سال ۲۰۲۴، نقطه اوج برای تحول زیرساخت بازار 

گزارش چشم‌انداز بانکداری و بازارهای سرمایه در سال ۲۰۲۴ که مؤسسه Deloitte منتشر کرده است، می‌گوید: «بازارهای سهام سنتی در سراسر جهان در مقطع حساسی قرار دارند.

به گزارش صدای بورس، گزارش چشم‌انداز بانکداری و بازارهای سرمایه در سال ۲۰۲۴ که مؤسسه Deloitte منتشر کرده است، می‌گوید: «بازارهای سهام سنتی در سراسر جهان در مقطع حساسی قرار دارند. بر این اساس، انتخاب‌های استراتژیک آنها تعیین خواهد کرد که آیا قادر به افزایش (یا حفظ) سهم بازار و کسب سود بیشتر خواهند بود یا خیر».
گای ملامد، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار شرکت Exberry در گفت‌وگو با ماهنامه Focus (فدراسیون بورس‌های جهان) به بررسی چشم‌انداز بازارهای سهام جهان در سال ۲۰۲۴ پرداخته و به نکات مهمی اشاره کرده است. شرکت Exberry از طریق بازتعریف استاندارد زیرساخت‌های بازار سرمایه، راه‌حل‌های معاملاتی به بورس‌ها ارائه می‌کند. پلتفرم‌های معاملاتی این شرکت علاوه بر بازار سهام، در بازار دارایی‌های دیجیتال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
او در بخشی از این گفت‌وگو گفت: ارائه‌دهندگان زیرساخت‌های بازار امروز باید پیچیدگی و غیرقابل پیش‌بینی بودن را شناسایی و رصد کنند. فشار ناشی از این پیچیدگی‌ها به نوبه خود نیاز به نوسازی سریع زیرساخت‌های قدیمی را تشدید می‌کند. به باور من، سال ۲۰۲۴ سالی است که در آن ما شاهد نقطه اوج تحول زیرساخت بازار خواهیم بود.
در چنین مرحله‌ای، این پرسش مهم مطرح می‌شود: چگونه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که ارتقای فناورانه زیرساخت‌های شما در یک بازه زمانی مناسب قادر به حفظ و تضمین توان رقابتی‌تان خواهد بود؟

انتخاب‌های دشوار
مدیرعامل شرکت Exberry افزود: در چشم‌انداز فناوری معاملات که دائما در حال تکامل و پیشرفت است، همراه شدن با جریان دیگر یک انتخاب نیست. امروز جایگزین کردن زیرساخت‌های قدیمی برای عملیات روزانه به یک ضرورت تبدیل شده است. زیرساخت‌های جدید، نیرومندی و تاب‌آوری چارچوب فناوری را تضمین می‌کنند. با این حال، انتخاب‌های استراتژیک (به ویژه در ارتباط با فناوری زیرساخت بازار) همیشه سرراست نیستند. ارائه‌دهندگان قدیمی در سیستم‌های موجود عموما خود را تحت محدودیت‌های فناوری قدیمی (از تاخیرهای پایدار و هزینه بالا تا ناتوانی در اجرای برنامه‌های جدید) قرار می‌دهند. محدودیت‌های این سیستم‌های منسوخ‌شده روزبه‌روز آشکارتر می‌شوند، به ویژه زمانی که به پایان تاریخ مصرف می‌رسند (یعنی زمانی که فروشنده دیگر برای آن سیستم بازاریابی نمی‌کند و فروش آن متوقف شده است). به همین ترتیب، بسیاری از بورس‌ها به شکل فعالانه‌ای به دنبال راه‌حل‌های نوین برای به‌روز کردن عملیات و فعالیت‌هایشان هستند تا در عرصه فناوری که دائما در حال تکامل است، در گردونه رقابت باقی بمانند.
گای ملامد در بخش دیگری از این گفت‌وگو به نقل از شرکت مشاوره مدیریت «اولیور وایمن» تاکید کرد: مجموعه‌ای از اقدامات برجسته برای کاهش شدید هزینه‌ها به وسیله تجهیزات پیشرفته فناوری انجام شده است. بر این اساس، گروه‌های ارائه‌دهنده زیرساخت بازار و بانک‌ها از در پیش گرفتن روند اقتصادی‌سازی و صرفه‌جویی معاف نخواهند بود. به همین دلیل است که می‌گوییم، ارائه‌کنندگان زیرساخت‌های بازار باید بر بهبود دائم عملکرد خود تاکید کنند و نسبت به برنامه رشد استرتژیک بلندمدت خود آگاه باشند. آدنا فریدمن، مدیرعامل نزدک هم به مشتریان اطمینان می‌دهد که ارتقای زیرساخت اگر با آینده‌نگری انجام شود، می‌تواند تا سال‌های طولانی راه رشد را هموار کند. البته او هشدار می‌دهد که سرمایه‌گذاری در چنین شرایطی ممکن است دشوار، پرهزینه و دیربازده باشد. اما آیا همیشه چنین است؟ به بیان دیگر، آیا چنین سرمایه‌گذاری همیشه دشوار، پرهزینه و زمان‌بر است؟


راه‌حل ساده
هم‌بنیانگذار شرکت Exberry در ادامه توضیح داد: اگر دگرگونی زیرساخت مورد توجه ارائه‌کنندگان فناوری ابری دیجیتال‌محور قرار گیرد، آنگاه راه‌حل‌های ارائه شده از طریق بستر SaaS (نرم‌افزار خدمات که به کاربران امکان می‌دهد تا در بستر اینترنت به اپلیکیشن‌های مبتنی بر رایانش ابری دسترسی پیدا و از آنها استفاده کنند) باید به هنجار تبدیل شود. همچون دیگر صنایعی که دستخوش تحولات دیجیتال هستند، راه‌حل‌های فناورانه مدرن در دسترس بازارهای سهام نیز قرار دارند. این راه‌حل‌ها را به راحتی می‌توان برای استراتژی‌های معاملاتی پیشرفته‌تر و انواع جدید دارایی به کار گرفت. پیش از این، یک مدیر سرمایه‌گذاری وسوسه می‌شد تا مبالغ کلانی را برای یک زیرساخت امن ولو قدیمی پرداخت کند. امروز، تصمیم‌گیرندگان آینده‌نگر دریافته‌اند که باید رویکردشان را تغییر دهند. به همین دلیل مشغول بازبینی گزینه‌های موجود هستند تا مزیت رقابتی خود را حفظ کنند. این تصمیم‌گیرندگان آینده‌نگر از ارائه‌دهندگان زیرساخت‌ها پرسش‌های زیر را می‌پرسند:
آیا زیرساخت ارائه شده دارای قابلیت چندابری است؟ آیا این سیستم توان توکنایز کردن و کار با دارایی‌های جدید را دارد؟ بازه زمانی مورد نیاز برای ایجاد یک بازار جدید چقدر است؟ و نهایتا اینکه آیا می‌توان حداکثر سرعت را برای میزان بالای معاملات حفظ کرد؟

نتایج معتبر
گای ملامد در پایان تاکید کرد: در سال سرنوشت‌ساز برای بورس‌های جهان، من مخالفانی را که ظاهرا علیه تغییرات نوآورانه واقعی هستند، زیر سوال می‌برم. منظورم آن فروشندگانی هستند که ادعا می‌کنند سرمایه‌گذاری در فناوری اقدامی دشوار، پرهزینه و بلندمدت است. آنها اغلب به سمت استراتژی‌هایی منحرف می‌شوند که نهایتا روند تغییر را به تاخیر می‌اندازند. این کار به چه کسی کمک می‌کند؟ با ورود به سال جدید، بورس‌ها باید در این موارد تامل کنند: آیا فناوری که به کار می‌برید، تسهیل‌کننده است یا مانع؟ آیا توانمندی‌های فناورانه شما در راستای اهدافتان قرار دارند؟ بی‌شک بورس‌های موفق آنهایی هستند که فناوری‌های نوآورانه را به کار می‌گیرند. بر این اساس، درک پیچیدگی‌های زیرساخت‌های دیجیتالی مدرن بسیار حیاتی است. به علاوه، به‌کارگیری سیستم SaaS می‌تواند به معنای افزایش سرعت تیم شما باشد.

علی دانیال - روزنامه‌نگار

شماره ۵۳۵ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 492594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =