۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹
چشم طلا به قله‌های جدید

رئیس موسسه پژوهشی روزنبرگ معتقد است، با کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در ماه‌های آینده، قیمت طلا به سمت قله ۳ هزار دلار حرکت خواهد کرد.

رئیس موسسه پژوهشی روزنبرگ معتقد است، با کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در ماه‌های آینده، قیمت طلا به سمت قله ۳ هزار دلار حرکت خواهد کرد.
به گزارش بیزنس اینسایدر، دیوید روزنبرگ افزود: با توجه به تاثیر کاهش نرخ‌های بهره بر افت ارزش دلار، احتمال دارد قیمت طلا تا پایان سال به میزان ۳۰ درصد نسبت به سطوح کنونی افزایش پیدا کند. افزایش اخیر قیمت‌ها چشمگیر است چون مشکلات معمول اقتصاد کلان همچون دلار قوی و انتظار کاهش تورم را به چالش می‌کشد. این گزارش می‌افزاید: در حالی که سرمایه‌گذاران بازار سهام از رکوردزنی‌ها لذت می‌برند، پناهگاه امن محبوب آنها نیز به رکوردهای تازه‌ای دست یافته است. هفته گذشته قیمت هر اونس طلا تا مرز ۲۳۴۵ دلار هم رسید و شواهد حکایت از آن دارند که شرایط برای جهش قیمت به سطح ۳ هزار دلار فراهم شده است.
تیم پژوهشی موسسه روزنبرگ در یادداشتی نوشت: افزایش اخیر قیمت طلا در حالی رخ داده که دلار قوی و انتظارات تورمی کاهشی است. در چنین شرایطی طبیعی است که قیمت طلا هم نزولی شود اما این اتفاق نیفتاده است. افزایش اخیر قیمت‌ها بیش از آنکه تحت تاثیر طرف عرضه باشد، حاصل افزایش تقاضا به ویژه از سوی بانک‌های مرکزی جهان بوده است.
با توجه به اینکه یوان چین جایگاه خود را به عنوان دومین ارز ذخیره جهان از دست داده و کشورهایی همچون ژاپن، روسیه، ترکیه و لهستان از افزایش وابستگی به دلار آمریکا هراس دارند، برای مقابله با ریسک‌های اقتصادی ویژه به خرید طلا روی آورده‌اند.
پس از کاهش ذخایر طلا در اوایل سده کنونی، بانک‌های مرکزی جهان بار دیگر به خرید و انباشت طلا روی آورده‌اند.
بر پایه آمارهای موجود، در سه ماه سوم ۲۰۲۳ بانک‌های مرکز جهان ۳۶۱ تن طلا خریداری کردند. این رقم در سه ماه سوم سال ۲۰۲۲ تنها ۷۷ تن بوده است. در همین حال، ریسک‌های ژئوپلیتیک نیز از عوامل اصلی افزایش قیمت طلا به شمار می‌روند.
نکته جالب توجه اینکه، تقاضای طلا در اقتصادهای نوظهور همچون هند و چین بیش از اقتصادهای توسعه‌یافته بوده و سرمایه‌گذاران غربی در این زمینه عقب افتاده‌اند. علت آن است که نرخ‌های بهره بالا و شکوفایی بازار سهام، درخشش طلا را تحت تاثیر قرار داده است.

  • حبیب علیزاده - روزنـامه‌نـگار
  • شماره ۵۳۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 493112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =