رسیدن بورس به ناحیه‌ حمایت قوی

هفته گذشته تا سه شنبه ۳ بهمن ماه شاخص کل با افت ۳ درصدی به محدوده ۲،۱۲۰،۰۰۰ واحدی رسید و شاخص کل هم وزن با ریزش ۵ درصدی همراه شد..

به گزارش صدای بورس، هفته گذشته تا سه شنبه ۳ بهمن ماه شاخص کل با افت ۳ درصدی به محدوده ۲،۱۲۰،۰۰۰ واحدی رسید و شاخص کل هم وزن با ریزش ۵ درصدی همراه شد. مجموعا بیش از ۳ هزار میلیارد تومان پول اشخاص حقیقی از بازار خارج شد و همزمان خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت را نیز شاهد بودیم.

بیشترین بازدهی هفتگی را نمادهای آ اس پ، ثغرب و کمرجان داشتند که به ترتیب بازدهی ۱۴، ۱۲ و ۱۱ درصدی را نصیب سهامداران خود کردند و در مقابل بیشترین افت مربوط به نمادهای زماهان، چافست و کیا است که به ترتیب افت ۱۴، ۱۲ و ۱۱ درصدی را متحمل شدند. در هفته گذشته مهمترین خبر تاثیرگذار ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا انتهای سال ۱۴۰۴ بود که از وزارت نفت به شرکت‌های پالایشی ابلاغ شد و نرخ فرآورده‌ها را از فوب سنگاپور به فوب خلیج فارس تغییر داد که با توجه به ترکیب محصولات شرکت‌های پالایشی تاثیرات غیرهمسان ولی منفی بر شرکت‌های این صنعت دارد. در هفته مورد بررسی گزارش‌های فصل پاییز شرکت‌ها منتشر شد که گروه‌های سیمانی و تایرساز نسبت به سنوات قبل رشد سودآوری قابل توجهی داشتند، در گروه فولادی علی رغم فروش‌های جذاب پاییزه سودآوری دلچسبی را نشان ندادند. گروه بانکی با محوریت بانک اقتصاد نوین مطابق انتظار گزارش‌های جذابی را مخابره کردند. گروه پالایشی تحت تاثیر ابلاغیه جدید تعدیل‌های منفی را به همراه داشت. حکشتی، خموتور و دکیمی از افزایش نرخ خبر دادند کگاز، حفاری و فافق از قراردادهای جدید رو نمایی کردند. ذوب آهن گزارش کارشناسان رسمی را منتشر کرد که بیانگر ارزش بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومانی زمین‌های این شرکت است و قرار است تا ماه آتی مجمع افزایش سرمایه آن برگزار شود. در بورس کالا ابلاغیه نحوه محاسبه قیمت شمش پایه روی اعلام شد. خبهمن و پکرمان افزایش سرمایه از سود انباشه را کدال کردند. سفار از تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت سنگین بیش از ۳۵ هزار درصدی رو نمایی کرد. سغدیر خبر از بررسی تجدید ارزیابی از محل سرمایه‌گذاری‌ها داد. نماد فصبا پس از بازگشایی ناشی از افزایش سرمایه از محل سلب با فشار فروش سنگین همراه بود و به محدوده سر به سری خریداران حق‌های سلب شده رسید.
در گروه خودرو پس از گمانه زنی‌ها در مورد فروش بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در قیمت بازار نهایتا از این تصمیم عقب نشینی کرد. در بورس کالا خبر از عرضه ۵۰ دستگاه وانت کاپرا در هفته جاری منتشر شد. اخبار ضد و نقیضی از از واردات انواع خودروی خارجی به گوش می‌رسد با این حال بازار خودرو با رشد قیمتی مواجه شده است و همچنان ملتهب است. در بورس کالا مقاطع گوناگون فولادی با افزایش نرخ و رقابت خریداران همراه بود که بخشی از این معاملات توسط بورس کالا ابطال شد. کاتد مس هم با رقابت ۵ درصدی قیمت مواجه شد.
مدیرعامل صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه با اعلام حمایت این نهاد از بازار سرمایه در روزهای آتی از رویه دولت در قبال شرکتها وصنایع بورسی انتقاد کرد. در بازار بدهی نرخ اخزا در آستانه عبور از ۳۰ درصد قرار گرفته است و به نظر می رسد پیرو افزایش انتظارات تورمی بازده مورد انتظار خریداران این اوراق افزایش یافته است.

رشد تقاضا و افزایش قیمت طلا
در بازار طلا و دلار پس از ممنوعیت صدور گواهی سکه و طلا از سوی بانک مرکزی شاهد رشد تقاضا و افزایش قیمت بودیم به نحوی که در زمان نگارش گزارش دلار بازار آزاد در محدوده ۵۵ هزار تومانی قرار گرفته است و سکه امامی هم از محدوده ۳۳ میلیون تومان عبور کرده است و به نظر می رسد مقصد بخشی از پولی که از بازار سرمایه خارج می شود روانه این بازارها می‌شود.
در بازارهای جهانی قیمت طلا همچنان بالاتر از ۲۰۰۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است و در حال تثبیت این قیمت است. قیمت فلزات رنگی هم چنان نوسانات جزئی را تجربه می‌کند. در حالی که قیمت مس در محدوده ۸۴۰۰ دلاری تثبیت شده است قیمت روی و آلومینیوم با کاهش یک درصدی به ترتیب ۲۵۰۰ و ۲۱۸۰ دلار در هر تن رسیده‌اند. قیمت سرب اما با رشد یک و نیم درصدی به ۲۱۲۰ دلار در تن رسید.
در اولین روز معاملاتی هفته در ادامه روز چهارشنبه بازار پرعرضه شروع شد و در میانه‌های بازار فشار فروش یکباره افزایش یافت که اکثر نمادها به سمت منفی‌های سنگین کشاند. خبر دستورالعمل جدید پالایشی‌ها در خصوص تعیین نرخ خوراک و فرآورده‌های اصلی باعث شد که به غیر از گروه پالایش نمادهای دیگر صنایع نیزتحت تاثیر این مصوبه قرار گیرند و گزارش‌های عملکرد خوب برخی شرکت‌ها در این جو منفی نادیده گرفته شد. طبق این دستوراالعمل پالایشگاه‌هایی که بنزین اکتان ۸۷ بیشتری تولید می‌کنند از این دستورالعمل متضرر می‌شوند. شاخص کل که در ابتدای وقت مثبت بود با افزایش فشار فروش‌ها با ۱۹۰۰۰ واحد افت بسته شد ارزش معاملات خرد به ۶۳۰۰ میلیارد تومان رسید و خروج پول حقیقی حدود ۹۳۴ میلیارد تومانی از بازار را شاهد بودیم. از اخبار مهم این روز می‌توان به پیشنهاد افزایش سرمایه ۳۵۷۷۰ درصدی سفار از محل تجدید ارزیابی و انباشته اشاره کرد. ذوب نیز افزایش سرمایه ۹۷۳ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی را اعلام کرد. در اولین روز بهمن ماه با تشدید اخبار نظامی منطقه، حمله اسرائیل به سوریه سبب شد جو منفی بر بازار حاکم شود. ارزش معاملات خرد حدود ۵۸۰۰ میلیارد تومان بود. نمادهای بزرگ پالایشی پس از دستورالعمل روز گذشته شفاف سازی‌هایی در خصوص کم اثر بودن این مصوبه بر سودشان راهی کدال کردند که از فشار فروش در این گروه کاسته شود. ذوب با خبر تجدید ارزیابی با تقاضا همراه شد و به صف خرید رسید. باتوجه به روند معاملات خروج پول حدود ۶۳۸ میلیارد تومانی را از بازار شاهد بودیم. در نهایت شاخص کل با افت بیش از ۱۳ هزار واحدی به سطح ۲ میلیون و ۱۵۳ هزار واحد رسید.
در روز دوشنبه بازار متعادل و مثبت شروع شد اما بتدریج فشار فروش سبب شد که اکثریت نمادها به مدار منفی بروند که در نتیجه آن شاخص که در ابتدای وقت مثبت بود به محدوده منفی وارد شود. شاخص کل با افت بیش از ۶۶۰۰ واحد به سطح ۲ میلیون و ۱۴۶ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد نیز حدود ۴۷۰۰ میلیارد تومان بود و شاهد خروج ۴۹۵ میلیارد تومانی نقدینگی از سمت حقیقی‌ها بودیم. ترس از نارآمی‌ها و ریسک سیاسی سبب شده که پول به سمت بازارهای موازی همچون دلار و طلا حرکت کند. ذوب که پس از خبر تجدید ارزیابی متعادل شد و با توجه به جو منفی در کلیت بازار سهام نمادها با اخبار مثبت و گزارش‌های عملکرد فراتر از انتظار نیز در بازار جایی نداشته باشند و سهامداران به این نمادها توجه نکنند. از اخبار این روز می‌توان به کاهش سهمیه بنزین به ۱۰۰ لیتر اشاره کرد که شایعاتی در خصوص افزایش قیمت بنزین توسط عضو کمیسیون انرژی مجلس تکذیب شد.
در روز سه‌شنبه بی‌اعتمادی در خصوص سیاست‌های ضد و نقیض و اخبار منفی سیاسی و ریسک جنگ سبب شد که بار دیگر فشار فروش در اکثریت گروه‌ها بالا رود. با توجه به منفی‌های روزهای گذشته و رسیدن نمادها به حمایت‌های قوی انتظار متعادل شدن بازار می رفت اما در همان دقایق ابتدایی نمادها با فشار فروش سنگینی مواجه شدند و در حالیکه سهامداران از علت منفی خوردن این روز بی خبر بودند. شاخص با افت بیش از ۲۶۵۰۰ واحد به سطح ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد نزول کرد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۲۹ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 488276

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =