تغییر محاسبه ارز خارجیان متقاضی حضور در بورس ایران

جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل از اعمال تغییر ارزی مهم برای سرمایه گذاران خارجی متقاضی حضور در بورس ایران خبر داد.


 

جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل از اعمال تغییر ارزی مهم برای سرمایه گذاران خارجی متقاضی حضور در بورس ایران خبر داد.

بهادر بیژنی از تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در بورس خبر داد و گفت: در گذشته تنها مجوزی که برای سرمایه‌گذاران خارجی اعطا می‌شد، مجوز ارزی با مبنای محاسباتی ارز دولتی بود که منجر به نارضایتی سرمایه‌گذار می‌شد. به نحوی که در همان ابتدای ورود، سرمایه افراد ۲۰ درصد کم می‌شد. بنابراین چندان به نفع سرمایه‌گذار نبود.

وی افزود: البته در مقابل، دولت به سرمایه‌گذاران اعلام می‌کرد ارز ارزان در اختیار آنها قرار خواهد داد اما وقتی صحبت از تک نرخی شدن ارز به میان آمد، قرار بر این شد ملاک ارز تک رقمی قرار گیرد اما هنوز امکان تک نرخی کردن ارز فراهم نشده است. به عنوان مثال به فردی که از آلمان ۱۰۰ میلیون یورو برای سرمایه‌گذاری می‌آورد عنوان می‌شد نرخ ارز دولتی را لحاظ کند و این با توجه به اختلافی که در بازار وجود داشت، چندان خوشایند نبود.

این مقام مسئول تصریح کرد: هم اکنون با دستورالعمل جدید سازمان،مشکل سرمایه‌گذاری خارجی حل شده و چنانچه مجوز سازمان سرمایه گذاری خارجی و قانون حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی(فیپا) را داشته باشد، مبنای محاسبه نرخ ارز وی، نرخ آزاد خواهد بود.

به گفته بیژنی، تمامی حمایت‌ها از سرمایه‌گذاران خارجی بر اساس قانون صورت می‌گیرد و می‌توانند اجازه داشته باشند در زمان خروج سود حاصل از سرمایه گذاری و یا اصل آن، ارز را با نرخ آزاد در نظر گیرند که این تحولی مهم است که مشکل جدی را حل می‌کند.

کد خبر 388907

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =