مجازات متخلفان اطلاعات نهانی در ایران اصلا جدی نیست

بورس‌ها برای کاهش دامنه استفاده کنندگان از اطلاعات نهانی در تلاش هستند آنها ضمن تشکیل بستر نرم افزاری، مقررات سخت‌گیرانه نیز وضع می‌کنند.

روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس با بیان اینکه دست‌کاری قیمت و استفاده از اطلاعات نهانی در بورس‌ها جرم محسوب می‌شود، گفت: در دنیا اگر کسی از اطلاعات نهانی استفاده کند و با آن اطلاعات خرید و فروش انجام دهد، مجازات سنگینی برایش در نظر می گیرند.

وی  تصریح کرد: ایران هم از این قاعده مستثنی نیست، هم اکنون دارندگان اطلاعات نهانی در قانون بازار سرمایه و مقررات سازمان بورس از قبیل حسابرس، اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد مشخص شده که بر اساس ساختارهای نمونه سازمان بورس باید اطلاعات خود را به سازمان بورس ارایه و در سامانه کدال منتشر کننددر بازه های زمانی مختلف بررسی می شود که آیا این افراد سهام خرید و فروش کرده‌اند یا خیر.

حسینی مقدم با بیان اینکه دارندگان اطلاعات نهانی در صورتی که اثبات شود، با تکیه بر این اطلاعات در بازار سهام معامله کرده اند، مجازات خواهند شد، عنوان کرد: مجازات‌های بورس مانند مجازات کشور های دیگر نیست و سطح پایین تری دارد. به دلیل ضعف ضمانت های اجرایی و مجازات های نا متناسب با شدت جرم برای دارندگان اطلاعات نهانی برخورد ضعیف تری وجود دارد، ولی در دنیا با این تخلف ها شوخی ندارند.

وی اضافه کرد: در گزارش های سالانه‌ در ایران نیز که مقام ناظر بورس منتشر می‌کند، می‌بینیم که گاهی اسامی آورده می‌شود که به طور مثال فلان مدیر، فلان حسابرس یا فلان مشاور از اطلاعات نهانی استفاده کرده و مجازاتی برایشان در نظر گرفته شود.ضعف بازار سهام اینجاست که نمی‌توان به صورت سیستمی سوء استفاده کنندگان از اطلاعات نهانی را شناسایی کرد. کارشناسان بورس تلاش می کنند بطور مکانیکی بررسی کنند که چه زمانی گزارش های ناشر منتشر شده و اینکه آیا شخص مورد نظر، دارنده اطلاعات نهانی بوده یا خیر. در این مورد خطای انسانی وجود دارد، اما در تمام دنیا امروزه سیستم های نرم افزاری و هیبریدی، خروجی این اطلاعات را می‌دهد و در آن سیستم حتی مقام ناظر امنیتی نیز در جریان  امورقرار می‌گیرد که فلان شخص از اطلاعات نهانی استفاده کرده یا خیر.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس افزود: در بازار سرمایه ایران گاهی شنیده می شود که برخی افراد به راحتی از کد معاملاتی یکدیگر استفاده می کنند، این ضعفی است که مربوط به بورس نمی شود و باید بسترهایی فراهم شود، تا هیچ کس نتواند از کد معاملاتی دیگری استفاده کند، اگر این مشکل حل شود، می‌توان دارندگان اطلاعات نهانی را رصد کرد.

حسینی مقدم تاکید داشت: بورس باید همان مسیری که دنیا می رود را طی کند، در جهان امروز بازار های سرمایه چندان شرکت ها را مجبور نمی‌کنند که هر زمانی به سازمان بورس گزارش دهند. آن شرکت ها برای گزارش گری برنامه خاص خود را دارند و شرکت ها این فرهنگ را دارند که اطلاعات با اهمیت را فوراً باید افشا کنند، ضمن اینکه وقتی سخن از الزام قانونی می شود، به دنبال آن مجازات های سنگینی نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: گزارش گری در بازارحق سهام دار است. باید ضمن پرهیز از اقدام‌های چکشی به گونه‌ای فرهنگ سازی کرد که شرکت ها بدانند  ذی نفعان و استفاده کنندگان از اطلاعات آنها از جمله مالکان شرکت و کسانی هستند که به آن شرکت اعتبار می دهند و کمک می کنند که توسعه پیدا کند. باید به گونه‌ای فرهنگ سازی شود که  همه بدانند این گزارش دهی به منافع سهامداران شرکت ضربه نمی زند. همچنین وقتی شرکتی در تجارت خود از رقیب یا رقبایی برخوردار است که اگر اطلاعات آن در بازار منتشر شود، باعث سوء استفاده رقبا می شود؛ در آن زمان شرکت می تواند  به سازمان بورس اعلام کند تا سازمان اجازه دهد اطلاعاتی که رقیبش استفاده می‌کند، را منتشر نکند.

 

 

کد خبر 388202

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =