توصیه های قابل توجه رئیس سازمان بورس  به سهامداران

نماد بانک‌ها می‌تواند بازگشایی شود، اما صورت‌های مالی جدید بانک‌ها هنوز به سازمان بورس ارائه نشده است،البته با تشکیل مجامع نماد بانک‌ها نیز بازگشایی خواهد شد .

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان این مطلب امروز دریک  نشست خبری گفت: سازمان بورس وظیفه افشا و انتشار اطلاعات دارد و هیچ وقت جای تحلیلگر و کارشناس رسمی دادگستری یا حسابرس قرار نمی‌گیرد.

محمدی  با اشاره به اینکه تا جایی که امکان دارد و یتوانیم اطلاعات را دریافت و افشا می‌کنیم افزود : مصر به حفظ حقوق سرمایه گذاران هستیم و هر جا دستکاری و یا شائبه‌ای وجود داشته باشد، توصیه ما برگشت به مقررات و چارچوب قوانین است.

وی درباره پیگیری تبدیل عضویت سازمان بورس در آیسکو از عضو ناظر به عادی تصریح کرد : تبدیل وضعیت سازمان در آیسکو در مراحل اجرایی است و تیم تایید کننده گزارش، در مراحل نهایی بررسی قرار دارد و به نظر می آید  این اقدام به زودی عملیاتی شود.

مشارکت در ساخت سریال و فیلم

دبیر شورای عالی بورس به الزام شفافیت افشای ماهانه تولید و فروش اطلاعات به عنوان بیست و سومین اقدام سازمان در این دوران اشاره کرد و اظهار داشت : افشای اطلاعات واقعی زمینه دقت بیشتر را در صورت‌های مالی ایجاد می‌کند و حتی در این باره از کانون نهادهای سرمایه گذاری درخواست کردیم، تحلیل صنایع به عهده رسانه ها گذاشته شود و مجوزی در جهت انتشار تحلیل صنایع و تحلیل شرکت داده شود. البته این اقدام نافی تحلیل سهامداران نیست.

محمدی پیگیری مقابله با سایت هایی که خلاف قانون و مقرارت شایعاتی را مطرح کردند، را به عنوان بیست و چهارمین اقدام سازمان خواند و گفت: پیگیری قضایی برای برخورد با این سایت‌ها انجام و به برخی تذکر داده شد.

محمدی از مذاکره با رسانه‌ ملی برای ساخت سریال و فیلم  خبر داد وافزود : البته تحقق این امر پس از دریافت مجوز شورای عالی بورس وارد مرحله عملیاتی می‌شود.

واما توصیه ها

محمدی با تاکید بر پنج  توصیه به سهامداران تصریح کرد : سهامداران در خرید و فروش ها به عوامل بنیادی دقت کنند. سودآوری، صورت مالی، چشم انداز شرکت در سودآوری آینده از عوامل تحلیل بنیادی است که می تواند سرمایه گذاری موفقی را رقم بزند. البته تحلیل تکنیکی یک روش فنی و پذیرفته شده در دنیا است، اما حتماً تحلیل بنیادی مد نظر باشد.

وی دومین توصیه را توجه به ویژگی‌ها و ریسک‌های هر صنعت خواند و بیان داشت : همه صنایع دوران رشد، افول و رکود دارند. بنابراین باید به ویژگی‌های خاص هر صنعت دقت شود، به عبارتی می‌توان از تحلیل «بالا به پایین» استفاده کرد، یعنی در تحلیل خود از اقتصاد جهانی، اقتصاد ملی، صنعت و شرکت بهره ببرند.

محمدی با ذکر مثالی توضیح داد، به عنوان نمونه شرکتهایی که قرارداد محور هستند، حتماً تحلیل قراردادها مورد توجه قرار بگیرد و سازمان نیز پیگیر افشای اطلاعات قراردادها است، در همین راستا باید قراردادهای شرکت‌های خدماتی و آی تی مورد توجه قرار بگیرد.

رییس سازمان بورس تشکیل سبد سهام جای تک سهم را مورد تأکید قرار داد و گفت: در دنیا و بازارهای مالی کسی نمی تواند ادعا کند یک گروه صنعت یا شرکت افت سود ندارد، پس سهامداران با تشکیل سبد ریسک خود را پایین آورند.

وی ادامه داد: چهارمین نکته استفاده از مشاوران امین، مشاوران سالم، مشاوران راست گفتار، مشاوران غیر ذینفع و استفاده از تحلیل‌های مشاروان حرفه‌ای است.

محمدی پنجمین درخواست را تحلیل بلند مدت و استراتژی بلند مدت عنوان کرد و گفت: بازار رشدی خوبی داشته و برخی هموطنان سودهای خوبی کردند، اما به طور یقین باید بلند مدت فکر کنیم و از اقدامات خلاف قانون و مقرارت مانند جهت دهی جلوگیری شود.

رونمایی 25 اقدام

 بر پایه این گزارش محمدی  اولین اقدام سازمان را به روز رسانی سامانه معاملاتی پس از 10 سال عنوان کرد و گفت: از روزهای ابتدای فعالیت در سازمان، پیگیر اعتلای سامانه بودم که از روز شنبه معاملات روی سامانه به روز رسانی انجام می شود که کار بزرگی بود و شرکت فناوری کار سنگینی در این خصوص انجام داد.

وی افزود: سامانه جامع نظارت بر بازار سرمایه طی 8 ماه راه اندازی شد و در کنار دو سامانه نظارتی فعلی آرامیس و نهان این سامانه فعالیت خود را در جهت افزایش نظارتها آغاز کرد.

محمدی سومین اقدام را ساماندهی بازار بدهی خواند و گفت: کاهش نرخ اوراق با توجه به تاکیدات وزیر اقتصاد مورد توجه قرار گرفت و نرخ هایی که عدد بالایی داشتند تا 15 درصد کاهش پیدا کرد.

تقویت مکانیزم صندوق های با درآمد ثابت

وی به معاملات اختیار خرید و فروش اشاره کرد و گفت: معاملات اختیار خرید و فروش هم اکنون در معاملات سهام و سکه در حال انجام است.

محمدی تقویت جایگاه کالاهای کشاورزی در بورس کالا را به عنوان یک اقدام دیگر سازمان بورس عنوان کرد و گفت: سهم کالاهای کشاورزی در بورس کالا افزایش قابل توجهی داشته است.

ششمین اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار در این دوران روش عرضه های اولیه از طریق ثبت سفارش (بوک بیلدینگ) است که به گفته محمدی برای همیشه به حرف و حدیثها پایان داد البته جای پیشرفت دارد.

دبیر شورای عالی بورس تصریح کرد: اصلاح دستور العمل مرتبط با توقف و بازگشایی نمادها هفتمین اقدام سازمان در این دوران بوده که از آنجایی که باید روی سامانه جدید راه اندازی می شد انتظار می رود تا دو هفته آینده عملیاتی شود. بنابراین تا 10 روز دیگر نمادها با دستور العمل جدید، توقف و بازگشایی می شود.

وی ادامه داد: تقویت مکانیزم صندوق های با درآمد ثابت یکی از کارهایی بود که در این مدت انجام گرفت پیش از این تا 90 درصد سپرده گذاری صندوقها در موراد غیر سهامی بود که این نسبت هم اکنون به 70 درصد رسیده است. این حد نصاب باید به 50 درصد برسد و بقیه منابع باید در اوراق بخش خصوصی و دولتی و سهام سپرده گذاری شود.

محمدی نهمین اقدام را ممنوعیت صدور یونیت های صندوقها در شعب بانکها دانست و گفت: خرید یونیت ها در شعب بانکها ممنوع شد و فقط امکان فروش آن در شعب بانکها مجاز است.

افشای صورتهای مالی

سخنگوی سازمان بورس راه اندازی سامانه رصد، برقراری حد اعتباری برای کارگزاری ها در اتاق پایاپای را دیگر اقدامات سازمان خواند و گفت: حد اعتباری ریسک عدم ایفای تعهد را تا حد زیادی پوشش داده است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش کارمزدهای معاملاتی برای افزایش نقدشوندگی دوازدهمین اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار است. یکی از اقدامات در جهت رونق اقتصادی کاهش هزینه معاملات است و در این راستا با وجود اینکه مجموع کارمزدها کمتر از 0.3 درصد است اما از این میزان نیز کارمزدها کمتر شده است.

محمدی خاطر نشان کرد: معاملات الگوریتمی و پربسامد در دنیا بسیار پرحجم است و برای اینکه معاملات از شفافیت و نقدشوندگی بیشتر برخوردار شود فرآیند آن شروع شده است.

وی ادامه داد: کاهش محدودیتها برای سبدگردان ها و صندوقها در جهت کاهش زمان برای اخذ کد مورد توجه قرار گرفت. همچنین در این راستا مجوزهای کارگزاری ها از 23 مجوز به 8 مجوز برای بهبود کسب و کار کاهش پیدا کرد.

محمدی شانزدهمین اقدام را افشای صورتهای مالی 231 نهاد عمومی غیر دولتی خواند و گفت: در راستای اجرای بند 6 قانون اصل 44 به کمک مجلس هم اکنون 1015 اطلاعیه و 425 صورت مالی از نهادهای عمومی غیر دولتی منتشر شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کاهش زمان تایید صلاحیت مدیر عامل را هفدهمین اقدام سازمان خواند و در ادامه به راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: مطابق ماده 28 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، این صندوق در شرایط خاص برای حمایت از بازار سرمایه ورود می کند و هم اکنون صندوق تثبیت آمادگی ورود به بازار را مطابق آیین نامه هیات وزیران دارد.

پیگیری قضایی

وی به تهیه لایحه اصلاح قانون بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: به نظر می آید به زودی این لایحه با تصویب در شورای عالی بورس و تصویب در هیـأت وزیران به مجلس تقدیم شود. اما یکی از اقدامات موثر در حوزه قوانین راه اندازی سایت تنقیح قوانین بازار سرمایه است که هم اکنون به کمک مرکز پژوهش های سازمان همه قانونها پس از تجمیع و ذکر تغییرات و اصلاحات در اختیار عموم قرار گرفته است.

دبیر شورای عالی بورس به الزام شفافیت افشای ماهانه تولید و فروش اطالاعات به عنوان بیست و سومین اقدام سازمان در این دوران اشاره کرد و گفت: افشای اطلاعات واقعی زمینه دقت بیشتر را در صورت های مالی ایجاد می کند و حتی در این خصوص از کانون نهادهای سرمایه گذاری درخواست کردیم تحلیل صنایع به عهده رسانه ها گذاشته شود و مجوزی در جهت انتشار تحلیل صنایع و تحلیل شرکت داده شود. البته این اقدام نافی تحلیل سهامداران نیست.

دکتر محمدی پیگیری مقابله با سایت هایی که خلاف قانون و مقرارت شایعاتی را مطرح کردند را به عنوان بیست و چهارمین اقدام سازمان خواند و گفت: پیگیری قضایی برای برخورد با این سایت ها انجام و به برخی تذکر داده شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیست و پنجمین اقدام سازمان را جلوگیری از فعالیت نهاهای غیرمجاز عنوان کرد و گفت: تمام اقدامات لازم در مراجع قضایی صورت گرفته که به بهانه های واهی و با اعلام نرخ های غیرواقعی سرمایه های مردم به یغما نرود و در این خصوص پیگیری قضایی می شود.

بر پایه این گزارش محمدی در این جلسه  تشریح موارد  مذکور را از جمله اهم فعالیت های سازمان بورس و اوراق بهادار در یک و نیم سال گذشته برشمرد.

 

کد خبر 390201

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =