دو زیر مجموعه «فارس» بورسی می شوند

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: سهام پتروشیمی اروند و بخشی از پتروشیمی بندر امام در آینده نزدیک در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

به گزارش صدای بورس، علی عسگری، در اولین همایش تامین مالی و سرمایه گذاری گفت:یکی از زمینه های با اهمیت هر کشور موضوع سرمایه گذاری است که باید به طور ویژه به آن پرداخته شود.و برای پیشرفت یک کشور، سرمایه گذاری، نیروی متخصص و حاکمیت قدرتمند لازم است‌.

مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نقش تامین سرمایه را یکی از راه های سرمایه گذاری و پیشرفت کشور عنوان کرد و افزود:سه رکن اساسی سرمایه گذاری، تامین مالی، ساختار سرمایه و تخصیصات است که باید به دقت انجام شود.

به گفته وی ساختار سرمایه باید به گونه ای باشد که تنظیمات بین ایجاد بدهی و هزینه سرمایه حقوق مالکانه توازن برقرار شود.

عسگری در مورد تامین مالی هلدینگ خلیج فارس اظهارداشت: تامین مالی در پتروشیمی خلیج فارس به طور مستقیم از سود انباشته و آورده شرکا است. تامین مالی غیر مستقیم نیزتوسط بازارهای مالی و سیستم بانکی است که اگر بخواهیم آن را تفکیک کنیم یکی از آن ها بازار پولی و دیگری بازار سرمایه است.

وی ادامه داد:بازار پولی مبتنی بر بانک ها است که دیدگاه بلند مدت در آن وجود ندارد. دیدگاه شرکت تمرکز بر بازار سرمایه است که به دو طریق میتوان از این بازار تامین مالی کرد که یکی از آن ها بازار بدهی و دیگری اوراق ریالی و ارزی است.

انتشار ۲۰۰ میلیون دلار اوراق مرابحه

مدیرعامل هلدینگ خلیح فارس گفت: با کمک بانک ملت ٢٠٠ میلیون دلار اوراق مرابحه ارزی برای اولین بار در ایران منتشر کرده ایم.که در مرحله اول ١٠٠ میلیون دلارآن تامین شده است.

وی تصریح کرد: در بازار تامین مالی غیر مستقیم ابزار های سرمایه مانند: افزایش سرمایه، عرضه شرکت ها در بورس وجود دارد.

علی‌عسکری با بیان اینکه ۳۰ طرح با سرمایه ۲۰ میلیارد دلاری در هلدینگ خلیج فارس در حال اجراست، افزود: ایجاد پارک‌های پایین‌دستی از سیاست‌های این شرکت است که از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند برای حضور در این طرح‌ها با امکان استفاده از صندوق پروژه برای تأمین سرمایه دعوت می‌شود.

وی یکی از این پارک‌ها را پارک متانول برای استفاده ۲ میلیون تن از متانول تولیدی در کشور با بهره‌وری بالا اعلام کرد و ادامه داد: برنامه‌های دیگری نیز برای سودآوری بیشتر از متانول در دستور کار شرکت است.

شاه‌میرزایی : عبور از تنگناها با تامین مالی

مرتضی شاه‌میرزایی مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی در اولین همایش سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی و تأمین مالی گفت: پتروشیمی صنعتی است که بالغ از ۹۵ درصد صنعت جهان به آن وابسته است و امروزه به دلیل کمبود منابع طبیعی به اجبار باید به سمت مصنوع جات این صنعت رویم و از طرفی نیز باید به صورت صحیح از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید یاد بگیریم از منابع خدادادی و دانش استفاده کنیم تا از ذخایر و مواد معدنی به درستی استفاده کنیم.

مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی اضافه کرد: قرار است تا پایان دولت یکی از مهمترین دغدغه‌های این حوزه که بومی سازی صنعت از طریق شرکت‌های دانش بنیان است محقق شود. امروز یکی از نقاط عطف صنعت پتروشیمی است زیرا از زمانی که از سال ۱۳۳۷ کلنگ پتروشیمی بر زمین خورد تا کنون زحمات فراوانی برای آن کشیده شده است.

به گفته وی صنعت پتروشیمی نیازمند توجه ویژه است و امروز در نقطه عطف این صنعت هستیم.

شاه میرزایی افزود: تأمین سرمایه گذاری یک کار حرفه‌ای است که باید با دقت انجام شود به همین دلیل من به عنوان یکی از اعضای کوچک صنعت از متخصصین خواهشمندم که فعالیت‌های حرفه‌ای انجام دهند تا از این تنگنا عبور کنیم.

به گفته شاه‌میرزایی دانش کاتالیست دانش بروزی است که تا دوسال آینده به این دانش دست خواهیم کرد.

معاون وزیر نفت گفت: در حال حاضر ۱۰۸ طرح پتروشیمی کشور در مرحله دریافت مجوز، مطالعه و اجرا هستند. برای امسال ۱۲ طرح نیمه‌کاره در برنامه افتتاح قرار گرفت، برای نمونه پتروشیمی همدان را پس از حدود ۲۰ سال بلاتکلیفی ماه گذشته به مرحله اجرا رساندیم.

وی افزود: صنعت پتروشیمی کشور طی سال گذشته، ۱۶ میلیارد دلار ارز آوری برای کشور داشت و تلاش می‌کنیم امسال این رقم افزایش یابد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان هدیه صنعت پتروشیمی به واحدهای پایین‌دستی در هفت ماه سال ۱۴۰۲ در قالب عرضه اعتباری محصولات بوده است، گفت: صنایع تکمیلی دچار عارضه نقدینگی و سرمایه در گردش بودند که با این اقدام ۳۵ هزار میلیارد تومان از عرضه اعتباری محصولات جذب شده است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه از ۷.۲۰۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در آبان‌ماه امسال، ۵.۲۰۰ هزار میلیارد تومان خریداری شده است، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی رونق اقتصادی را به صنایع گوناگون هدیه کرد. عرضه اعتباری انقلابی را در صنایع تکمیلی ایجاد کرد و واحدهای غیرفعال، فعال شدند که در نتیجه آن ۱.۳ میلیون تن تقاضای داخلی محصولات افزایش می‌یابد.

شاهمیرزایی گفت: ۲۰ طرح مهم پتروشیمی برای توسعه زنجیره ارزش افزوده پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری به هلدینگ‌های بزرگ کشور معرفی و پیشنهاد شده است.

نکویی :لزوم سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری

رضا نکویی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نخستین همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صنعت پتروشیمی نیز گفت: تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی مورد تأکید مقام معظم رهبری و رسیدن به اهداف توسعه‌ای صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه پنج ساله هشتم توسعه نیازمند سالانه ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است، این رقم بیانگر ظرفیت بالای این صنعت برای جذب منابع مالی داخلی و خارجی است.

وی افزود: طرح‌های صنعت پتروشیمی در دو سال گذشته با برگزاری ۴۰ کمیته بازنگری، بازبینی و طرح‌های جایگزین متناسب با نیاز کشور به سرمایه‌گذاران معرفی شد و بعضی طرح‌ها نیز از ادامه فعالیت انصراف دادند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ۷۰ مجتمع پتروشیمی فعال در کشور با ظرفیت نصب‌شده سالانه بیش از ۹۲ میلیون تن اشاره کرد و افزود: ظرفیت این صنعت بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده به ۱۴۱ میلیون تن در پایان برنامه هفتم توسعه و به ۱۹۹ میلیون تن تا پایان برنامه پنج ساله هشتم توسعه می‌رسد.

نکویی افزود: در ٣ ماهه گذشته جلساتی در جهت بررسی موضوع تامین مالی با شرکت ها و هلدینگ ها برگزار شد که پس از جمع بندی منجر به اماده سازی سرفصل های مثبتی شد.

وی افزود: ۱۲۰ شرکت پتروشیمی بحث تامین مالی را دنبال می‌کنند که امیدواریم هم افزایی و تامین مالی در صنعت مالی به خوبی پیش برود.

رضا دولت‌آبادی، مدیرعامل بانک ملت نیز در ادامه این همایش، بحث تامین مالی را بزرگترین مشکل طرح های پتروشیمی خواند و ادامه داد: رفع این مسئله می‌تواند توسعه و رشد اقتصادی را به همراه داشته باشد.

وی در ادامه، محدودیت در سقف اعطای تسهیلات کلان، سیاست‌های کنترل ترازنامه‌ای، تسهیلات کوتاه مدت، اعطای تسهیلات ارزی تا سقف ۲۰ میلیارد دلار را از جمله محدودیت بانک‌ها در اعطای تسهیلات به صنایع ذکر کرد.

دولت آبادی تصریح کرد: افزایش سقف ارائه تسهیلات و تعهدات بانک‌ها برای پروژه‌های پتروشیمی، رفع محدودیت‌های سقفی برای انتشار اوراق ارزی، رفع محدودیت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها در پروژه‌های عمرانی، تعریف یک پروژه برای بانک‌ها در بودجه از جمله راهکارهای حضور بانک‌ها به منظور کمک به صنایع و افزایش تولید به حساب می‌آید.

امضاء تفاهم نامه ها در حاشیه همایش

براساس این گزارش، بسته سرمایه‌گذاری ویژه صنعت پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی در نخستین همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صنعت پتروشیمی از سوی مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی رونمایی شد.

همچنین،شرکت ملی صنایع پتروشیمی و کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی در نخستین همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صنعت پتروشیمی تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.

این تفاهم‌نامه بین رضا نکویی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و عبدالاحد فرج‌زاده، رئیس شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی با هدف گسترش تعاملات و همکاری‌های تخصصی برای سوق دادن منابع سرمایه به سوی صنعت پتروشیمی از طریق استفاده حداکثری از توانمندی‌های تخصصی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی با حضور مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی امضا شد.

کد خبر 485875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =