بدهی ٢١ همتی جهاد کشاورزی به «شپدیس»

مدیر عامل شرکت پتروشیمی پردیس از بدهی ۲۱ همتی وزارت جهاد کشاورزی به این شرکت خبر داد و گفت:به طور یقین بدهی وزارت جهاد کشاورزی در روند سهام این شرکت در بازار سرمایه تاثیرگذار بوده است.

به گزارش صدای بورس، محمدرضا میری لواسانی مدیر عامل شرکت پتروشیمی پردیس شست خبری با اصحاب رسانه در عسلویه با اشاره به بدهی وزارت جهاد کشاورزی به اوره سازان ، گفت: وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۸ تا کنون به تعهدات خود در برابر اوره سازان کوتاهی کرده و این امر منجر به یک بدهی سنواتی برای شرکت پتروشیمی پردیس معادل ۲۱ هزار میلیارد تومان تا به امروز رقم خورده است.

وی ادامه داد: به طور یقین بدهی وزارت جهاد کشاورزی در روند سهام این شرکت در بازار سرمایه تاثیرگذار بوده است.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس عنوان کرد: اتفاق مثبتی که امسال وجود داشت، این بود که در تابستان، ۷۵ روز از تخصیص بخش حمایت کشاورزی خودداری کردیم. این باعث شد بدهی حمایت کشاورزی در سامانه دولت ثبت شود. این بدهی تا آن مقطع در ردیف بدهی دولت حتی درج هم نشده بود.

نحوه تهاتر مطالبات

میری لواسانی در خصوص نحوه تهاتر مطالبات ناشی از اوره حمایتی گفت: با توجه به فشار و حمایت سهامدار اصلی شپدیس که شرکت نفت پارسیان و شرکت سرمایه گذاری غدیر است و باتلاش های وزیر جهاد کشاورزی بدهی اوره سازان در سامانه دولت به ثبت رسیده است واین اطمینان حاصل شد که در بودجه ردیفی را به آن اختصاص یابد و مقررشده تا اواسط بهمن ماه نحوه بازپرداخت بدهی اعلام شود که آیا به صورت تهاتر با خوراک ، سوخت ، نقدی و یا به صورت سود سهام باشد که دولت واگذار کند.

وی ادامه داد: بدهی که در سامانه سمات به ثبت رسیده برای کل اوره سازان است هرچند بخش قابل توجهی از بدهی متعلق به این شرکت است اما تهاتری که مدنظر شرکت پتروشیمی پردیس است و در حال پیگیری هستیم بهتراست که این تهاتر به صورت خوراک انجام شود. اگر نحوه تهاتر تا نیمه بهمن امسال مشخص نشود، تخصیصی به بخش داخلی نخواهیم داشت.

میری لواسانی در باره قطعی گاز اظهارداشت: قطعی گاز اجباری بود که از سمت دولت برشرکت وارد شد که بر کاهش تولید شرکت پتروشیمی پردیس تاثیر گذار بود.

مدیرعامل شپدیس به شایعات موجود پیرامون «عدم تعهد دولت به تامین گاز صنایع» واکنش نشان داد و گفت: ما تعهد داریم که به بخش داخلی اوره بدهیم، آنها هم گاز ما را تامین کنند. در این شرایط ما اگر از ترکمستان گاز بگیریم، به‌صرفه‌تر است.

میری لواسانی گفت: ما زمانی که به بخش داخلی گاز می‌دهیم، آنها هم مکلف هستند که در طول ۱۲ ماه، گاز بدهد. در غیر این صورت چه دلیلی دارد که با سوبسید به بخش کشاورزی اوره بدهیم؟

وی ضمن اعتراض به قرار گرفتن اوره در فهرست محصولات نیمه خام، تاکید کرد: نمی‌دانم با چه رویکردی اوره را محصول نیمه خام دانسته‌اند. شکایتی در این خصوص مطرح کردیم؛ چراکه اوره محصول نهایی است که کشاورز آن را استفاده می‌کند.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت پتروشیمی همت، گفت: یکی از مشکلات شرکت ، نوسان قیمت جهانی است. اوره در ۱۰ سال یک بار رشد قابل توجهی را تجربه می‌کند. در همان یک سال سودآوری که ایجاد کرد چند برابر بود.

میری لواسانی ادامه داد: اینکه یک طرحی آیا سودآور هست یا خیر، با چالش‌های الان شاید با مشکلاتی مواجه باشد اما طی پنج سال خود را به نقطه سر به سر می‌رساند. پردیس نباید سهامداران خود را دچار مشکل کند و اینکه سرمایه پردیس را به یک شرکت دیگر ببریم قابل توجیه نیست.

وی یادآور شد: تا ۱۵ درصد آورده شرکت را به پتروشیمی همت اختصاص می‌دهیم و تلاش می‌کنیم تامین مالی را از تسهیلات بانکی انجام بدهیم.

تقسیم سود ۲،۷۵۰ ریالی برای هر سهم

میری لواسانی درباره میزان تقسیم سود مجمع این شرکت، خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم مجمع امسال، ٩۶ درصد تقسیم سود انجام شد که به ازای هر سهم ۲،۷۵۰ ریال مورد تصویب قرار گرفت که تا ۴ ماه آینده پرداخت خواهد شد.

قطعی گاز و کاهش ۳ درصد تولید

وی درباره نحوه فروش محصولات شرکت، اظهار داشت: ذخیره‌سازی شرکت با سایر اوره‌سازها متفاوت است. با توجه به در نظر گرفتن قیمت جهانی همواره باید فروش خود را انجام دهیم. مخازن ذخیره سازی پردیس بیش از ۲۰ روز گنجایش ندارند و اگر نفروشیم تولید از مدار خارج و شرکت وارد زیان می‌شود.

مدیرعامل شپدیس، قطعی گاز را دلیل کاهش تولید شرکت دانست و گفت: امسال نسبت به سال گذشته سه درصد کاهش تولید اوره داشتیم که دلیل آن قطعی گاز بود. در سال ۱۴۰۲، ۳۴ هزار و ۷۸۵ میلیارد تومان فروش داشتیم که نسبت به سال گذشته افت داشت. سال گذشته ۴۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان کل فروش شپدیس بود.

میری لواسانی ، اظهار داشت: شپدیس بزرگ ترین واحد تولیدکننده اوره آمونیاک در منطقه است. شرکت از سه فاز تشکیل شده که در هر فاز ۶۸۰ تن آمونیاک تولید می‌شود. از میزان دو میلیون و ۴۰ هزار تن آمونیاک بیش از یک میلیون توسط مجتمع پردیس مصرف می‌شود.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شده، در مجموع سه میلیون و ۲۲۵ هزار تن اوره طی یک سال تولید خواهد شد.

چالش های شپدیس

مدیرعامل شپدیس به تشریح چالش‌های‌ پتروشیمی پردیس پرداخت و گفت: یکی از چالش‌های اساسی شرکت ، قطعی گاز است. البته امسال یک مقدار به دلیل شرایط آب و هوایی مثل گذشته تحت فشار نیستیم اما همچنان فشارهای دیگر وجود دارد.

میری لواسانی ادامه داد: گاز طبیعی به صورت خوراک در پتروشیمی استفاده می‌شود. اگر گاز به طور کامل تامین شود ظرفیت تولید دو میلیون و ۴۰ هزار تن آمونیاک را خواهیم داشت.

وی یادآور شد: تاثیر قیمت جهانی یکی دیگر از چالش‌های اوره‌سازها بود. از حدود ۷ میلیون تولید اوره در کشور بیش از ۲میلیون توسط پردیس تولید می‌شود. ما باید به بخش کشاورزی هم اختصاص بدهیم که موجب تاثیرپذیر شدن ما از قیمت‌های جهانی شده است.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس با اشاره افزایش نرخ خوراک، خاطرنشان کرد: متاسفانه نرخ خوراک نیز یک شبه از۵ به ۷ هزار تومان افزایش یافت. علاوه بر آن، نرخ سوخت نیز از ۲ هزار تومان به۴هزار تومان افزایش یافت تا یک شبه، رشد ۱۰۰درصدی را تجربه کنیم. این اتفاقات به نوسان قیمت سهم نیز منجر شد و قیمت هر سهم «شپدیس» از ۱۹ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان رسید.

کد خبر 486360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =