تحقق سود فراتر از بودجه محتمل است

تغییرات شکل گرفته در نرخ بهره بانکی می تواند تغییرات قابل توجهی در صنایعی که به شکل مستقیم با این نرخ سرو کار دارند ایجاد کند . صنعت لیزینگ یکی از گروه هایی است که تاثیر مستقیم از تغییرات نرخ بهره بانکی می برد .

مهدی محرابی معاونت مالی و اقتصادی شرکت لیزینگ ایرانیان «وایران» در خصوص وضعیت شرکت گفت: معمولا در ماه های پایانی سال، بازار فروش خودرو رونق بیشتری دارد. با این دیدگاه و با توجه به میزان پوشش دهی سود پیش بینی شده شرکت در نیمه نخست سال، تحقق سود بیش از بودجه محتمل خواهد بود. این بهترین اتفاقی است که می تواند در کوتاه مدت رخ دهد.ضمن اینکه امیدواریم سهمی نیز از تولیدات جدید شرکت ایران خودرو داشته باشیم و بتوانیم خودروهای جدیدی که در ماه های آینده روانه بازار می شوند، به سبد محصولات «وایران» اضافه نماییم.

 

تاثیر کاهش هزینه معاملاتی بر بازار سهام چیست؟

فعلا امکان کاهش نرخ تسهیلات لیزینگ وجود ندارد

وی در خصوص احتمال کاهش نرخ تسهیلات لیزینگ گفت:  نرخ بهره تسهیلات بانکی ۱۸ درصد می باشد و با توجه به اینکه شرکت های لیزینگ می توانند ۳ درصد بالاتر از نرخ سود بانکی، خدمات لیزینگ ارائه دهند، بنابراین نرخ سود شرکت های لیزینگ ۲۱ درصد می باشد. البته ۱۸ درصد نرخ اسمی بهره تسهیلات بانکی است و از آنجا که معمولا برای دریافت تسهیلات از بانک، می بایست سپرده گذاری نقدی حدودا ۱۵ درصدی صورت گیرد؛ نرخ بهره تسهیلات بانکی عملا تا ۲۲ درصد هم می رسد. بنابراین فعلا امکان کاهش نرخ تسهیلات لیزینگ ها وجود ندارد؛ مگر آنکه نرخ سود و بهره بانکی مجددا کاهش یابد.

لیزینگ ایرانیان تنها در حوزه خودرو فعالیت می کند

محرابی در خصوص حوزه های فعالیت لیزینگ ایرانیان تصریح کرد: قبلا در حوزه ساختمان و تجهیزات مهندسی نیز خدمات لیزینگ ارائه می کردیم؛ اما در حال حاضر تنها حوزه فعالیت شرکت لیزینگ ایرانیان، خودرو می باشد. مطلوب تر آن است که لیزینگ خودرو توسط شرکت های لیزینگ صورت گیرد؛ ولی خودروسازان، خود به این حوزه ورود کرده اند و فروش اقساطی خودرو انجام می دهند.

 

منبع: بورس۷

کد خبر 390383

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =