روزهای بهتری در پیش روی بورس قرار دارد

وزیر اقتصاد با اعلام مهیا بودن سودآوری پتروشیمی ها، گفت: شرکت‌هایی که در بازار سرمایه حضور دارند از ارزش بالاتری برخوردار هستند، به همین خاطر می‌توان روزهای مناسب‌تری را برای بورس پیش‌بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،علی طیب‌نیا صبح امروز در حاشیه همایش همدلی، همزبانی، رونق اقتصادی و اشتغال که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، به اقدامات انجام شده برای بهبود بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با لغو مصوبه ستاد تدابیر ویژه که در سال‌های 91 و 92 تصویب شده بود، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به وضعیت مطلوبی رسید. به همین خاطر شرایط برای سودآوری واحدهای پتروشیمی مهیا شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت مذاکرات هسته‌ای در مجموع مناسب است افزود: عملکردی که طی یک سال گذشته دولت و ملت داشتند موجب کاهش تورم، رشد اقتصادی مثبت و آرامش در بازارهای مختلف شده است. همین موضوع طرف‌های مذاکره کننده را مجبور کرده که به حقوق حقه ملت ایران تسلیم شوند؛ به نظر می‌رسد طرف مذاکره کننده چاره‌ای جز موافقت با ما نداشته باشد.

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه در مجموع شرایط مناسب است ، گفت: قیمتی که در حال حاضر در بازار سرمایه وجود دارد با واقعیت‌هایی که بازار سرمایه با آن مواجه است به هیچ وجه مناسبت ندارد. شرکت‌هایی که در بازار سرمایه حضور دارند از ارزش بالاتری برخوردار هستند. به همین خاطر می‌توان روزهای مناسب‌تری برای بازار سرمایه کشور پیش‌بینی کرد.

طیب نیا درباره عملکرد موسسات غیرمجاز گفت: سیاست بانک مرکزی، ساماندهی موسسات غیر مجاز است اما متاسفانه این موسسات در گذشته بدون هیچ مجوزی شکل گرفته‌اند. حتی مجوز نهادهای غیر از بانک مرکزی را نیز نداشتند.

وی ادامه داد: این درحالی است که هر موسسه‌ای که قصد فعایت در کشور را داشته باشد باید از بانک مرکزی مجوز را دریافت کرده باشد ضمن آنکه صلاحیت‌های لازم را نیز باید داشته باشد. به همین دلیل تمرکز بانک مرکزی در یک سال گذشته معطوف به ساماندهی موسسات غیرمجاز بود .

وزیر اقتصاد افزود: خوشبختانه سایر قوا از جمله قوه قضائیه قول همکاری لازم برای ساماندهی این موسسات را داده‌اند. به طوریکه درحال حاضر پرونده چند موسسه که برابر بانک مرکزی ایستادگی می‌کردند توسط قوه قضائیه در حال بررسی است. این موسسات یا تمکین خواهند کرد یا منحل خواهند شد. از مردم عزیز کشورمان خواهش می‌کنم به این موسسات اعتماد نکنند . چون اگر سپرده‌گذاری در اینگونه موسسات نرخ سود بالاتری برای آنها دارد، قطعا این نرخ سود بالا بهای ریسک بالایی خواهد بود که متوجه آنها خواهد شد.

وی تاکید کرد: در گذشته شاهد ورشکستگی تعدادی از موسسات غیر مجاز بودیم که ورشکستگی آنها موجب شد اصل منابع مردم نیز به خطر بیفتد. طبیعی است وقتی موسسه‌ای فاقد مجوز بانک مرکزی باشد، بانک مرکزی و دولت هیچ گونه تعهدی نسبت به جبران زیان و خسارت آنها نخواهند داشت بنابراین اصل دارایی و مال مردمی که در این موسسات سپرده‌گذاری می‌کنند با مشکل مواجه می‌شود به همین خاطرخواهش می‌کنم مردم منابع خود را در بانک‌های مجاز و موساست تحت نظارت بانک مرکزی سپرده‌گذاری کنند.

طیب‌نیا نرخ سودی که در حال حاضر در بانک‌ها و موسسات پرداخت می‌شود به مراتب بالاتر از نرخ تورم دانست و گفت: این اولین بار است که در تاریخ اقتصاد ایران شاهد نرخ سود واقعی مثبت هستیم. بنابراین مردم می‌توانند پاداش لازم را از سپرده‌گذاری در بانک‌های مجاز داشته باشند. در عین حال ریسک سپرده‌گذاری در این موسسات صفر است و اصل منابع آنها نیز با مشکلی مواجه نمی‌شود.

کد خبر 387531

اخبار مرتبط

  • سرنخ سهمیه‌بندی سهام در دستان طیب‌نیا

    سرنخ سهمیه‌بندی سهام در دستان طیب‌نیا

    کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که عدم اعتماد فعالان بورس عمده‌ترین مشکل است و پاداش ریسک بورسی‌ها کاهش نرخ سود ۲ درصدی نیست و نسبت به اینکه دولتی‌ها فروش سهام را سهمیه بندی کرده اند، انتقاد می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =