۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
مصوبه غافلگیر کننده

مصوبه اخیر سازمان بورس مبنی بر افشای ماهیانه اطلاعات صندوق‌های سرمایه‌گذاری با جزییات ذکر شده خبر غافلگیرکننده‌ای برای مدیران این صندوق‌ها بوده است. بر اساس این مصوبه، لازم است مانده حساب‌های سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این صندوق‌ها تا پایان ماه مذکور به تفکیک هر قلم شامل نوع، مبلغ، نرخ سود و درصد از کل دارایی‌ها و نیز ترکیب درآمدهای صندوق به تفکیک محل ایجاد درآمد به صورت انباشته از ابتدای سال و نیز ماه جاری حداکثر ظرف ۱۰ روز پس از پایان ماه قبل به طور هم‌زمان در تارنمای اطلاع‌رسانی صندوق و سامانه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) منتشر شود.

لادن شنطیا، تامین سرمایه کاردان/ صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از مصادیق نهادهای مالی هستند که منابع مالی حاصل از انتشار گواهی سرمایه‌گذاری را در موضوع فعالیت مصوب خود سرمایه‌گذاری می‌کند. این صندوق‌ها ساختاری مدرن‌تر از شرکت‌ها از بعد تصمیم‌گیری و همچنین میزان سرمایه تحت مدیریت دارند که منجر به منعطف‌تر، چابک‌تر و رقابتی‌تر بودن آنها می‌شود.

با توجه به ساختار و کارکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دنیا، رویه‌های متعددی برای افشای اطلاعات در این صندوق‌ها توسط نهادهای نظارتی دنبال می‌شود که رایج‌ترین آن انتشار برگه اطلاعات (fact sheet) به طور ماهیانه می‌باشد. این برگه حاوی اطلاعات ساده، به‌روز شده و با قابلیت پردازش آسان بوده که دورنمایی از فعالیت صندوق را به سرمایه‌گذاران عطا می‌نماید. این برگه شامل مشخصات مدیر صندوق، سیاست‌های سرمایه‌گذاری و ریسک، توزیع سبد صنایع سرمایه‌گذاری، توزیع جغرافیایی سبد سرمایه‌گذاری، متوسط بازده سالانه و معرفی اصلی‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده به همراه وزن اختصاص داده شده به هر یک می‌باشد. البته ساختار و سطح افشا در این نوع برگه‌ها بسیار متنوع بوده، اما معمولا موارد نامبرده با کمی انحراف در کلیه برگه‌های اطلاعات صندوق‌ها دیده می‌شود. افشای اطلاعات در سطوح بسیار وسیع‌ معمولا مرسوم نبوده که با توجه به منافع و مواضع مدیر صندوق مبنی بر صیانت از روش‌ها و سیاست‌های سرمایه‌گذاری به‌کار گرفته شده در برابر رقبا توجیه‌پذیر است.

لازم به توجه است که در مورد شرکت‌های سرمایه‌گذاری، عملکرد مدیریت در نهایت در قیمت سهم این شرکت‌ها تاثیرگذار می‌باشد. در حالی که عملکرد مدیریت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری علاوه بر آن، در جذب سرمایه‌گذاران و رشد حجمی صندوق نیز تاثیر مستقیم داشته که خود منافع و درآمد مدیر صندوق را در قالب کارمزد مربوطه رقم می‌زند. به همین دلیل، مدیریت اطلاعات در صندوق‌های سرمایه‌گذاری متفاوت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بوده که می تواند ضمن رعایت اصل شفاف سازی از سوی مقام ناظر مدنظر قرار گیرد.

مصوبات اخیر سازمان بورس در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری که به نظر می‌رسد در پی نگرانی‌های بانک مرکزی در ارتباط با عملکرد این صندوق‌ها صورت گرفته، می‌تواند در قالب افشای اطلاعات با جزییات حداکثری به مقام ناظر به جای افشا در سامانه کدال انجام گیرد تا از رقابت‌پذیری صندوق‌ها در محیط کسب و کار نیز حمایت گردد. در ماه‌های اخیر پیرو سیاست کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، تفاوت نرخ سود صندوق‌ها از اهداف بانک مرکزی که عمدتا به دلیل تفاوت سرمایه‌گذاری صندوق‌‌ها (مثلا در اوراق درآمدثابت، سپرده، سهام به همراه اوراق اختیار فروش تبعی، هر یک با سررسیدهای گوناگون) بوده است، بانک مرکزی را به برداشت غیرمنصفانه‌ای از عملکرد صندوق‌های درآمدثابت رسانده است. تلاش سازمان بورس جهت ارتقای نظام افشای اطلاعات در صندوق‌های سرمایه‌گذاری رویکرد مناسبی جهت رفع نگرانی‌های بانک مرکزی و سوق دادن صندوق‌ها در استفاده منطقی از منابع مشاع می‌باشد.

 

  • هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۲
کد خبر 390042

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =