افزایش تولید نفت قدرت ایران را افزایش می دهد

زمزمه های عجیب و غریبی از آخرین جلسه اعضای اوپک به گوش می رسد و به نظر می آید هر ۱۲ عضو این نهاد تصمیم دارند تا میزان تولیدات خود را ۳۰ میلیون بشکه در روز ثابت نگاه دارند. اما به هر حال، بازار عکس العمل خاصی به قیمت نفت نشان نمی دهد و قیمت این کالای خاص همچنان در محدوده ۶۰ دلار فراز و نشیب دارد.

نشریه فوربس در گزارشی تحلیلی درباره تولید نفت و رابطه آن با افزایش قدرت ایران نوشت: قیمت نفت با تمام فراز و نشیب های خود در محدود هر بشکه 60 دلار معامله می شود ، در حالی که کارشناسان معتقدند برای ایجاد جهش در بازارها نیاز به تغییرات و افزایش قیمت این کالا داریم. بر اساس این گزارش، تصمیم اخیر اوپک مبنی بر تولیدات روزانه 30 میلیون بشکه از این کالا، تصمیم به جایی بود، زیرا در بازار این کالا، تقاضای چندانی وجود ندارد. 

این در حالی است که، اعضای اوپک، که حدود 30 درصد از نفت جهان را تولید می کنند، در نشست قبلی خود در ماه نوامبر سقف تولید 30 میلیون بشکه در روز را حفظ کردند، اقدامی که از آن به عنوان تلاش برای به حاشیه راندن تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا در بازار یاد می شود. با این که اوپک در نظر دارد با کاهش میزان تولیدات عرضه و تقاضا را در این بازار متعادل نگاه دارد اما کارشناسان صحبت از قیمت نفت 40 دلاری می کنند قیمتی که برای هیچ بازاری قابل تصور نیست . از طرف دیگر ، نگاه ها به مذاکرات سیاسی ایران و 6 قدرت جهانی است.

اگر این مذاکرات به نتیجه خوبی برسد، ایران میزان تولیدات نفت خود را افزایش خواهد داد و مشتریان بیشتری به سوی نفت خود را جذب می کند، اما همچنان عکس العمل اوپک به فضای باز سیاسی ایران و میزان تولیدات نفت این کشور نامعلوم است.

به نظر می رسد با افزایش میزان تولیدات نفت در ایران، این کشور به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند در منطقه چه از لحاظ ژئوپولتیک و چه از لحاظ منابع، به قدرت بسیار زیادی دست یابد. افزایش میزان تولید نفت، موجب توسعه شرکت های نفتی این کشور خواهد شد و اقتصاد ایران را با روزهای جدید رو به رو می کند. گفته ها حاکی از این است که، شرکت های نفتی بزرگ دنیا مثل شل و توتال نیز برای سرمایه گذاری در پروژه های نفتی ایران ابراز علاقه کرده اند و آینده روشنی را برای صنعت نفت در این کشور تصور کرده اند که حاضر شده اند قبل از نهایی شدن توافقات، موقعیت این کشور را بررسی کنند. اما به نظر رفتار ایران بسیار منطقی و عملگرا است و اوپک نمی تواند بهانه ای برای مخالفت پیدا کند. این در حالی است که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، طی مصاحبه ای از افزایش یک میلیون بشکه نفت پس از به نتیجه رسیدن توافقات خبر داده است.

وی افزوده بود: در 6 یا 7 ماه آتی امیدوارم که روزانه یک میلیون بشکه به تولیدات خود اضافه کنیم. این گفته زنگنه به این معنا است که ایران در نظر دارد در ماه های آتی 25 درصد به میزان تولیدات نفت بیفزاید. به نظر می رسد زنگنه برنامه های جامعی برای بعد از تحریم دارد و بازار در ظرف نهایت 18 ماه آینده شاهد سرازیر شدن نفت ایران به بازارهای جهانی خواهد بود.

در این سوی ماجرا، دبیرخانه اوپک اعلام کرد، تولید نفت خام ایران در ماه مه نسبت به آوریل افزایش یافت و به دو میلیون و 845  هزار بشکه در روز رسید. این آمار نشان می‌دهد، ایران در ماه مه، امارات را که ماه پیش رقابت نزدیکی با آن داشت کنار زده و پس از عربستان و عراق سومین تولیدکننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت شده است.

عراق در ماه مه نیز با افزایش تولید روزانه 104 هزار بشکه ای جایگاه خود را به عنوان دومین تولید‌کننده بزرگ اوپک پس از عربستان حفظ کرده و در این ماه روزانه سه میلیون و 800 هزار بشکه تولید کرده است. تولید نفت عراق در ماه آوریل روزانه سه میلیون و 695 هزار بشکه بود.

تولید نفت عربستان در ماه مه روزانه با چهار هزار و 300 بشکه کاهش نسبت به آوریل به 10 میلیون و 107 هزار بشکه در روز رسیده است.

امارات در ماه گذشته میلادی روزانه 11 هزار و 700 بشکه تولید نفت خود را افزایش داد و از دو میلیون و 818 هزار بشکه در روز به روزانه دو میلیون و 830 هزار بشکه رساند.

امارات در ماه آوریل رقابت تنگاتنگی با ایران برای گرفتن رتبه سوم اوپک داشت اما در ماه مه ایران با اختلاف روزانه 15 هزار بشکه ای بالاتر از این کشور قرار گرفته است.

تولید نفت کویت نیز در آوریل روزانه با 77 هزار و 400 بشکه کاهش از روزانه دو میلیون و 762 هزار بشکه به دو میلیون و 685 هزار بشکه در روز رسید

کد خبر 387756

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =