رُخ پنهان ارز در بورس / اقبال بازار به تک سهم ها

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازارسرمایه نیازمند شفافیت اطلاعات و رانت زدایی است ، گفت: عملکرد بازار با توجه به افزایش ریسک های سیاسی و غیر سیستماتیک تا پایان سال غیر قابل پیش بینی است اما تک سهم ها بر مبنای حجمی که از کل بازار سرمایه دارند می توانند به صورت مقطعی به شاخص کل بازار کمک کنند.

علی بخشنده در گفت و گو با «صدای بورس» در رابطه با تاثیر جهت گیری تک سهم ها بر بازار سرمایه گفت: عملکرد بازار با توجه به افزایش ریسک های سیاسی و غیر سیستماتیک تا پایان سال غیر قابل پیش بینی است اما به نظر می رسد بازار و شاخص کل بیشتر از ۲ میلیون‌ واحد تثبیت و کف سازی خوبی انجام شود و تک سهم ها بر مبنای حجمی که از کل بازار سرمایه دارند می توانند به صورت مقطعی به شاخص کل بازار جهت دهند اما در جهت دهی شاخص هم وزن به طور قطع تاثیری ندارند.

کارشناس بازار سرمایه حیاتی ترین عامل تحریک بازار را حجم پول ورودی، که خود معلول اعتماد بازار است عنوان کرد و اظهارداشت : بازار سرمایه تا کنون بعد از ریزش های سال های گذشته هرگز به آن حد از حجم معاملات و ورود پول نرسیده است. با توجه به عملکرد بازار در سال گذشته، بازار نیازمند شفافیت اطلاعات و رانت زدایی است. در حالی که دلار در بازار رو به افزایش و صورت های مالی شرکت ها بسیار قابل قبول بود اما قیمت سهام و شاخص کل در حال سقوط بودند.

وی ادامه داد: شرایط برای سهامداران بازار سرمایه خوب نیست و ‌یک بازار متعادل نیازمند شفافیت و ثبات قوانین است که متاسفانه فقدان این دو عامل حس می شود.

بخشنده گفت: به طور قطع ثبات نرخ ارز در شرایط سالم اقتصادی باعث رشد و شکوفایی صنایع خواهد شد، اما در کشور ما ثبات ارز و یا به عبارت بهتر سرکوب نرخ ارز با توجه به تورم بالای اقتصاد عامل افزایش انتظارات تورمی و به تبع آن تلاطم در شرایط کسب و کار در سنوات آتی است. علاوه بر این افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده در شرایط رکود تورمی، نوید شرایط بسیار سخت تر از امسال برای تمام شرکت های بازار سرمایه را می دهد.

کد خبر 486808

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =