پرده برداری وزیر اقتصاد از برنامه های آینده اقتصادی

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه خبرهای خوبی در راه است، گفت: وزارت اقتصاد از کاهش نرخ سود بانکی حمایت خواهد کرد چرا که آن را ضرورت اصلاح نظام اقتصادی می‌داند.

به گزارش بورس آنلاین ،مسعود کرباسیان که صبح امروز در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی حضور داشت ، اعلام کرد:با همکاری بانک ها و بانک مرکزی، اقدامات مثبتی انجام شده که آخرین آن فاینانس 8 میلیارد یورویی کره جنوبی بود که جای تشکر دارد. در این رابطه خبرهای خوبی هم در راه است.

این وزیر ادامه داد: در حالی طی دولت یازدهم شاهد کنترل تورم، رشد اقتصاد غیرنفتی، ثبات‌سازی اقتصاد کلان، بازگشت به قانون، کاهش رشد پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی، تنظیم بازار غیرمتشکل پولی، بهبود فضای کسب و کار، مدیریت بازار ارز و مثبت شدن تراز تجاری بدون نفت بودیم که اولویت های 4 سال آینده هم شامل توسعه اشتغال و رفع بیکاری ، خصوصی‌سازی واقعی و مردمی‌سازی اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.

کرباسیان با تاکید بر اینکه نرخ سود باید متناسب با تورم باشد، افزود: وزارت اقتصاد از کاهش نرخ سود بانکی حمایت خواهد کرد چرا که  آن را ضرورت اصلاح نظام اقتصادی می‌داند.

وی گفت: استمرار روند بهبود و تسریع در فرایند خروج از رکود و نمایان شدن آثار رونق اقتصادی در سفره معیشت مردم ،با تلاش‌های تیم اقتصادی دولت محقق خواهد شد که در این میان بانکها  اهمیت زیادی دارند. چرا بانک ها با جذب منابع مالی مازاد و تجهیز در قالب سپرده‌ها و تخصیص به متقاضیان، نقش بی‌بدیلی در تامین مالی دارند و بدیهی است هرگونه کارایی و اختلال در فرایند تامین مالی بر بازدهی نهایی بخش‌های مختلف اثرگذار است.

به گفته وی در شرایط کنونی یکی از مهمترین متغییرهای موثر در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، میزان آمادگی بانک ها برای تعاملات بین‌المللی است که مرهون افزایش پایدار درجه ثبات و سلامت نظام بانکی و نیز اعمال سیاست‌های تسهیل‌گرایانه در زمینه جذب و انتقال منابع مالی طرف خارجی است.

کرباسیان ادامه داد: آسیب‌شناسی عملکرد عقود اسلامی، حذف بسترهای انحراف‌زای تامین مالی در چارچوب اسلامی، حاکمیت معاملات و قراردادهای واقعی در فرایند اخذ تسهیلات و ...باید به عنوان اولویت اساسی در چارچوب تمام سیاست‌گذاری‌ها باشد.
وی افزود: نظام بانکداری ایران جزو معدود نظام‌های مالی دنیا است که کاملاً بر مبنای قوانین شرع مقدس اسلام بنا شده اما در بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی، بانکداری غیرربوی تنها بخش کوچکی از بانکداری را به عهده دارد.بنابراین این یگانه بودن ایران، فرصت‌ها و پیچیدگی‌هایی را به همراه آورده است. با این همه بانکداری امروزه با آرمان‌های بانکداری اسلامی ناب فاصله دارد ولی این موضوع می‌تواند عزم ما در جهت حرکت در مسیر بهبود قوانین و روش های بانکداری بدون ربا و اسلامی جزم‌تر کند.

 

 

 

کد خبر 389526

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =