۳ دلیلی که بورس را قرمز پوش کرد

بازار سرمایه در این هفته، روی خوش به خود ندیده و کماکان روند ریزشی در پیش گرفته است و شاخص کل و هم‌وزن، یک ریزش قابل توجهی را به ثبت رساندند.

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه در چهارمین روز معاملاتی هفته، با افت ۲۶ هزار واحدی گذراند و به سطح دو میلیون و ۱۲۰ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز که یکسان‌کننده اثر سهم است نسبت به روز گذشته یک افت ۱۵ هزار و ۶۵۸ واحد را تجربه کرد. ارزش ۴۰۷ هزار معامله ۷۵ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

در بازار فرابورس نیز شاخص کل ۳۹۴ واحد نسبت به روزگذشته افت داشت و به سطح ۲۵ هزار واحد رسید. ارزش ۲۷۱ هزار معامله ۲۳۰ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

امیر ندیری، در گفت و گو با صدای بورس در مورد دلایل ریزش بورس گفت: این روزها، با ریزش بازار سرمایه مواجه هستیم و دلایل این ریزش شامل موارد مختلفی است. دلیل اول، دست‌درازی دولت به سوی شرکت‌های پتروشیمی در نیمه اول سال بود که با تغییر نرخ خوراک پتروشیمی صورت گرفت و اخیرا، با سیاست جدید، دولت تصمیم گرفت تا بخشی از کسری بودجه خود را از جیب شرکت‌های پالایشی جبران کند و این مهم، منجر به کاهش سود این بنگاه‌ها شد.

وی افزود:‌ مساله بعدی، تنش‌های خاورمیانه است که باعث شده سرمایه‌گذاران، محتاطانه‌تر عمل کنند و به سمت دارایی‌های امن‌تری مانند ارز و طلا سوق پیدا کنند.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق‌های کارگزاری اقتصاد بیدار ادامه داد: در مرتبه بعد، نرخ بهره بالا، بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داده است و درچند ماه گذشته، شاهد افزایش نرخ بهره اوراق دولتی (اخزا) بودیم و بین ۲۹ تا ۳۰ درصد در حال معامله شدن هستند که یک نرخ بالا و جذابی محسوب می‌شوند.

ندیری در انتها تاکید کرد: اگر متغیرهای مالی و اقتصادی بازار را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که بازار به کف خود رسیده است و ریزش شدید، محتمل بنظر نمی‌رسد و این نشان می‌دهد که بازار در شرایط ارزنده قرار دارد. بنابراین به محض این که وضعیت بازار بهبود پیدا کند، شرایط اقتصادی تغییر یابد و نرخ بهره کاهشی شود، شاهد صعودی شدن روند بازار خواهیم بود. همچنین، ریسک‌های تحمیل شده به اقتصاد و بازار، منجر به افزایش نرخ ارز شده است و این افزایش قیمت دلار، در میان‌مدت و بلندمدت، به نفع برخی از صنایع ما خواهد بود.

نمادهای مثبت و منفی

۶۳ نماد بازار مثبت و ۵۴۸ نماد از میان ۶۶۸ نماد بازدهی منفی داشتند و این بدان معناست که ۹ درصد نمادها سبز رنگ و ۸۲ درصد بازار قرمز شده بودند.

بیشترین‌ها

فصبا، شپنا، کسرام و فولاد بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند.

شستا، فصبا، وبملت و ذوب بالاترین حجم معملاتی را به نام خود زدند.

نمادهای فارس، فولاد، فملی و شستا بیشتر از سایرین ارزش بازاری را داشتند.

در نمادهای بگیلان، شکبیر، سپیدار و توسن بیشترین قدرت خرید حقیقی به ثبت رسید.

شپنا، فولاد، تاپیکو و فملی بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل گذاشتند و در این بازار نمادهای داتام، شپنا، ثشاهد و وبملت بیشترین تراکنش را داشتند.

آریا، وسپهر، انتخاب و خاور بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل بازار نقدی فرابورس گذاشتند و فصبا، نخریس و کرمان و خاور، جزو نمادهای پرتراکنش بازار نقدی فرابورس به ثبت رسیدند.

در نمادهای وبانک، شپارس، دابور و لخزر فشار از سمت تقاضا نسبت به سایر نمادها برتری داشت.

صنایع پیشروی امروز

صنایعی که در چهارمین روز هفته توانستند بیشترین بازدهی را به ثبت برسانند، شامل گروه‌های خدمات رفاهی متنوع، کانی‌های فلزی، بیمه و حفاری بودند. البته همه این صنایع بازدهی منفی داشتند و صرفا، نسبت به سایر صنایع، کمتر افت کردند.

همچنین ۴ صنعت سرمایه‌گذاری، فرآورده‌های نفتی، آهن و فولاد و مواد شیمیایی متنوع بیشترین تاثیر را روی شاخص داشتند.

صندوق‌های برتر

صندوق‌های سهامی ثنا، اهرم، آوا و رماس در جزو پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری شدند. همچنین صندوق‌های درآمد ثابت سخند، صایند، صنهال و فیروزا در میان درآمد ثابتی‌ها رکورد زدند.

کد خبر 488195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =