تحلیل یک مشاور سرمایه گذاری از حال و آینده بورس

یک شرکت مشاور سرمایه گذاری با ارایه تحلیلی از حال و آینده بازار اعلام کرد دو اقدام تزریق پولو رفع تدریجی حس بی اعتمادی سهامداران بیش از هر عاملی حتی مذاکرات می توانند موتور محرک بازار باشند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر(اماکو) در تحلیلی اعلام کرد: این روزها، تصمیمات سهامداران بیش از آنکه بر پایه تحلیل های بنیادی و تکنیکی باشد، بر پایه هیجانات است. اواسط فروردین ماه امسال، که خبر تفاهم لوزان منتشر شد بدنه بازار، فراواکنشی نسبت به این خبر داشت و به یکباره کلیه نمادها و گروه ها – فارغ از میزان تاثیر پذیری سهم از رفع تحریم ها – به مدت دو یا سه روز (و در برخی گروه ها بیشتر) با افزایش چشمگیر تقاضا مواجه شد.

در آن زمان، هیجان خرید در بازار موج می زد و بسیاری از سهامداران به دنبال کسب سودهای کوتاه مدت و جبران بخشی از زیان های متحمله در 1.5 سال اخیر بودند. «تحلیل»در تصمیمات بسیاری از افراد، نقش پررنگی ایفا نمی کرد و به نوعی هر کس هر چه توانست خرید!

به مروز زمان و با فروکش کردن تب هیجانی بازار، فضا کمی شفاف تر شد و به نوعی نمادها غربال شدند و کم کم مشخص شد که برخی از نمادها فقط و فقط به واسطه جو روانی «خرید به هر قیمتی» با اقبال مواجه شده بودند و پس از به تعادل رسیدن اوضاع، این سهم ها نیز خیلی زود متعادل شدند و بعضا با کاهش قیمتی چند درصدی مواجه شدند.مطالعه مقاله "مشاوره سرمایه گذاری" را پیشنهاد می کنیم.

اخبار و حواشی پیرامون بحث هسته ای، هر روز بیشتر و بیشتر شد و اظهارات و موضع گیری های متناقض طرفین آنقدر ادامه پیدا کرد که در بازار سرمایه نیز ورق برگشت! در 40 روز گذشته، حس بی اعتمادی، ترس ، ریسک گریزی و رفتارها و عکس العمل های هیجانی نسبت به کوچکترین موضع گیری های مقامات رده چندمی کشورهای مختلف، در سهامداران پدیدار شده و هر روز تشدید می شود.

نصمیمات سرمایه گذاری، بسیار کوتاه مدت شده است. افراد با انتشار کوچکترین خبری، سریعا – و بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف آن خبر و نحوه و شدت تاثیرگذاری آن بر بازار و سهم خود – اقدام به فروش می نمایند. نکته جالب آن است که حتی سهامداران بیش از آنکه به موضع گیری های رسمی مقامات کشورمان استناد کنند، به اظهارات مقامات رده چندمی بعضا بی ارتباط ترین کشورها به بحث مذاکرات هسته ای استناد می نمایند.

خبر های مثبت بلافاصله پس از انتشار در بازار ذوب می شوند و گویی بازار نسبت به این اخبار «بی تفاوت» است. ولی اخبار منفی به صورت اهرمی و با فراواکنش سهامداران بر بازار تاثیر می گذارد.

«تاریخ تکرار می شود» . کل تحلیل تکنیکال و نمودارها و مباحث آن، بر پایه همین جمله نهاده شده و تفسیر آن این است که سهامداران در شرایط یکسان و در زمان های مختلف، عکس العمل های یکسانی از خود بروز می دهند. شاید مهمترین علت غیر قابل استناد بودن تحلیل تکنیکال در این روزها را بتوان در یک جمله خلاصه کرد: «سهامداران، در این روزها، الگوی معاملاتی خود را تغییر داده اند. نه منطقی عمل می کنند و نه به تحلیل ها توجهی می کنند»

شکسته شدن حمایت های تکنیکالی یکی پس از دیگری و به راحتی هر چه تمام تر و بازپس گیری دشوار و زمان بر مقاومتهای تکنیکالی در این 40 روز، خود گویای این مهم است که در بازار این روزها «هیجان» بیش از هر عامل دیگری در تصمیمات افراد نقش دارد و معاملات، حول محور این تصمیمات هیجانی و لحظه ای می چرخد.

افراد به بازار بی اعتماد شده اند. با انتشار کوچکترین خبر منفی و یا متاسفانه حتی صرفا به واسطه عدم انتشار اخبار مثبت، عطای سهم را به لقایش بخشیده و بر طبل فروش می کوبند! حقوقی ها نیز نقش به سزایی در این مساله ایفا می کنند. طبق سابقه تاریخی بازار، در بسیاری از مواقع، حمایت های محکم حقوقی ها و اعتمادسازی آنها – نسبت به این که حامی سهم هستند – مانع از ریزش بیش تر قیمتی سهام می شدند. ولی در این روزها متاسفانه بسیاری از حقوقی ها نه تنها حامی خوبی برای سهام زیر مجموعه خود نیستند، که حتی خود نیز در کنار فروشندگان قرار می گیرند. عملکرد حقوقی ها نیز در این مدت، نقش زیادی در افزایش حس بی اعتمادی سهامداران داشته است.

عرضه های اولیه پرسرو صدای سال جدید هم نقش زیادی در هر چه بی اعتمادتر شدن سهامداران داشته است.

"سخوز" معاملات بی سابقه ای داشت و به اولین سهم تاریخ بازار سرمایه تبدیل شد که تنها یک روز پس از عرضه اولیه، با فروکش شدن هیجان خرید مواجه شد. سپس "هرمز" با سود صرفا یک ریالی و نسبت P/E (قیمت به درآمد) 120 واحدی برای اولین بازار عرضه عمومی شد و با حمایت جالب فولاد تا مرز 180 تومان پیش رفت و هم اینک چند روزی است که در محدوده 150 تومان در نوسان است. هرمز در روزهای پس از عرضه اولیه، سود خود را 46 برابر اولین پیش بینی خود اعلام نمود.

در نهایت، مبین، پر سر و صداترین سهم این روزهای بورس - که به عقیده بسیاری از فعالان بازار، بازیگر اصلی اوضاع نابسامان 10 روز اخیر بازار سرمایه است – با ابطال و توقف چندین باره نماد مواجه شد و اندک نقدینگی این روزهای بازار را نیز محدودتر کرد و بسیاری از افراد تا چندین روز به واسطه صف نشینی در این سهم، سایر سهام سبد خود را فروخته و سهم جدیدی نمی خریدند و به اصطلاح «دست به نقد» بودند. مساله ای که فشار عرضه ها و هیجان فروش را در روزهای اخیر دوچندان کرده است.

در این شرایط، تزریق پول به بازار و نیز رفع تدریجی حس بی اعتمادی سهامداران – که مورد دوم قطعا پیچیده تر و زمان بر تر خواهد بود - بیش از هر عاملی می توانند موتور محرک بازار باشد. حتی حصول توافق هسته ای نیز با این اوضاع، شاید تاثیر چندان مناسبی بر بازار نداشته باشد.

چرا که قطعا بعد از حصول توافق احتمالی در تیر ماه نیز مجددا موضع گیری های متناقض مقامات طرفین مذاکرات – از فرصت یک ماهه کنگره آمریکا برای بررسی توافق با ایران، تا بحث فکت شیت و رفع تدریجی یا بلافاصله تحریم ها و نظارت آژانس بر روند اعتمادسازی ایران (راستی آزمایی) و بحث ابعاد نظامی احتمالی (PMD) و ... - ادامه خواهد داشت و بازار را هر روز متلاطم خواهد نمود.

کد خبر 387500

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =