ادامه رکود فرسایشی در بازار سهام

بازار در هفته منتهی به چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه با افت یک درصدی شاخص کل، ۱.۵ درصدی شاخص هم وزن و تداوم خروج نقدینگی از سهام و صندوق‌های درآمد ثابت مواجه بود...

به گزارش صدای بورس، بازار در هفته منتهی به چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه با افت یک درصدی شاخص کل، ۱.۵ درصدی شاخص هم وزن و تداوم خروج نقدینگی از سهام و صندوق‌های درآمد ثابت مواجه بود. شاخص کل در محدوده ۲،۰۷۸،۶۳۱ واحدی و شاخص هم وزن هم در عدد ۷۲۷،۶۳۱ به کار خود پایان دادند.

ارزش متوسط معاملات خرد هفتگی با افت ده درصدی مواجه شد و به کمتر از ۴ همت رسید. در هفته مورد بررسی مجموعا ۸۵۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه و ۴۰۰ میلیارد از صندوق‌های درآمد ثابت توسط اشخاص حقیقی خارج شد. «زماهان»، «بیوتیک» و «ثباغ» با بازدهی به ترتیب ۲۵درصد، ۲۴درصد و ۲۱درصد بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران و نمادهای «کساپا»، «سدبیر» و «بپاس» به ترتیب زیان ۱۸درصد، ۱۷درصد و ۱۶درصد را به سهامداران خود تحمیل کردند. علی رغم معاملات منفی و کم حجم این روزهای بازار سرمایه، سازمان بورس همچنان سیاست عرضه اولیه با شتاب شرکت‌ها را دنبال می‌کند که همین امر بورس را با فشار فروش بیشتری همراه می‌کند. این هفته نیز نماد آردینه عرضه شد، در همین راستا معاون پذیرش فرابورس با اعلام درج شرکت سرمایه گذاری نیروهای مسلح (شستان)، از پذیرش ۱۵ شرکت در بورس از ابتدای سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت ۵ شرکت در آستانه عرضه اولیه هستند.
رئیس مجلس در دیدار با اعضای هیات رئیسه اتاق ایران و تهران از سیاست ارز ترجیحی انتقاد کرد و مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را سازندگان این سیاست دانست. وزیر صمت از عرضه یک خودروی اقتصادی توسط هر خودرو ساز خبر داد و اعلام کرد فروش خودروهای وارداتی افزایش می‌یابد. عباس علی آبادی همچنین از عرضه خودروی تمام ایرانی (ری‌را) از اردیبهشت ماه خبر داد. معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز از لغو طرح فروش ۵ درصد زیر قیمت بازار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا اطلاع داد. وزیر راه و شهرسازی قیمت تمام شده نهضت ملی مسکن را تابعی از تورم دانست اما خواستار فولاد و سیمان ارزان‌تر توسط تولیدکنندگان شد. انتشار آمار تورم مسکن در دی ماه ۱۴۰۲ حاکی از رشد ۲.۲ درصدی نسبت به ماه قبل است همچنین قیمت‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

تنزل تابلوی برخی نمادها
در ابتدای هفته وزیر اقتصاد اعلام کرد که عرضه اوراق با نرخ سود ۳۰ درصدی بیش از این تمدید نخواهد شد اما در اواسط هفته بانک مرکزی با صدور بیانیه‌ای استفاده و به کارگیری ابزارهای متنوع سیاست‌های پولی در زمان‌های لازم وضروری را اعلام کرد و خبر از ۸۰ همت گواهی جدید در آینده نزدیک داد. در هفته گذشته تعدادی از شرکت ها در تابلوهای مختلف جا به جا شدند که از مهمترین آن می‌توان به تنزل تابلوی نمادهای خودرو، خساپا و ذوب اشاره کرد. اخبار افزایش سرمایه نیز داغ بود. «اخابر» بالاخره تجدید ارزیابی خود از محل سرمایه گذاری ها را منتشر کرد که بیش از ۱۶۹۰ درصد است. «دشیری» از افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی از آورده و مطالبات سهامداران رونمایی کرد. «فزر» در مجمع ۷۲۲ تومان به ازای هر سهم معادل ۹۰ درصد تقسیم کرد. این شرکت از کشف ذخایر جدید در معادن خود خبر داد. «کهمدا» نیز مجمع افزایش سرمایه ۶۴ درصدی داشت و این شرکت کوره شماره ۱ خود را به تولید شیشه رنگی اختصاص خواهد داد. «همراه» افزایش سرمایه از سود انباشته را تصویب کرد و قصد دارد تجدید ارزیابی را در دستور قرار دهد. تپسی رسما به سهامداران جدید رسید و پس از آن شرکت از خرید حمایتی سهم از سهامداران جزء خبر داد درحالی که گلرنگ خریدار بوده است.
مدیر برنامه ریزی وزارت نفت از مذاکره برای حذف هاب‌های اروپایی از فرمول نرخ خوراک اطلاع داد. این در حالی است که قیمت گاز طبیعی در آمریکا به استثنای سال ۲۰۲۰ به کمترین میزان از سال ۱۹۹۹ رسید. در بازارهای جهانی، بیت‌کوین به بیش از ۵۱ هزار دلار رسید. قیمت طلا بعد از انتشار گزارش‌های ماهانه آمریکا و احتمال تعویق شروع سیاست های انبساطی پولی با کاهش مواجه شد به مرز ۲۰۰۰ دلاردر هر اونس رسید. قیمت نفت خام برنت با رشد ۴ درصدی هفتگی به محدوده ۸۳ دلار در بشکه رسید. قیمت فلزات کاهشی بود و روی به محدوده ۲۳۰۰ دلاری در هر تن رسید. قیمت مس به کانال ۸۲۰۰ در تن وارد شد و قیمت آلومینیوم هم ۲۲۰۰ به دلار در تن تنزل داشت. قیمت دلار بازار آزاد در محدوده ۵۵ هزار تومانی در نوسان است.

رشد درآمد و P/E پایین گروه زراعی
اولین روز نیمه تعطیل هفته بازار با تقاضا در اکثریت نمادها شروع شد و گروه زراعی و دارویی بیشترین جذب پول را داشتند. شاخص کل با رشد ۲۰۷۹ واحدی همراه شد و نمادهای شپنا، فملی و تاپیکو بیشترین تاثیر مثبت را داشتند. ارزش معاملات نیز با توجه به نیمه تعطیلی این روز حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان بود که انتظار این ارزش معاملات پایین می‌رفت. آگهی مجدد بلوک «شیران» توسط «واتی» سبب شد که این سهم با تقاضا همراه شود و به سطح قیمتی بالای ۹۰۰ تومان برسد. «شبندر» پس از بازگشایی در سطح قیمتی متعادل و با حجم خوب معامله شد. سیمرغ با توجه به خبر افزایش سرمایه ۱۸۲۳ درصدی صف خرید بود. روز دوشنبه برخلاف انتظار بازار سرمایه روی خوشی نشان نداد و عرضه‌ها در بورس سنگین بود. در حالی که کلیت بازار پرعرضه بود اما گروه زارعت با تقاضای نسبی همراه بودند که از علل آن می‌توان به رشد درآمد و پایین بودن P/E این گروه اشاره کرد. عرضه‌های بازار سبب شد که شاخص کل کاهش ۸۲۰۰ واحدی را تجربه کند و ارزش معاملات نیز در سطح پایین ۴۳۰۰ قرار گرفت. بیشترین ارزش معاملات را نمادهای فنر، سصفها و کرومیت داشتند. خبر مهم این روز می‌توان به تمدید نشدن اوراق با نرخ ۳۰ درصد توسط وزیر اقتصاد اشاره کرد. نمادهای خودرو وسایپا به همراه ۱۳ شرکت نیز طی اطلاعیه‌ای از تابلوی اصلی بورس به تابلوی دوم فرعی بورس سقوط کردند. همچنین «دی» بلوک ۱۳.۳۳ درصدی «بزاگرس» را آگهی کرد. روز سه شنبه شرایط فرسایشی بازار باز هم ادامه داشت و رکود عجیبی بر بازار دیده می شد. اکثر نمادها در حوالی صفرو منفی تابلو معامله شدند. در بورس کالا عرضه ۵۰۰ دستگاه KMC کرمان موتور انجام شد. از اخبار مهم این روز می‌توان به کدال شدن افزایش سرمایه «اخابر» به میزان ۱۶۹۴ درصد اشاره کرد. وزارت نفت نیز از مذاکره کردن در خصوص حذف هاب اروپا از فرمول نرخ خوراک خبر داد. «فزر» نیز در مجمع ۷۲۲ تومان سود تقسیم کرد. در آخرین روز هفته نیز عرضه اولیه «آردینه» به صورت ترکیبی صورت گرفت. افزایش سرمایه ۱۰۱ درصدی «وبملت» و ۱۸ درصدی «وپاسار» به پرتفوی سهامداران اضافه شد که سبب فشار فروش در این دو نماد شد. «اخابر» نیز با خبر افزایش سرمایه با صف خرید «همراه» بود که توسط فروش حقوقی ها عرضه شد. شاخص با ۱۲ هزار واحد کاهش به سطح ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحد رسید.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۳۱ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 489923

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =