.

در بین پورتفوی شرکت، شرکت سرمایه گذاری هامون سپاهان نیز وجود دارد که این شرکت نیز مالک ۲٫۴۷% از سهم شپدیس، ۲٫۲۲% از سهم شبریز، ۲٫۹۷% از سهم شراز، ۴٫۱۹% سهام کرماشا، ۲٫۵۵% از سهام شیراز می باشد.

زیرمجموعه های مهم غیر بورسی

پتروشیمی کیان

شرکت پتروشیمی کیان به منظور اجرای طرح الفین ۱۲ و آروماتیک ۵ تاسیس شده است. پیش بینی می شود فاز اول این شرکت در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد. از محصولات این طرح می توان به الفین ها، آروماتیک ها، استایرن و سایر محصولات صنایع پایین دستی اتیلن اشاره کرد.  پارسان مالک ۵۸% از این شرکت می باشد.

پتروشیمی پارس

این شرکت تولیدکننده ی اتان، پروپان، بوتان، بنزین، اتیل بنزن و استایرن منومر و غیره می باشد. ۶۰% از این شرکت در مالکیت صنایع پتروشیمی خلیج فارس می باشد و ۲۰ درصد در مالکیت پارسان می باشد.

پتروشیمی دماوند

پارسان ۲۶% از سهام شرکت پتروشیمی دماوند را در اختیار دارد. فاز اول این شرکت در سال ۱۳۹۷ به بهره برداری می رسد و با توجه به حضور برخی از شرکت های پتروشیمی متعلق به پارسان و هلدینگ خلیج فارس، در این ناحیه، این پروژه با سرعت مناسبی پیگیری می شود.

با این تفاسیر چشم انداز شرکت در بخش غیربورسی با فرض راه اندازی زیرمجموعه ها مناسب و سرمایه گذاری بلندمدت در سهام شرکت با در نظر گرفتن چرخه های تجاری توجیه پذیر است.

در پورتفوی این شرکت، شرکت های پالایشی بیشترین سهم را در اختیار دارند و با توجه به اینکه این شرکت ها به دلیل انجام پروژه های کیفی سازی، تقسیم سود پایینی دارند، در عمل تعدیلات سود آن ها اثر قابل توجهی بر درآمد سرمایه گذاری پارسان نگذارد. به هر حال پیش بینی می شود با شرایط فعلی، پارسان برای سال مالی ۱۳۹۷ با رشد ۱۳% نسبت به پیش بینی قبل حداقل سودی ۳۴۵ ریالی برای این سال محقق نماید.

در محاسبه ی NAV قیمت پایانی سهام شرکت ها در پایان روز سه شنبه مبنا قرار گرفته است و البته باید توجه داشت که با توجه به ماهیت هلدینگ این شرکت، مالکیت آن در شرکت های پالایشی عمدتا همراه با سیت هیئت مدیره بوده و قیمت آن مطمئنا بالاتر از قیمت سهام در بورس می باشد. خالص ارزش دارایی های سهم برابر با:

خالص ارزش دارایی های هر سهم پارسان برابر با 3،526 ریال و نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی ها نیز برابر با 71% می باشد. بررسی روند این نسبت حاکی از آن است که در طول یک سال گذشته در محدوده ی 70% قرار داشته است و در سال های قبل نیز این نسبت در محدوده ی بالاتر از 80% بوده است.

به صورت کلی با توجه به تقسیم سود شرکت در پایان سال جاری، پتانسیل رشد زیر مجموعه ها همگام با رشد دلار و قیمت های جهانی در کنار افتتاح طرح های توسعه و پروژه های جدید در سال های آتی، این شرکت را برای یک سرمایه گذاری جذاب و کم ریسک مناسب خواهد بود.

 

  • منبع: کارگزاری آبان
کد خبر 390485

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =