بازار بدهی دست به دامان بانک مرکزی

به نظر می‌رسد بازار بدهی به رشد خود در سال آینده ادامه دهد اما سرعت رشد آن کاملا وابسطه به سیاست بانک مرکزی در زمینه نرخ بهره است .

به نظر می‌رسد بازار بدهی به رشد خود در سال آینده ادامه دهد اما سرعت رشد آن کاملا وابسطه به سیاست بانک مرکزی در زمینه نرخ بهره است و اگر بی ثباتی در بازار نرخ بهره به معنای تصمیمات شبانه، ناگهانی و دور از انتظار گرفته شود و در فازهای بعدی در مورد بانک‌ها و تضمین‌هایی که در انتشار اوراق انجام می‌دهند گرفته شود، بزرگترین ریسک در سال آینده است که مشخص نیست بانک مرکزی چه کاری را می‌خواهد انجام دهد و ممکن است سرعت رشد بازار بدهی را کم کند.
اگر بازار بدهی به راه خود ادامه دهد حتما در سال آینده بزرگ‌تر از سال جاری خواهد بود و هیچ شکی در این مولفه‌ها به جا نمی‌گذارد. از بزرگترین چالش‌های بازار بدهی پیش‌بینی ناپذیری تصمیمات بانک مرکزی است. چالش دوم این است که اگر تصمیمات بانک مرکزی پیش‌بینی‌پذیر و پایا باشد و نرخ‌های بهره با سطوح بالاتری در راستای کنترل تورم باشد بازار بدهی به طوری پیش خواهد رفت که تعداد پروژه و شرکت‌هایی که برای آن‌ها انتشار اوراق امکان‌پذیر است کاهش پیدا می‌کند و خیلی از شرکت‌ها و پروژه‌ها با نرخ‌های بهره بالا نمی‌توانند کار توسعه ای خود را انجام دهند. اما اگر نرخ بهره در سطوح زیر ۲۵ درصد قرار گیرد می‌توان این قول را به بخش خصوصی داد که بازار سرمایه تأمین مالی خوبی را برای آن‌ها انجام دهد.
با توجه به شوکی که بانک مرکزی در بهمن ماه به بازار وارد کرد و مجوز انتشار اوراق ۳۰ درصدی را داد، این اوراق لنگری در سرمایه‌گذارها و شعب ایجاد کرد. به‌نظر می‌رسد این اتفاق گذرا و مربوط به بانک مرکزی است. در حال حاضر شایعاتی مبنی بر این وجود دارد که بانک مرکزی در چند ماه آینده انتشار اوراق با نرخ بالاتری را در دستور کار خود قرار داده که با این اتفاق تأمین مالی تضعیف خواهد شد، چون قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند و تولید کننده‌ها و شرکت‌ها هم دلیلی مبنی بر افزایش حجم تولید نمی‌بینند.
به صورت کلی مهم‌ترین بحث، غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار بدهی در سال آینده است و از یانک مرکزی انتظار می‌رود که اگر برنامه ای برای برخورد با بانک‌های ناتراز برای تغیر نرخ به سمت افزایش یا کاهش دارد، می‌بایست آن را تدریجی انجام دهد و حتما با اطلاع قبلی با مهلت‌های یک ماهه و شش ماهه آن سیاست را اعلام کند که در کل باعث پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد می‌شود و بازار سهام و شرکت‌هایی که می‌خواهند از بورس تأمین مالی کنند یا طرح‌های توسعه ای خود را تأمین مالی کنند، بر طبق پیش‌بینی‌ها می‌توانند تصمیمات بهتری را بگیرند.

  • علیرضا توکلی کاشی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۳۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 492006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =