رشد بورس پس از هفته‌ها بی‌رمقی 

در هفته منتهی به چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ بازار سرمایه بر خلاف هفته‌های قبل روزهای خوبی را برای سهامداران رقم زد.

به گزارش صدای بورس، در هفته منتهی به چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ بازار سرمایه بر خلاف هفته‌های قبل روزهای خوبی را برای سهامداران رقم زد. در هفته جاری ارزش معاملات خرد به صورت میانگین روزانه بیش از ۵۰ درصد نسبت به هفته بی رمق قبلی رشد نمود و به ۴.۸۶ هزار میلیارد تومان در روز رسید.

ارزش معاملات شاخص کل با رشد حدودی ۵ درصدی همراه شد و به ۲،۱۶۶،۷۳۸ واحد رسید. ورود ۱،۸۰۰ میلیارد تومانی پول اشخاص حقیقی به سهام همزمان با خروج عدد سنگین ۲،۹۰۰ میلیارد تومانی پول از صندوق های درآمد ثابت مهمترین اتفاق هفته مورد بررسی است.
بیشترین رشد بازار در هفته جاری را نمادهای پارسیان، وبانک و وپارس با بازدهی به ترتیب ۳۸، ۲۶ و ۲۵ درصد به خود اختصاص دادند. از سوی دیگر هم نمادهای سدشت، توسن و شزنگی با افت به ترتیب با افت ۱۶، ۱۴ و ۱۳ درصد به سهامداران خود تحمیل نمودند.
بانک و بیمه پارسیان سرانجام بلوک اپال کانی پارس را آگهی کردند و اخباری مبنی بر احتمال فروش بلوک آگهی شده شاراک توسط وبانک به گوش می‌رسد. بانک اقتصاد نوین آگهی بلوکی سرمایه گذاری اقتصاد نوین و همچنین سرمایه گذاری ساختمان ایران را آگهی کرد. کقزوی خبر از فروش زمین مشهد خود داد.
«وصنا» خبر از تصاحب ملک ۶۲۸۰ متری خود از فسخ مشارکت با سیف خودرو خبر داد. «شکربن» اعلام کرد با توجه به احتمال افزایش عوراض و جرائم آلایندگی از یک درصد به سه درصد درامد عملیاتی اقدام به خرید زمین و انتقال کارخانه می نماید.
«فملی» در شفاف‌سازی خود از کشف ذخایر قابل توجه مس در معدن سریدون رونمایی کرد. معاون معدنی شرکت گلگهر از کاهش حق انتفاع معدن از ۵ به ۴.۲ درصد شمش فولاد خوزستان خبر داد.
صنعت خودرو هم روزهای پر خبری را پشت سر گذاشت. ایران خودرو و وزیر در نامه ای به سران قوا خواستار تسهیل شرایط برای تجدید ارزیابی خودروسازها شدند. دیوان محاسبات هم در نامه ای به وزارت اقتصاد خواستار کاهش فاصله زمانی تجدید ارزیابی ها شد. همچنین خودرو و خساپا از استارت فرایند واگذاری سهام تودلی خود خبر داد. خاور محصول خود را در بورس کالا عرضه خواهد کرد. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد که شرکتهای ایران خودرو و سایپا در صورت تجدید ارزیابی به بازار پایه منتقل نخواهند شد.

کاهش نصاب ارواق دولتی
بزرگترین معامله خرید فولاد برای تولید مسکن ملی با همکاری وزارت اقتصاد و صنعت و به میزان ۹۰ هزار تن میلگرد در بورس کالا انجام شد. شرکت دارویی رازک برای چندیمین بار پرداخت سود را به دلیل مشکلات نقدینگی به تعویق انداخت و زنگ خطر را برای صنعت دارو که از افزایش سود بانکی متضضر می شود را به صدا درآورد.
با تصویب شورای عالی بورس نصاب ارواق دولتی از حداقل ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت. «بفجر» و «مبین» نرخ‌های خود را برای سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ افزایش دادند. «ولصنم» در مجمع تقسیم سود به ازای هر سهم ۲۸ تومان معادل ۶۲ درصد تقسیم کرد. بانک مرکزی همچنان در حال فروش ربع سکه در قیمت هایی با دلار موثر بالای ۹۰ هزار تومانی است. دلار نیمایی بعد از ثبت بیشترین فاصله تاریخی با دلار آزاد وارد کانال ۴۰ هزار تومانی شد. دلار آزاد ۶۰ هزار تومانی را رد کرد. در بازارهای جهانی طلا و بیت کوین سقف تاریخی خود را شکستند. طلا به ۲۱۵۰ دلار در هر انس و بیتکوین به محدوده ۶۸ هزار دلاری رسید. نفت برنت کم نوسان بود و در ۸۲ دلار بر بشکه رسید. در فلزات رنگین مس، روی و آلومینیوم نوسانات مثبت را تجربه کردند و رشد یک رصدی را داشتند.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 491403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =