پادشاهی طلا، سروری کریپتوها 

پیش‌بینی قیمت در بازارهای کامودیتی، به ویژه در بازه زمانی بلندمدت، دشواری‌های خاص خود را دارد.

پیش‌بینی قیمت در بازارهای کامودیتی، به ویژه در بازه زمانی بلندمدت، دشواری‌های خاص خود را دارد، چرا که این بازارها تحت تاثیر فاکتورهای متعددی از جمله میزان عرضه و تقاضا، تنش‌های ژئوپلیتیک، نرخ دلار (که خود معلول سیاست‌های فدرال رزرو است) و میزان رشد اقتصادی جهان قرار دارند. بر پایه تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها، سال ۲۰۲۴ سال جهش قیمت طلا، لیتیوم و مس از گروه فلزات و نیز کریپتوکارنسی‌ها خواهد بود.
در سال ۲۰۲۳، شاخص کامودیتی بانک جهانی نزدیک به ۲۴ درصد کاهش یافت. پیش‌بینی می‌شود که این شاخص در سال جاری نیز افتی ۴ درصدی را تجربه کند. در این میان، قیمت کالاهای کشاورزی و فلزات شاهد افت خواهند بود، هرچند برخی فلزات از این روند پیروی نخواهند کرد. بخش انرژی هم شاهد رشد قیمت خواهد بود. به پیش‌بینی بانک جهانی، کشمکش‌ها در خاورمیانه تاثیر محدودی بر بازار کامودیتی می‌گذارد اما ریسک‌های ژئوپلیتیک همچنان مورد توجه خواهند بود. در همین حال، کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان یک ریسک مهم، به ویژه برای کالاهای صنعتی به شمار می‌رود. در عین حال، محدودیت‌های تجاری و تشدید تغییرات آب و هوایی می‌تواند به افزایش قیمت کالاهای کشاورزی منجر شود. در نمودار زیر میانگین قیمت کامودیتی‌های مختلف (انرژی، کشاورزی، فلزات) و شاخص کل کامودیتی نشان داده شده است.

پادشاهی طلا، سروری کریپتوها 

در اینجا به طور خلاصه مسیر حرکت قیمت چند کامودیتی مهم در سال ۲۰۲۴ را مرور می‌کنیم.

آینده مبهم نفت
در سال گذشته بهای نفت خام بیش از هر چیز تحت تاثیر دو عامل تنش‌های منطقه‌ای و تقاضای جهانی در نوسان بود. کمترین قیمت نفت خام برنت در سال گذشته به میزان کمتر از ۷۲ دلار در ماه ژوئن (خرداد) ثبت شد. بیشترین قیمت نیز به میزان ۹۳.۶ دلار در ماه سپتامبر (شهریور) مشاهده شد. به دلیل اهمیت فاکتورهای اثرگذار بر قیمت نفت خام، برآورد قیمت این کامودیتی در سال ۲۰۲۴ با دامنه تغییر زیادی روبه‌رو است. بر این اساس، پیش‌بینی قیمت نفت خام برنت از ۸۳ دلار (آژانس بین‌المللی انرژی) و ۸۵ دلار (شرکت اس‌اندپی گلوبال) تا ۹۳ دلار (بانک بارکلیز) اعلام شده است.

درخشش فلز زرد
پس از رکوردزنی طلا و عبور آن از مرز ۲۱۷۰ دلار، حال تازه‌ترین برآوردها حکایت از آن دارد که قیمت فلز زرد در سال ۲۰۲۴ به رکوردزنی ادامه خواهد داد. سال گذشته، قیمت بسیاری از فلزات روندی نزولی داشت اما طلا شاهد رشد ۸ درصدی قیمت بود. افزایش بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای، بحران بانکی آمریکا و تضعیف دلار از جمله عواملی بود که موجب افزایش جذابیت طلا شد. سال گذشته، میانگین قیمت زغال‌سنگ حرارتی، روی و آلومینیوم به ترتیب ۵۱.۳ درصد، ۲۴ درصد و ۱۶.۸ درصد سقوط کرد. این افت برای مس و سنگ آهن کمتر بود و به ترتیب ۳.۸ درصد و ۲.۲ درصد ثبت شد.
در حال حاضر قیمت طلا در محدوده ۲۱۷۰ دلار قرار دارد اما انتظار می‌رود در ماه‌های آینده از مرز ۲۲۰۰ دلار نیز عبور کند. نمودار زیر روند حرکت طلا در یک سال گذشته را نشان می‌دهد.

پادشاهی طلا، سروری کریپتوها 

تازه‌واردان جذاب
اندکی بیش از یک دهه از ظهور کریپتوکارنسی‌ها می‌گذرد اما در همین مدت کوتاه، آنها توانسته‌اند جایگاه خود را به عنوان ابزار سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش به سیستم مالی جهان تحمیل کنند، به طوری که امروز صدها میلیون نفر در سراسر جهان در این بازار پرنوسان و بسیار جذاب سرمایه‌گذاری کرده‌اند. یکی از فاکتورهای مهم برای بررسی وضعیت کریپتوکارنسی‌ها، ارزش بازار آن است. در نوامبر ۲۰۲۱ ارزش بازار کریپتوها به مرز ۳ هزار میلیارد دلار نزدیک شد اما تا یک سال بعد به کمتر از یک هزار میلیارد دلار سقوط کرد. از ابتدای سال ۲۰۲۳ این روند کمی تعدیل شد و در پایان این سال، کریپتوها شاهد ورود سرمایه‌های کلان بودند به طوری که در حال حاضر ارزش بازار ارزهای دیجیتال از مرز ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار عبور کرده است. برآوردها حکایت از آن دارند که در سال ۲۰۲۴ قیمت ارزهای دیجیتال به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و در این میان، بیت‌کوین پیشتاز خواهد بود. نمودار زیر نشان‌دهنده تغییرات ارزش بازار کریپتوهاست.

پادشاهی طلا، سروری کریپتوها 

  • علی پیـرانـی - خبرنگار
  • شماره ۵۳۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 491989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =