تصمیمات یک شبه بلای جان بورس

کارشناس بازار سرمایه با تشریح راهکارهای نجات بورس ،گفت:باید به دخالت های دولت و تصمیمات دستوری در بازار سهام خاتمه داده شود تا شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است، محقق شود.

احسان عسگری در گفت و گو با« صدای بورس » در رابطه با تصمیم های لازم برای بهبود وضعیت بازار سرمایه گفت: در بازار سرمایه سه متغیر تاثیرگذار وجود دارد که یکی از آن ها مبحث نرخ دلار نیما است که در محدوده ۴۰ هزار تومان قراردارد و این اختلاف ۲۰ هزار تومانی که با دلار بازار آزاد دارد باعث افزایش دلالی و سفطه بازی خواهد شد.

وی ادامه داد: باید به این نکته تاکید کرد در صورت پرشدن گپ اختلافی بین دلار نیما و دلار بازار آزاد شاهد افزایش سود آوری شرکت های صادرات محور در بورس خواهیم بود که این امر باعث می‌شود منافع سهامداران حفظ شود.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد:در شرایطی که نرخ بهره بالا است عموما سرمایه ها به سمت و سوی سرمایه گذاری غیر مولد می رود همچنین با انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی از سوی دولت متاسفانه در بازارغیر مولد از جمله ارز فضای سفطه بازی شدت گرفته و باعث عدم جذب منابع برای شرکت ها و تامین مالی ها می شود و آن ها را با مشکل رو به رو کرده است.

وی ادامه داد:در سال های اخیر متاسفانه نرخ بهره رشد بسیاری داشته، این افزایش و تغییر نرخ بهره و نرخ تامین مالی در کشور از ۲۶ درصد تا ۴۰ درصد افزایش یافته که به طور یقین شرکت ها را برای تامین مالی با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد و جذابیت سرمایه گذاری در بازار سهام را کاهش می دهد.

به گفته وی نرخ بهره بالا باعث منفی شدن و ریزش بازار سرمایه می شود امید می رود بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در این رابطه دقت نظربیشتری داشته باشد و دستورات و اجرائیات لازم را به کار ببرد.

عسگری با بیان اینکه تعریف فرمول های بلند مدت برای نرخ خوراک شرکت ها باعث اعتماد سرمایه گذاران به بورس می شود گفت:

حذف قیمت گذاری دستوری از سوی دولت در تمام زمینه ها از جمله اختلاف قیمت دلار نیما و آزاد و جلوگیری از رشد همچنین تصمیمات عجولانه و یک شبه برای نرخ خوراک و سوخت شرکت ها، خارج کردن خودرو از بورس کالا باعث کاهش قابل توجه جذابیت سرمایه گذاری مردم در بورس میشود.

وی ادامه داد:بررسی آمار ها در چند سال اخیر نشان می دهد هرچه قیمت گذاری دستوری در صنعتی افزایش پیدا کند میزان سرمایه گذاری در آن صنعت بشدت کاهش می یابد ،این صورت حذف قیمت گذاری دستوری ازسوی دولت و ایجاد تعادل در بازار بر مبنای عرضه و تقاضای سالم به بازار سهام کمک خواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت:خوشبختانه در سال های گذشته سازمان بورس در زمینه توسعه ابزار ها و نهاد ها در بورس تلاش بسیاری کرده و افراد باتوجه به میزان ریسک پذیری خود می توانند از آنها استفاده کنند وطیف وسیعی از نهاد ها را در بازار سرمایه داریم از جمله شرکت های تامین سرمایه و وجود شرکت های سبد گردان باعث افزایش ضریب نفوذ بورس در جامعه می شود اگر همراهی و مشارکتی بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد صورت گیرد با توجه به زیرساخت هایی که در بازار سرمایه انجام شده می توانیم شاهد تحقق شعار امسال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم باشیم.

کد خبر 492932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =