۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
بورس از همه بازارها جا ماند

بازارهای موازی دلار در روزهای ابتدایی بهمن ماه سال جاری وضعیت پر نوسانی را تجربه کرد امادر نهایت هر چه به پایان بهمن نزدیک شدیم وضعیت پر التهاب رو به آرامش رفت.

به گزارش صدای بورس، بازارهای موازی دلار در روزهای ابتدایی بهمن ماه سال جاری وضعیت پر نوسانی را تجربه کرد اما در نهایت هر چه به پایان بهمن نزدیک شدیم وضعیت پر التهاب رو به آرامش رفت به این صورت که نرخ دلار در روز ابتدایی و انتهایی بهمن ماه تقریبا بدون هیچ تغییری به کار خود پایان داد و در محدوده ۴۳ هزار تومان به کار خود پایان داد.
از طرف دیگر یورو نیز در بهمن ماه ۱۴۰۲ در کانال ۴۶ هزار تومان به کار خود پایان داد اما در مقایسه با بهمن سال گذشته رشدی نزدیک به ۸ درصد را تجربه کرده است. در بازار طلا هم سرمایه گذاران در این بخش در پایان بهمن ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته رشدی ۳۷ درصدی و در مقایسه با ابتدای ماه افزایش قیمت ۴ درصدی داشته است. سکه امامی هم در ابتدای بهمن ماه ۳۱ میلیون و ۸۰۱ هزار تومان بود که بعد از یک ماه معامله در پایان ماه با رشدی ۴ درصدی در محدوده ۳۳ میلیون تومان آرام گرفت. سکه امامی در بازه زمانی یک‌ساله رشدی ۳۸ درصدی را تجربه کرده است به این صورت که در پایان بهمن ماه سال گذشته حدود ۲۴ میلیون تومان بوده اما در پایان بهمن امسال به ۳۳ میلیون تومان رسیده و تقریبا ۱۰ میلیون تومان در یک‌سال افزایش قیمت داشته است.

بورس از همه بازارها جا ماند

بازار سرمایه در بهمن ماه برای سرمایه گذاران و فعالان این بازار بسیار سرد و بی جان بود. سهامداران دیگر هیچ تمایلی برای ماندن در این بازار ندارند و وضعیت هر روز بدتر از روز قبل می شود. بی اعتمادی به بازار سرمایه به صورت چشمگیری نمایان است و تمام فعالان بازار سرمایه از اوضاع بازار ناراضی هستند و فریادهای خشمگین خود را بر سر متولیان بازار می کشند اما مثل اینکه مسئولان هیچ صدایی را نمی شنوند و در احوال و فضایی که قرار دارند بسیار شاد و خرم هستند. شاید اعداد و ارقام روی تابلوی معاملات بورس صعودی باشد اما تمام کارشناسان و فعالان این بازار به شاخص سازی معتقدند.
شاخص کل در ابتدای بهمن ماه در کانال ۲ میلیون و ۱۵۳ هزار واحد قرار داشت که در پایان ماه با افتی حدود ۴ درصد به ۲ میلیون و ۷۱ هزار واحد رسید. این نماگر اقتصادی در مقایسه با انتهای بهمن سال گذشته رشدی ۲۵ درصدی را تجربه کرده است. شرایط برای ارزش معاملات در یک ماه گذشته عجیب بود به طوری که از ۱۱ میلیارد ریال در ابتدای ماه به ۴۵ میلیارد ریال در انتهای ماه رسید و رشدی ۳۰۸ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات درانتهای بهمن ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۷۳ درصدی را ثبت کرده است. حجم معاملات نیز در پایان بهم سال جاری به حدود ۹ میلیون سهم رسید که در مقایسه با ابتدای ماه رشدی ۵۳ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است.
در تابلوی معاملات بورس تهران نماد " چافست " با بازدهی ۵۳ درصدی بیشترین سود به سهامداران خود در بهمن ماه رسانده است؛ بعد از " چافست " نمادهای "سصفها" و " کسرام " در رتبه دوم و سوم با بازدهی ۳۷ درصدی قرار دارند. در مقابل نیز نماد "کساپا" با ریزش ۵۴ درصدی بیشترین افت قیمت را تجربه کرده است. بعد از "کساپا" نمادهای "داتام" و "سیلام" هر کدام با بیش از ۳۱ و ۲۶ درصد ریزش بیشترین زیان را به سهامداران خود رسانده اند.

بورس از همه بازارها جا ماند

در فرابورس نیز نمادهای "آس‌پ"، "زشگزا"، "فنر"، "بیوتیک" و "ثباغ" هر کدام به ترتیب با ۶۳ درصد، ۴۵ درصد، ۴۴ درصد، ۳۹ درصد و ۳۳ درصد بیشترین رشد قیمت را در بهمن ماه سال جاری تجربه کرده اند. از طرف دیگر هم نمادهای "سدبیر"، " بپاس"، "میهن"، "نخریس" و "نطرین" هر کدام با ۳۶ درصد، ۳۲ درصد، ۲۵ درصد، ۲۲ درصد و ۱۸ درصد افت قیمت رتبه اول تا پنجم بیشترین ریزش را در همین بازه زمانی در تابلوی معاملات فرابورس ایران داشته اند.

بورس از همه بازارها جا ماند

همچنین در تابلوی معاملات بازار پایه هم بیشترین رشد قیمت مربوط به نماد "تمحرکه" با ۵۴ درصد و بیشترین افت قیمت برای نماد "وآیند" با ریزش ۳۱ درصدی در بهمن ماه رقم خورده است. جایگاه دوم تا پنجم بیشترین بازدهی نیز به نمادهای "سمایه" با ۴۷ درصد، "وثنو" با ۳۷ درصد، "وآرین" با ۳۴ درصد و "فبستم" با ۲۵ درصد قرار دارد. بیشترین ریزش قیمت هم بعد از نماد "وآیند" متعلق به سهامداران نمادهای "وامیر" با ۲۳ درصد، "وآتوس" با ۲۲ درصد و "وسدید" و "شلیا" با ۲۱ درصد است.

بورس از همه بازارها جا ماند

  • امین آران - خبرنگار
  • شماره ۵۳۲ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 490502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =