۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
تعادل بورس پس از توقف موقت

باوجود اهیمت و شفافیت بازارسرمایه به عنوان اصلی‌ترین بازاری که در آن سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های آن به دلایل گوناگون مورد بی‌توجهی قرار گرفته است...

باوجود اهیمت و شفافیت بازارسرمایه به عنوان اصلی‌ترین بازاری که در آن سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های آن به دلایل گوناگون مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. از سوی دیگر اگر قرار بر این است مردم را به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و بلندمدت دعوت کنیم یا آنکه تامین مالی بنگاه‌ها را از طریق بازار سهام انجام دهیم، باید اجازه داد که زیرساخت‌های بازار سرمایه براساس الگوهای صحیح اجرا شود.
باید به این نکته توجه داشت یکی از مهم‌ترین دلایل تصمیم بر لغو عرضه اولیه به علت کمبود منابع داخلی بازار سرمایه است چرا که عرضه اولیه شرکت‌ها منابع را از این بازار خارج می‌کند. عرضه اولیه برای شرکت‌هایی که سهم‌های خود را عرضه می‌کنند به نوعی تامین مالی محسوب می‌شود.
درحال حاضر به هر دلیلی که تعداد فعالان و بازارگردان‌های بازار سرمایه کاهش یافته، عرضه اولیه باعث افزایش خروج منابع می‌شود و باتوجه به اینکه به پایان سال نزدیک می‌شویم کسری فروش نیز افزایش پیدا می‌کند و شرکت‌هایی که نیاز به نقدینگی دارند یا سال مالی آنها برج آخر است و نیاز به بستن حساب‌ها و ارزیابی وضعیت خود دارند به طور طبیعی در چنین وضعیتی اگر بازار عرضه اولیه نداشته باشد آرامش بیشتری حاکم خواهد شد. به همین دلیل است که این یک توقف موقتی و مثبت در شرایط فعلی بازار سرمایه محسوب می شود.
به طور طبیعی زمانی که حال و روز بازار سرمایه به حالت طبیعی و معمول خود بازگردد به طور یقین عرضه اولیه که بخشی از سیستم بازار است دوباره از سر گرفته خواهد شد. در وضعیتی که بحث الگوریتم، بازارگردانی و غیره پر شور است برای متعادل سازی بازار سرمایه سعی می‌کنند عرضه‌ها را محدود کرده که بازار بتواند نفسی تازه کند. بعد از گذشتن از این دوره زمانی بازار سرمایه دوباره به حالت اولیه برگشته و عرضه اولیه شرکت‌ها از سر گرفته خواهد شد.

  • عظیم ثابت - دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار
  • شماره ۵۳۴ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 491648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =