چشم‌انداز مثبت بانک پارسیان با فروش اپال

بانک پارسیان در نظر دارد شرکت کانی معدنی اوپال را از طریق مزایده واگذار کند. این واگذاری چنانکه اتفاق بیفتد، می‌تواند سود بسیار خوبی را نصیب بانک پارسیان کند .بانک پارسیان در نظر دارد شرکت کانی معدنی اوپال را از طریق مزایده واگذار کند. این واگذاری چنانکه اتفاق بیفتد، می‌تواند سود بسیار خوبی را نصیب بانک پارسیان کند.

به گزارش صدای بورس، بررسی‌ها نشان می‌دهد از آنجا که ارزش برآوردی این مزایده ۷۲.۵ همت است، با فروش آن بیش از ۴۹.۵ همت ارزش افزوده برای بانک به همراه خواهد داشت که علاوه بر آنکه صورت‌های مالی بانک را بهبود بخشیده و زیان را به سود تبدیل خواهد کرد، به نظر می‌رسد بانک پارسیان برای آن استراتژی داشته و آن را صرف اصلاح ساختار مالی و شرکت در عملیات سودآور خواهد کرد و چشم‌انداز مثبتی را پیش‌روی بانک قرار خواهد داد.

با افزودن این مبلغ به منابع در دسترس بانک، به نظر می‌رسد با صرف آن در عملیات بانکداری، بانک پارسیان با افزایش قدرت ارائه تسهیلات و افزایش درآمدهای مشاع مواجه خواهد شد که می‌تواند به مثبت شدن تراز بانک پارسیان منجر شود.

از آنجا که شرکت کانی معدنی اوپال، سهامداران متعددی داشت که کار واگذاری آن را سخت می‌کرد، بانک پارسیان تصمیم گرفت برای ترغیب خریداران و تسهیل در امر واگذاری، شرکت جدیدی با نام کانی‌سازان کیمیا تاسیس کند و آن شرکت را واگذار کند.

با این هدف بانک پارسیان، شرکت کانی‌سازان کیمیا را با ترکیب سهامداری بانک پارسیان با مالکیت ۷۰.۴ درصد، بیمه پارسیان ۱۴.۳ درصد، گروه مالی پارسیان ۱۲.۱ درصد و توسعه ساختمانی پارسیان با مالکیت ۳.۲ درصد را با سرمایه ثبتی ۱۰ میلیارد ریال تاسیس کرد تا بتواند سهام متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان در شرکت اپال کانی پارس را به شرکت مذکور (شرکت کانی‌سازان کیمیا) انتقال دهد و از این طریق فرآیند واگذاری را تسهیل کند.

بر این اساس، بانک پارسیان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در نظر دارد ۱۰۰ درصد سهام شرکت تازه تاسیس کانی‌سازان کیمیا (معادل ۱۰ میلیون سهم) را اصالتاً و وکالتاً از سوی خود و شرکت‌های بیمه پارسیان، گروه مالی پارسیان و توسعه ساختمانی پارسیان از طریق مزایده بصورت نقد و اقساط به بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش رساند.

شایان ذکر است که شرکت کانی سازان کیمیا مالک تعداد ۱۸.۱۴۵.۱۰۲.۱۹۱ سهم کانی معدنی اوپال معادل ۹۰.۷۲ درصد آن است.

با توجه به آنکه قیمت پایه نقدی هر سهم کانی‌سازان کیمیا ۷۲،۵۷۶،۰۰۰ ریال برآورد شده است و این شرکت ۱۰ میلیون سهم قابل عرضه دارد، قیمت پایه بلوک ۷۲۵،۷۶۰ میلیارد ریال است که قرار است طی مزایده و به بالاترین پیشنهاد واگذار شود. بنابراین سود قابل شناسایی از این واگذاری برای بانک پارسیان که مالک ۷۰ درصدی این شرکت است، بسیار قابل توجه خواهد بود.

مهلت دریافت اسناد شرکت در مزایده تا روز چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ و مهلت ارسال اسناد شرکت در مزایده پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه است.

شایان ذکر است، شرکت کانی و معدنی اوپال در زمینه انجام کلیه عملیات زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی فعالیت می‌کند و مورد توجه شرکت‌های فولادی و معدنی است.

شنیده می‌شود، شرکت‌های فولادی و هلدینگ‌ها متقاضی خریداری سهام کانی معدنی اوپال هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از آنجا که ارزش برآوردی این مزایده ۷۲.۵ همت است، با فروش آن بیش از ۴۹.۵ همت ارزش افزوده برای بانک به همراه خواهد داشت که علاوه بر آنکه صورت‌های مالی بانک را بهبود بخشیده و زیان را به سود تبدیل خواهد کرد، به نظر می‌رسد بانک پارسیان برای آن استراتژی داشته و آن را صرف اصلاح ساختار مالی و شرکت در عملیات سودآور خواهد کرد و چشم‌انداز مثبتی را پیش‌روی بانک قرار خواهد داد.

با افزودن این مبلغ به منابع در دسترس بانک، به نظر می‌رسد با صرف آن در عملیات بانکداری، بانک پارسیان با افزایش قدرت ارائه تسهیلات و افزایش درآمدهای مشاع مواجه خواهد شد که می‌تواند به مثبت شدن تراز بانک پارسیان منجر شود.

چشم‌انداز مثبت بانک پارسیان با فروش اپال

کد خبر 491608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =