عوامل موثر بر حمایت از حقوق سهامداران

به صورت کلی حقوق سهامداران در بازار سرمایه عبارت است از ادعای مالکیت ایشان بر دارایی‌های یک ناشر پس از پرداخت بدهی‌ها نسبت به تعداد سهام‌شان از کل سهام یک ناشر و...

به صورت کلی حقوق سهامداران در بازار سرمایه عبارت است از ادعای مالکیت ایشان بر دارایی‌های یک ناشر پس از پرداخت بدهی‌ها نسبت به تعداد سهام‌شان از کل سهام یک ناشر و اولویت ادعای سهامداران بعد از ادعای طلبکاران شامل طلبکاران تجاری، وام دهنده‌ها، مالیات و... است.
جدایی مالکیت از مدیریت در شرکت‌های سهامی و اینکه ارزش سهام در دست سهامداران به عوامل بسیاری بستگی دارد، از جمله وضعیت فعلی و چشم انداز اقتصاد کلان، قیمت‌های جهانی، رقابت و تکنولوژی در صنایع، تولید و فروش شرکت‌ها، مقررات به ویژه نرخ عوارض و مالیات و قیمت‌گذاری‌های دستوری، نقد شوندگی سهام و صحت و سقم اطلاعات منتشره توسط مدیران و سایر ذی‌نفعان و نیز عدالت در معاملات و قیمت‌گذاری صحیح و منصفانه و بسیاری از عوامل دیگر که بر ارزش سهام اثر می‌گذارند، حفاظت از حقوق سهامداران و ارزش دارایی آنها که منوط به مدیریت صحیح در حوزه‌های پیش گفته است.
حوزه‌های اصلی حفاظت از منافع و حقوق سرمایه‌گذار شامل، افزایش ثبات اقتصادی و جلوگیری از تحولات متعدد در حوزه‌های اقتصاد کلان و صنایع به ویژه بخشی که ناشی از سیاست‌گذاری‌های دولتی است به نحوی که سرمایه‌گذار صرفا ریسک بازار یا ریسک سیستماتیک را بپذیرد و نه ریسک‌های تحمیلی از سوی دولت و نهادهای وابسته. افزایش کیفیت و سرعت انتشار اطلاعات اثرگذار بر قیمت سهام اعم از گزارشات مالی شرکت‌ها و اطلاعاتی که توسط نهادهای ناظر و قانون‌گذار شامل بانک مرکزی، وزارت صنایع و وزارت اقتصاد و ... افزایش کارایی عملیاتی بازار شامل نقدشوندگی، وجود ابزارهای متعدد سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک، افزایش سرعت و دقت معاملات و کاهش هزینه‌های معاملات است. بهبود کارایی تخصیصی در بازار به نحوی که منابع به سمت فرصت‌های سرمایه‌گذاری با ریسک و بازده مناسب، سوق داده شود و طبقات مختلف دارایی‌ها به نحو منصفانه‌ای با یک‌دیگر رقابت کنند.
در این زمینه سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامتی را انجام داده است که شامل، اقدامات صورت گرفته برای افزایش کارایی اطلاعاتی بازار، الزام ناشرین به انتشار گزارشات مالی و الزام به شفاف سازی‌ها، درجه بندی و انتخاب حسابرسان معتمد، دستورالعمل‌های مربوط به حاکمیت شرکتی و حسابرسی داخلی، ایجاد سامانه تدان، ایجاد نهادهای مشاوره سرمایه‌گذاری و پردازش اطلاعات مالی و همچنین اقدامات صورت گرفته در خصوص افزایش کارایی عملیاتی بازار، کاهش هزینه‌های معاملات، افزایش نقدشوندگی بازار با ایجاد صندوق‌های بازارگردانی، کاهش دوره تقسیم سود، تقسیم سود از طریق سپرده‌گذاری مرکزی، ایجاد ابزارها و نهادهای جدید مالی و در نهایت اقدامات صورت گرفته برای کاهش ریسک سیستماتیک بازار و ایجاد صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار سرمایه هستند.

  • مهدی قلی‌پور - مدیر عامل شرکت سبدگردان الماس
  • شماره ۵۲۳ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 486020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =