بازار امروز جنگ زده نبود/  نوسانات زودگذر

امروز شاخص بورس کاهش بیش از ۱۱ هزار واحدی را تجربه کرد که به عقیده کارشناسان،‌ این نوسان زودگذر است و بازارسرمایه بیشتر درگیر عوامل اقتصادی است تا جنگ.

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه در دومین روز معاملاتی هفته، با افت ۱۱ هزار ۱۰۰ واحدی گذراند و به سطح دو میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز که یکسان‌کننده اثر سهم است نسبت به روز گذشته یک افت ۲ هزار و ۶۷۷ واحد را تجربه کرد. ارزش ۱۰۹ هزار معامله ۴۱ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

در بازار فرابورس نیز شاخص کل ۱۲۹ واحد نسبت به روز گذشته افت داشت و به سطح ۲۴ هزار ۶۴۵ واحد رسید. ارزش ۵۷ هزار معامله ۱۰۱ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

ایمان رئیسی در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: در طول ده روز گذشته اثرات حمله ایران به اسرائیل نمایان شده بود و طبیعی بود که صف فروش‌ها حجم زیادی نداشته باشند. اما مشکل اصلی این است که در سال‌های گذشته هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه نبوده مامن اول سرمایه‌گذاری نشده است. در طول این سال‌ها صحبت های زیادی در رابطه با دامنه نوسان و حجم مبنا صحبت شده است اما تا حدی قفل بودن بازار را تا حدی کم کند.

از اولین ساعات بازار امروز، صحبت‌هایی در رابطه با تعطیلی بازار به گوش می‌رسید اما مسیری که بارها امتحان شده و پاسخی گرفته نشده مجددا طی شد و با دامنه نوسان یک درصدی بازار شروع به کار کرد. اما مشکل نقدشوندگی و معاملات بازار با این کاهش دامنه نوسان حل شده است؟ یا ترس از دست دادن سرمایه در روزهای آینده حفظ شده است؟

اوج هیجان هم در صندوق‌های طلا مشاهده می‌شود که از مثبت کامل به صف فروش حرکت کردند. گزینه‌هایی مانند صندوق‌های اهرمی بوجود آمده‌اند که یک روز زودتر، وضعیت بازار را مشخص خواهند کرد.

نمادهای مثبت و منفی

۳۸ نماد بازار مثبت و ۵۷۱ نماد از میان ۶۳۷ نماد بازدهی منفی داشتند و این بدان معناست که ۶ درصد نمادها سبز رنگ و ۸۹ درصد بازار قرمز شده بودند.

بیشترین‌ها

فزر، وبملت، وغدیر و فملی بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند.

وبملت، ذوب، وتجارت و شگستر بالاترین حجم معملاتی را به نام خود زدند.

نمادهای فارس، فولاد، فملی و شپنا بیشتر از سایرین ارزش بازاری را داشتند.

در نمادهای بگیلان، بپیوند، دشیران و بپردیس بیشترین قدرت خرید حقیقی به ثبت رسید.

فملی، فارس، فولاد و فارس بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل گذاشتند و در این بازار نمادهای وبملت، ذوب، فولاد و فملی بیشترین تراکنش را داشتند.

شگویا، هرمز و زاگرس بیشترین تاثیر منفی و بپاس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار نقدی فرابورس گذاشتند و فزر، کرمان، کرمان، فصبا و بگیلان جزو نمادهای پرتراکنش بازار نقدی فرابورس به ثبت رسیدند.

در نمادهای سآبیک، وکبهمن، تجلی و تجلی فشار از سمت تقاضا نسبت به سایر نمادها برتری داشت.

صنایع پیشروی امروز

صنایعی که در دومین روز هفته توانستند کمترین ریزش را به ثبت برسانند، شامل گروه‌های ماشین‌الات، خدمات رفاهی متنوع، کانی‌های فلزی و مخابرات بود.

کد خبر 493315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =