۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
بورس به عقبگرد خود ادامه می دهد

اهالی تالار شیشه‌ای امروز همچون روزهای گذشته با بازاری بی‌رمق و کم‌فروغ مواجه بودند، این روزها بازار حتی امید خود را نسبت به فصل مجامعی پرشور و جذاب از دست داده است.

شاخص کل بازده نقدی و قیمت بورس امروز یکشنبه 10 خرداد 94 با کاهش 191 واحدی به 63 هزار و 227 واحد رسید. شاخص قیمت وزنی نیز در این بازار با ریزش 80 واحدی رقم 26 هزار و 491 واحد را ثبت کرد.

شاخص بازار اول اما طی این روز با افت 101 واحدی عدد 45 هزار و 618 واحد را فتح کرد در حالی که شاخص بازار دوم با ریزش 624 واحدی در محدوده 130 هزار و 472 واحد ایستاد.

در بازار فرابورس نیز شاخص کل این بازار(آیفکس) با افت 3 واحدی در محدوده 711 واحد ایستاد.

 ارزش معاملات سهام در بورس تهران امروز به اندکی بیش از 51 میلیارد و 716 میلیون تومان رسید که حاصل دست به دست شدن بیش از 299 میلیون سهم و دارایی مالی در 29 هزار و 615 دفعه معامله بود.

در فرابورس اما ارزش معاملات این بازار طی امروز از 98 میلیارد تومان عبور کرد که ناشی از خرید و فروش بیش از 47 میلیون سهم و اوراق بهادار در 12 هزار و 446 نوبت خرید و فروش بود.

بر اساس این گزارش،‌ 3 نماد معاملاتی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، بانک ملت و پالایش نفت اصفهان بیشترین تأثیر منفی را در پایین کشیدن شاخص کل بورس بر عهده داشتند.

در عین حال نمادهای معاملاتی شرکت ایران ترانسفو، پتروشیمی شیراز و همراه اول به لطف حقوقی‌های خود با اقبال نسبی خریداران سهام همراه بودند در این بین احتمال تعدیل مثبت در گزارش عملکرد 12 ماهه حسابرسی شده شرکت ایران ترانسفو و تقسیم سود نقدی مناسب در آستانه برگزاری مجمع عادی سالیانه سهامداران به تکاپوی بورس‌بازان در نماد معاملاتی " بترانس" انجامیده است.

در سایر نمادهای معاملاتی ، بازارگردانی ضعیف حقوقی‌ها از سهام موجود در سبد دارایی‌ آنها دیده می‌شود.

در گروه سیمانی‌ها انتظار سود تقسیمی مناسب در مجمع اگر چه به ایجاد انگیزه‌های مثبت برای خریداران انجامیده اما اظهارنظر دولت در غیرمنطقی بودن افزایش 25 درصدی قیمت سیمان و در عین حال انتظار برای افزایش قیمت بهای تمام شده تولید از بابت هزینه حمل‌ونقل و سوخت برای سیمانی‌ها باعث شده تا حقوقی‌های این گروه نیز علاقه‌ای برای بازارگردانی دارایی‌های خود نداشته باشند. در این گروه سیدکو به عنوان بزرگترین عرضه اولیه سهام در گروه سیمانی‌ها که با قیمت 150 تومان برای هر سهم در بازار کشف قیمت شد اکنون با تقاضای خرید 138 تومانی در بازار مواجه شده است.

آنچه که در بازار این روزها مشهود است اینکه با وجود تحمل زیان از سوی سهامداران اما علاقه‌ای برای خروج از این بازار دیده نمی‌شود سهامدارانی که هنوز به این بازار وفادار مانده و معتقدند همچنان آینده متعلق به بازار سرمایه است.

این در حالی است که فصل مجامع امسال نیز به لحاظ تقسیم سود نقدی اندک در مقایسه با سال‌های گذشته بر کاهش هر چه بیشتر شادابی بازار افزوده است.

 

منبع:‌ خبرگزاری فارس

کد خبر 387634

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =