سریال کم‌رمقی بورس ادامه دارد

در سه هفته ابتدایی سال ۱۴۰۳ شاخص کل بورس رشد ۶۰ هزار واحدی را تجربه کرد و به بیش از ۲،۲۵۴،۰۰۰ واحدی رسید.

به گزارش صدای بورس،در سه هفته ابتدایی سال ۱۴۰۳ شاخص کل بورس رشد ۶۰ هزار واحدی را تجربه کرد و به بیش از ۲،۲۵۴،۰۰۰ واحدی رسید. در مدت مذکور شاخص هم وزن رشد یک درصدی را تجربه کرد و به محدوده ۷۵۰ هزار واحدی رسید در مدت مذکور ارزش معاملات خرد کمتر از ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود.

در ابتدای سال جاری به سنت هر ساله بازار با رشد کم حجم کار خود را آغاز و انتظار تداوم روند را تا انتهای فروردین ماه به فعالان بازار تلقین کرد. از چالش‌های پیش روی بازار در ابتدای سال افزایش هزینه اعتبار کارگزاری‌ها بود که از طریق بانک‌ها به شرکت‌های کارگزاری ابلاغ شد. در حالی که بازار روند رو به رشد خود را دنبال می‌کرد ناگهان حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه در روز دوشنبه ۱۳ فروردین ماه روند معاملات را به شدت معکوس کرد به نحوی که در روز شنبه ۱۸ فروردین ماه شاهد خروج بیش از ۱۲۵۰ میلیارد تومانی پول اشخاص حقیقی از بازار سهام بودیم. بعد از مدت‌ها گمانه زنی سرانجام نرخ تسعیر ارز بانک‌ها با افزایش قابل توجه ۶۰ درصدی به نرخ حواله ETS مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تاریخ ۸ اسفند تغییر پیدا کرد. در گروه بانکی پس از کش و قوس‌های فراوان شاهد عدم خرید باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال توسط بانک ملت و تجارت بودیم.
بانک مرکزی آمار اقتصادی مهمی را منتشر کرد که بر این اساس در پایان اسفند ماه حجم نقدینگی کشور به بیش از ۷.۸۸ هزار همت رسید. قیمت هر متر مربع آپارتمان هم مطابق آمار بانک مرکزی به طور متوسط ۸۱.۴ میلیون تومان در اسفند ۱۴۰۲ گزارش شد که نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن و بهمن ماه ۱۴۰ رشد به ترتیب ۲۴.۸ و ۳.۸ درصدی را نشان می دهد.
نماد کرمان خبر از واگذاری زمین و شناسایی سود ۱۱۶ میلیارد تومانی داد تپمپی از امضای قرارداد تامین پمپ‌های ایستگاه‌های پمپاژ طرح تامین آب زاهدان داد که مبلغ قرارداد ۲۰۰ میلیارد تومان و سود ناخالص ۱۵ درصدی داد. کایتا از فروش زمین به مبلغ ۴۰۰ میلیارد خبرداد. پکویر و قرن یک از انتشار اوراق بدهی ۳۰۰ میلیاردی به منظور تامین سرمایه در گردش خود خبر دادند. اخابر اعلام کرد از فروش زمین سود ۱۲۵۰ میلیارد تومانی کسب کرده است. وسپهر از فروش سهام ۳۱ درصدی خود در تامین سرمایه سپهر خبر داد. کنسرسیومی متشکل از بانک صادرات، سرمایه‌گذاری خارزمی و شرکت سرمایه‌گذاری آرمان توسعه مهر سپهر برنده این بلوک ۳۴۰۰ میلیارد تومانی بودند.
شرکت‌های گروه مینو شامل غصینو، غپینو و غمینو از افزایش نرخ فروش خود با توجه به افزایش نرخ خرید مواد اولیه خبر دادند. کباده به عنوان تامین کننده ماده اولیه گروه کاشی از افزایش نرخ خبر داد. کحافظ نیز بعد از کپارس افزایش نرخ داد. زفکا از انتقال تلیسه آبستن و گاو خشک به پروژه رو نمایی کرد. کاما شرکت سرمایه‌گذاری را به منظور تخصصی کردن فعالیت‌ها خریداری کرد. شپنا از دریافت جواز تاسیس پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه ای خبر داد. کمنگنز از کشف ذخایر قابل توجه کانسنگ منگنز رو نمایی کرد. حسین مدرس خیابانی مدیرعامل جدید ملی مس شد. در بازارهای جهانی طلای جهانی به رکورد شکنی خود ادامه می دهد و به قیمت ۲۳۵۰ دلار در هر اونس رسید که بیشترین عدد تاریخ این فلز می باشد. قیمت مس هم به بیش از ۹۳۰۰ دلار رسید قیمت روی و آلومینیوم هم به ترتیب ۲۶۵۰ و ۲۴۵۰ دلار بر تن رسیده است. سرب در محدوده ۲۱۵۰ دلاری قرار دارد. نفت برنت هم با رشد ۵ درصدی ماهانه به ۹۰ دلار در بشکه رسید. قیمت بیت‌کوین هم بعد از اصلاح قابل توجه به سقف تاریخی ۷۲ هزار دلاری برگشت.
طلا و دلار در ۳ هفته ابتدایی سال رشدهای قابل توجهی را تجربه کردند. قیمت دلار با رشد بیش از ۸ درصدی به محدوده ۶۵ هزار تومان رسید و قیمت سکه هم تحت تاثیر قیمت دلار و طلای جهانی به بیش از ۴۵ هزار تومان صعود کرد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۳۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 493120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =