چرا بورس این روزها حال خوبی ندارد؟

کارشناس بازار سرمایه به عوامل تاثیر گذار بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بورس تا پایان سال تغییر چندانی نخواهد کرد و روند نزولی بازار نیز به دلیل تنش‌های سیاسی و اقتصادی و اخبار روز کشور درکوتاه مدت رخ داده است.

حمیدرضا جیهانی، در گفت و گو با «صدای بورس» در زمینه وضعیت امروز بازار سرمایه گفت:خاصیت بازار سهام فراز و فرودهای همیشگی و به صورت روندی قرار گرفتن در موقعیت جذابیت و عدم جذابیت است. اماهمواره بازار های مالی و اقتصادی در کشور از دو دسته ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک رنج می برند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: باید توجه داشت ریسک های خارجی تاثیر بسیاری بر بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه می گذارد و در بسیاری از مواقع ریسک های سیستماتیک ریسک های امنیتی است و در چند روز گذشته با دست اندازی به آب و خاک کشور و پاسخ متقابل از سوی کشور ، بازار های مالی رابه لاک دفاعی و محافظه کارانه برد و بازار سرمایه نیز با توجه به قدرت نقدشوندگی بالایی که دارد جزو اولین بازارهایی است که به این موضوعات واکنش نشان داده است.

وی ادامه داد: با نگاهی به بورس کشور در این روزها شاهد ریزش باازر بوده ایم اما پیش بینی می شود تا چند روز دیگر بازار به آرامش رسیده و شاهد نوسانات شدید نباشیم البته این در حالی است که تنش های منطقه ای شدت نگیرد .

جیهانی اظهارداشت: قاعدتا زمانی که اتفاقی خارج از بازار به بورس تحمیل می‌شود به دلیل ضعف هایی که در ساختار بورس کشور وجود دارد اخبار منفی روند نزولی شدن بازار را تشدید می کند.

کارشناس بازار سرمایه یکی از دلایل ریزش بازار سرمایه را منفی شدن نماد پالایشی ها دانست و گفت: درروز گذشته با ابلاغ دستورالعمل تعیین نرخ خوراک و فرآورده های اصلی تولید پالایشگاه ها به شرکت هایی که در بورس هستند شوک وارد کند و این موضوع باعث افت شاخص و منفی شدن نمادهای شرکت های پالایشی و پتروشیمی ها شد.

وی در مورد تاثیر خبر فروش ۱۲ هزار دستگاه خودرو زیر قیمت بازار و تاثیر این خبر بر بورس ، افزود: در مورد فروش ۱۲ هزار دستگاه خودرو زیر قیمت بازار از سوی خودروسازان باید به این نکته توجه داشت که قوانین کشور در این مورد چیست؟ نمی توان به گفته چند نماینده مجلس که در اثر هیجانات انتخاباتی صحبت هایی می کنند اکتفا کرد باید دید وزرات صمت و شورای رقابت آیا مجوزی صادر کرده اند؟ اما نکته ای که باید در مورد این خبر در نظر گرفت این است که خودروسازان آیا توان تولید این میزان خودرو را دارند که بخواهند به فروش برسانند. البته این دست از اخبار نیز در کوتاه مدت بر نماد خودرو یی ها تاثیر گذار خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه وضعیت بازار سرمایه را تا پایان سال پیش بینی کرد و گفت: بورس تا پایان سال تغییر چندانی نخواهد کرد و انتظار جهش خاصی را در کلیت بازار سرمایه نمی توان دید شاید در بازه کوتاه مدت به دلیل تنش های سیاسی و اقتصادی و اخبار روز کشور شاهد افت شاخص بود اما در بلند مدت تغیر چندانی نخواهد کرد .

کد خبر 487979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =