نگاه بازار سهام به تک سهم‌ها

هفته منتهی به چهارشنبه ۱۳ دی ماه با میانگین معاملات خرد کمتر از ۵ هزارمیلیاردی به پایان رسید...

به گزارش صدای بورس، هفته منتهی به چهارشنبه ۱۳ دی ماه با میانگین معاملات خرد کمتر از ۵ هزارمیلیاردی به پایان رسید. این در حالی است که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان پول اشخاص حقیقی از سهام خارج شد.

در هفته گذشته بیشترین بازدهی نصیب نمادهای «ثباغ»، «ساینا» و «داتام» شد که به ترتیب رشد ۲۷.۵، ۲۴ و ۲۱ درصد رشد را نصیب سهامداران خود کردند، از سویی دیگر نمادهای «کمرجان»، «ولپارس» و «کساپا» با افت به ترتیب ۱۵، ۱۴ و ۱۳ درصد بیشترین افت را تجربه کردند. همچنان اخبار تجدیدی داغ است. در این هفته نمادهای «وغدیر»، «فارس» و «وامید» از بررسی تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر دادند. «تاپکیش» خبر از انعقاد قرارداد فروش تعداد قابل توجهی کارتخوان به آپ داد. اینترنت پس از تاییدها و تکذیب‌ها نهایتا ۳۰ درصد گران شد. رئیس جمهور دستور تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز را داد.
در گزارش‌های ماهانه منتشر شده نمادهای «فاسمین»، «ارفع»، «دفارا»، «پتایر»، «پکویر» و نمادهای بانکی گزارش‌های جذابی منتشر کردند.
«فملی» در مورد نرخ جدید حقوق و عوارض دولتی و «فرآور» از کاهش نرخ مالیات سال ۱۴۰۰ خبر دادند. بررسی لایحه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال انجام است و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خبر از افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان بازنشستگان داد. عرضه اولیه «نخریس» با قیمت ۶۴۳۶۷ ریالی کشف قیمت شد. «خبهمن» خبر از بررسی مجدد پرونده تعزیراتی این شرکت داد. «کیسون» خبر از انعقاد قرارداد جدید داد. «شلرد» با انتشار شفافسازی در مورد بدهی‌های ارزی و ریالی خود شفاف‌سازی کرد. سازمان بورس اعضای هیات مدیره وقت نماد «های وب» را به دلیل عدم واریز سود سهام در مهلت مقرر جریمه نقدی کرد. دیوان عدالت اداری رای به معافیت مالیاتی درآمد تسعیر ارز داد. «شکام»، «کحافظ» و «دماوند» اطلاعیه‌هایی در مورد افزایش سرمایه منتشر کردند.
وزیر اقتصاد خبر از کاهش رشد نقدینگی به ۲۶ درصد در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ منتشر کرد. شورای رقابت دستورالعمل قیمت خودرو را اصلاح کرد که بر این اساس وزارت صمت مکلف است که قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ کند و چنانچه در نحوه اجرا شاهد ایراد باشد، شورا ورود خواهد کرد. وزیر صمت خبر از تصویب آیین نامه واردات خودروی دست دوم داد.
مدیرعامل شرکت بورس در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که هلدینگ بزرگ شستان تا پایان سال وارد بورس می‌شود. همچنین اعلام کرد که در صورت موافقت سازمان بورس فروش استقراضی فعال خواهد شد. به گفته مدیرعامل شرکت بورس تالارهای منطقه‌ای در دوسال آتی به مراکز مالی تبدیل خواهند شد. «لکما» خبر از شرکت در مناقصه داد. بانک دی خبر از ارزشگذاری یکی از املاک خود برای واگذاری داد. در بورس کالا مس مفتول و اسلب فولاد با رقابت همراه شد، این در حالی است که گندله، و ورق گالوانیزه بدون رقابت معامله شد. قیمت دلار و انواع طلا در بازار تحت تاثیر ممنوعیت‌های جدید بانک مرکزی عراق برای معاملات صرافی‌های این کشور با ۵ کشور از جمله ایران با رشد مواجه شد. جلسه غیرعلنی مجلس با حضور خاندوزی و فرزین حول محور بررسی سیاست‌های ارزی و پولی کشور برگزار شد.
شایعاتی مبنی بر تصمیم سازمان بورس برای ایجاد سازوکاری به منظور کاهش حباب صندوق‌های اهرمی به گوش می‌رسد. وزیر اقتصاد خبر از اعلام نرخ تضمینی گندم در دو هفته آینده داد.
در بازارهای جهانی قیمت برنت با افت ۴ درصدی به کمتر از ۷۶ دلار در بشکه رسید. قیمت طلا در محدوده ۲۰۵۰ دلار در اونس در نوسان است. قیمت مس ۸۵۰۰ و قیمت روی، سرب و آلومینیوم به ترتیب در محدوده ۲۶۰۰، ۲۰۳۰ و ۲۳۰۰ قرار گرفته است.

شروعی هیجانی
اولین روز معاملاتی هفته هیجان خرید در اکثر نمادها سبب شد که در بازه مثبت معامله شدند و در اواخر بازار عرضه‌ها بیشتر شدند و برخی نمادها از مثبت به صفر حرکت کردند. نمادهای «فولاد»، «همراه» و «وبصادر» بیشترین تاثیر مثبت بر بازار داشتند. ارزش معاملات خرد ۵۲۱۷ میلیارد تومان بود و شاهد ورود پول ۹۴ میلیاردی از جانب حقیقی‌ها به بازار بودیم. در بازار روز شنبه نمادهای هم وزن وضعیت بهتری داشتند و تقاضای خرید درنمادهای کوچک و متوسط تا انتهای بازار ادامه داشت. گروه‌های زراعی، لاستیک، ساختمانی‌ها با تقاضای خوب خریداران همراه بودند. خبر افزایش نرخ اینترنت سبب شد که توجه به گروه ارتباطات افزایش یابد. از اخبار مهم این روز می‌توان به بازگشایی «وبصادر» بعد از مجمع افزایش سرمایه اشاره کرد که در محدوده مثبت بالا معامله شد. دومین روز هفته با توجه به عرضه‌های روز قبل شاخص در بازه منفی قرار گرفت. با وجود خبرهای مثبت در بازار تحرک مثبت در نمادهای شاخص ساز دیده نشد. نمادهای «خودرو»، «کاما» «صبا» تاثیر مثبت بر شاخص داشتند. ارزش معاملات خرد نیز کاهشی بود و در محدوده ۴۴۰۰ قرار گرفت. از اتفاقات مهم این روز، بازگشایی نماد «شگستر» به عنوان اولین شرکت سهامی عام پروژه بود که با بازده ۵ درصدی آن پس از ۳ ماه، مورد انتظار سهامداران نبود. خبر دیگر پیشنهاد افزایش سرمایه ۲۵۹۲ درصدی «ساوه» بود که سبب تقاضا در این نماد شد.
در روز دوشنبه در ابتدای بازار عرضه نسبتا اندک شروع شد و در میانه بازار تقاضای را شاهد بودیم اما به تدریج فروشندگان قوی‌تر ظاهر شدند و اکثر نمادها در منفی معامله شدند. در این بین تک سهم‌ها و نمادهای کوچک وضعیت بهتری داشتند. شاخص کل با افت ۷۷۰۰ واحدی به کانال ۲ میلیون و ۱۶۸ هزار واحد رسید. نمادهای «فولاد»، «فملی»، «اخابر» بیشترین تاثیر منفی را داشتند. ارزش معاملات خرد در حدود ۴۷۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت و حدود ۲۰۹ میلیارد تومان خروج پول از بازار داشتیم. بیشترین ارزش معاملات مربوط به ذوب بود که با داغ شدن خبر تجدید ارزیابی مورد توجه قرار گرفت. از اتفاقات مهم دیگر عرضه اولیه «نخریس» در بازار دوم فرابورس بود.
روز سه شنبه حدود ۷۰ درصد از نمادها در بازه منفی معامله شدند. رنج‌های منفی در کلیت بازار را شاهد بودیم، توجه بازار به تک سهم‌ها و نمادهای کوچک بود. ارزش معاملات خرد حدود ۴۹۰۰ میلیارد تومان بود. حدود ۲۴۵ میلیارد تومان خروج پول از سمت حقیقی‌ها را داشتیم. داغ شدن خبر مالیات بر طلای فیزیکی سبب شده که تقاضا بر صندوق‌های طلا و گواهی سپرده طلا افزایش یابد. شاخص کل با افت ۹۵۰۰ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار واحد رسید.
در آخرین روز هفته لیدری ساختمانی‌ها و سبز پوش بودن اکثر نمادهای این گروه را شاهد بودیم. از اخبار مثبت این روز اصلاح دستورالعمل خودرو توسط شورای رقابت بود که توانست جو مثبتی بر این صنعت بگذارد که البته منجر به تقاضای قوی نشد. ارزش معاملات خرد حدود ۴۶۰۰ میلیارد تومان بود. شاخص کل با افت ۳۵۰۰ واحدی به کانال ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار واحد رسید. با توجه به اصلاح دو هفته اخیر شاخص کل انتظار بهبود معاملات در هفته پیشرو می‌رود.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۲۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 486551

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =