کچاد در ارتباط با سرمایه گذاری های خارجی توضیح داد

گزارش شفاف سازی از عملکرد شرکت کچاد را در این مطلب می خوانید.

به گزارش صدای بورس،در ارتباط با معادن استرالیا یا اصطلاحاً معدن یوگی و مشارکت شرکت چادرملو یا دو شرکت سرمایه گذاری داخلی، معروض می دارد با توجه به سرمایه گذاری اولیه و مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه جدید ادامه همکاری به منظور سرمایه گذاری در معادن استرالیا با لحاظ صرفه و صلاح شرکت در دست رسیدگی است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو که با نماد کچاد در بورس فعالیت دارد، در خصوصشفاف سازی عملکرد شرکت به سئوالات سهامداران به این شرح پاسخ داد؛
۱- در سال جاری چه مقدار سنگ آهن خریداری می شود و این خرید از چه شرکتی انجام می شود؟ هزینه حمل چه قدر است؟

۱- در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۲/۹ میلیون تن سنگ آهن از معادن منطقه ساغند ،گلمنده چاه گز، شاهرود، تایباد و کاشان خریداری و بخشی نیز از طریق فرآوری سنگ آهن کم عیار تأمین شده است.

۲- هزینه حمل بسته به موقعیت معادن تأمین کننده سنگ آهن متفاوت بوده و در قیمت خرید سنگ آهن لحاظ میشود. به طور متوسط با در نظر گرفتن هزینه حمل قیمت محاسبه شده هر تن سنگ خریداری شده ۷.۳ درصد از قیمت شمش فولاد خوزستان برای دوره مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۶/۳۱ است.

۲- نرخ خرید سنگ آهن به چه صورت تعیین می شود؟ آیا به صورت قراردادی و بر اساس درصدی از شمش فولاد خوزستان است؟

در خصوص خرید سنگ آهن فراخوان عمومی جهت خرید سنگ آهن برگزار و بعد از شناسایی معادن نسبت به نمونه برداری توسط نمایندگان شرکت چادرملو اقدام و پس از انجام آزمایشات فرآوری با دو روش امکان خرید سنگ آهن در کمیته خرید سنگ شرکت چادرملو بررسی می شود و پس از تصویب به صورت درصدی از شمش فولاد خوزستان قیمت گذاری می شود.

۳- فرمول جدید محاسبه حق انتفاع و حقوقی دولتی به چه صورت هست؟ محاسبه مقدار سنگ استخراج شده با نرخ ۵ درصد شمش فولاد خوزستان شامل هر دو مورد حق انتفاع و حقوق دولتی میشود در غیر این صورت نحوه محاسبه حقوق دولتی را شرح دهید.
۳-۱- به استناد بند «فی» تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور براساس میزان استخراج هر تن کلوخه تولیدی ۵ درصد میانگین وزنی قیمت فروش داخلی و صادراتی شمش شرکت فولاد خوزستان را به عنوان مبنایی برای تعیین بهره مالکانه یا همان حق انتفاع بهره برداری از معادن در صورت های مالی لحاظ شده است. ۳-۲- در خصوص پرداخت حقوق دولتی حقوق دولتی سالانه از سوی وزارت صمت مشخص میشود و براساس ماده ۱۴» قانون اصلاح قانون معادن به طور معمول بر عهده صاحب پروانه بهره برداری معدن است.
٤- در صورت بهره برداری از محدوده معدنی D۱۹ نحوه محاسبه نرخ سنگ آهن به چه صورت است؟ آخرین برآورد از میزان ذخیره سنگ آهن این معدن چه میزان هست؟

۱- مجموعه معدن B۱۹ با مشارکت مجموعه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در حال عملیات آماده سازی معدن در قالب یک شرکت مشترک به نام شرکت معدنی و اکتشافی داشت یوز دره انجیر میباشد و حدود ۵۰ درصد سهام شرکت معدنی و اکتشافی دشت یوز دره انجیر متعلق به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است عملاً شرکت معدنی و اکتشافی دشت یوز دره انجیر شرکت مستقل است و سیاست تعیین قیمت خرید سنگ آهن در قالبی که در بند «۲» ارائه شده است. پیش بینی می شود.

۲- آخرین برآوردی که از میزان ذخایر معدن فوق با ملاک قرار دادن گواهی کشف صادر شده حدوداً ۵۱ میلیون تن با عیار حدود ۴۰ درصد میباشد برنامه اکتشافی از دو توده ای شمالی و جنوبی معدن D۱۹ در حال انجام می باشد که بر این اساس در حال حاضر حدود ۳۰ هزار متر حفاری جدید پیش بینی شده که ده هزار متر حفاری آن منجر به قرارداد شده است و برآورد می شود ذخیره این معدن فراتر از ارقام اعلام شده در گواهی کشف پس از تکمیل فعالیت اکتشافی باشد.

۵-آیا اخذ حقوق دولتی و حق انتفاع بر اساس ۵ درصد شمش فولاد خوزستان از معادن ارتباطی با اینکه پروانه معدن به نام خود شرکت یا به نام ایمیدرو باشد دارد؟ اگر پروانه بهره برداری به نام شرکت باشد شرکت از پرداخت این هزینه معاف می شود؟

۱- بله به استناد بند «الف» تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور به صراحت اعلام شده که پروانه های بهره برداری معادنی که به نام سازمان توسعه نوسازی صنایع و معادن ایران است مشمول حق انتفاع میباشد. یعنی : شرکت برای بهره برداری از معدن چادرملو مشمول پرداخت حق انتفاع میباشد. ضمناً مطابق با قرارداد منعقده با ایمیدرو از سال ۱۳۹۴ تاکنون حق انتفاع پروانه بهره برداری از معادن وفق مبانی قرارداد محاسبه و پرداخت شده است.

۲- اگر پروانه بهره برداری به نام شرکت باشد. شرکت از پرداخت هزینه حق انتفاع معاف است اما حقوق دولتی براساس قانون به طور معمول بر عهده صاحب پروانه بهره برداری معدن است.

۶- آخرین نرخ خرید الکترود چند دلار بوده است؟
در خصوص خرید الکترود گرافیتی آخرین خرید شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در تیر ماه سال جاری برای الکترود سایز ۵۰۰ معادل ۲٫۷۲۷ یورو و برای الکترود سایر ۷۰۰ معادل ۳.۴۶۲ یورو بوده است.
۷- نرخ برق فروش رفته نیروگاه بر چه اساس تعیین می شود؟ نرخ برق مصرفی شرکت در ۶ ماهه ابتدایی حدود ۶۵۰ هزار تومان بوده در حالی که نرخ برق فروش رفته حدود ۲۷۰ هزار تومان به برای هر مگاوات بوده است دلیل این اختلاف چیست؟

نرخ فروش برق نیروگاه از طریق شرکت مدیریت شبکه برق ایران بر اساس نرخ آئین نامه ها و مصوبات هیأت تنظیم بازار برق ایران تعیین میگردد و بازار برق نیروگاه به صورت رقابتی با سایر نیروگاهها، روزانه براساس پیش بینی نیاز شبکه و وضعیت واحدهای نیروگاه به صورت ساعتی با رعایت ساف مصوب نرخ گذاری و به فروش می رود.
نرخ برق مصرف کارخانجات شرکت چادرملو براساس قوانین بودجه سنواتی کل کشور براساس متوسط نرخ جدید برق از. نیروگاه های دارای قرارداد خرید تضمینی تبدیل انرژی محاسبه میگردد با وجود قرارداد دو جانبه فی مابین نیروگاه و کارخانجات چادرملو شرکت برق منطقه ای ما به التفاوت متوسط قیمت خرید برق از نیروگاههای خرید تضمینی با ترخ متوسط بازار برق را در قبوض محاسبه می کند.
شایان ذکر است که برای دوره مالی شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ماه سال ۱۴۰۲ شرکت چادرملو برای فروش هر مگاوات مبلغ ۱۰۵ هزار تومان براساس مقررات فوق الذکر پیش بینی نموده که با توجه به قرارداد دوجانبه با کارخانجات خود این قیمت به ۲۷۰ هزار تومان تعدیل شده است ولی وزارت نیرو فروش برق را به صنایع بزرگ از جمله فولاد براساس قرارداد فروش تضمینی به مبلغ ۶۵۰ هزار تومان برای هر مگاوات افزایش داده است.

۸- با توجه به اتمام معدن چادرملو، ذخیره باقی مانده چه مقدار میباشد و تا چند سال کفاف تولیدات شرکت را میدهد؟ میانگین عیار ذخیره باقی مانده چقدر میباشد؟ ضریب باطله به سنگ آهن در این معدن چند است؟
بر اساس پروانه بهره برداری مدت زمان بهره برداری از معدن به مدت دو سال تا پایان سال ۱۴۰۳ تمدید شده است که در گام نخست مجوز استخراج سالانه ۸ میلیون تن سنگ آهن با عیار حدود ۵۴ درصد صادر شده است. نسبت باطله برداری به ماده معدنی برای باقی مانده میزان ذخیره ۹ به یک است.
۹ - معافیت مالیاتی ماده ۱۳۲ برای خطوط شرکت تا چه سالی برقرار هست به تفکیک خطوط بیان شود)
فعالیت های تولیدی شرکت در مناطق کمتر توسعه یافته قرار دارد که علاوه بر معافیت ماده ۱۳۲ ق میم از معافیت بند «ب» ماده ۱۵۹ قانون برنامه پنجم توسعه برخوردار است.

لذا میزان معافیت خطوط تولیدی شرکت به شرح ذیل است؛
برای خط یک تا سه کنسانتره به اتمام رسیده است.
برای خط ۴ کنسانتره تا پایان سال ۱۴۰۷ می باشد. برای خط ۵ کنسانتره تا پایان سال ۱۴۱۱ است.
شرکت برای کارخانه گندله سازی در حال پیگیری جهت استفاده از معافیتهای مالیاتی فوق است.
شرکت برای کارخانه احیاء در مرحله دریافت پروانه بهره برداری جهت استفاده از معافیتهای موضوع فوق است. در خصوص کارخانه فولاد تا پایان سال ۱۴۱۶ مشمول معافیت است.
۱۰ - برآورد شرکت از راه اندازی پروژه گندله سازی شماره ۲۰ چه سالی است؟ پیشرفت پروژه تا به امروز چه میزان بوده است مخارج باقی مانده برای تکمیل چه مبلغی است؟
۱- پیش بینی راه اندازی پروژه گندله سازی شماره ۲ نیمه دوم سال ۱۴۰۴ است.
۲- پیشرفت پروژه تا به امروز حدود بیست درصد است.
۳- در خصوص قرارداد پیمانکار RPC تقریباً مبلغ ۲۶٫۵ میلیون یورو صورت وضعیت ارائه شده است که از مبلغ صورت وضعیت های تأیید شده مبلغ ۱۹ میلیون یورو آن پرداخت شده است. طی قرارداد منعقده EPC یا پیمانکار، مخارج پیمان مبلغ حدود ۳۰۵ میلیون یورو بدون احتساب هزینه های زیر ساخت میباشد که به مرور زمان فعالیت های اجرایی آن انجام خواهد شد.

۱۱- تصمیم مدیریت برای سرمایه گذاری در پروژه آهن اسفنجی، نورد ورق کرم ۱ و ۲ و پیشرفت این پروژهها چه میزان جدی است؟ این پروژه ها پیشرفت بسیار کمتری نسبت به سایر پروژه ها داشته و بنظر میرسد قاطعیت در انجام پروژه وجود ندارد. نظر مدیریت در این باره چیست؟
همان طور که مستحضرید از الزامات اجرای طرحهای توسعه اخذ مجوزهای لازم از جمله مجوز محیط زیست است که در این خصوص پیگیری لازم جهت اخذ مجوزات یاد شده در بخشهای مختلف از جمله بحث ادامه زنجیره ارزش در مجموعه شرکت چادرملو در دست پیگیری است.

ضمناً اگر پیشرفت برخی از طرح ها در مقایسه با بعضی از طرح های دیگر پائین تر است دلیل آن . این است که ابتدا مجوزهای لازم بایستی اخذ شود تا به لحاظ قانونی بتوان فعالیتهای اجرایی را برای پروژه های شرکت شروع
کرد.
۱۲- میزان پیشرفت پروژه کنسانتره عصر نوین بهاباد تا به امروز چند درصد بوده است تاریخ برآوردی از بهره برداری خط چه زمانی میباشد؟ فاز دوم پروژه چه سالی به بهره برداری خواهد رسید؟ تأمین سنگ این پروژه از کدام معدن خواهد بود؟

در حال حاضر پیشرفت کنسانتره عصر نوین بهاباد با توجه به قراردادی که با پیمانکار منعقد شده است حدوداً ۹۵ درصد می باشد پیش بینی این است که تا پایان سال بتوان راه اندازی با بار را در این مجموعه اجرایی نمود و عملاً یک میلیون تن به ظرفیت تولید در گروه چادر ملو اضافه خواهد شد.

تأمین سنگ آهن این مجموعه در اولویت اول با توجه به پتانسیلهای موجود در محدوده ایران مرکزی برنامه ریزی شده که در گام اول از محل پتانسیلهای مربوطه مذاکراتی با بخشهای خصوصی در قالب مشارکت در اکتشاف و بهره برداری از محدوده های سنگ آهن از سوی شرکت مربوطه در دست انجام میباشد.
۱۳- میزان پیشرفت طرح مکران تا به امروز چه میزان بوده است؟ طرح اسفنجی این شرکت در چه سالی به بهره برداری خواهد رسید؟

با توجه به کمبود گندله در چند سال آنی در مورد تامین گندله این طرح توضیح دهید.
در حال حاضر طرحی که در سواحل مکران با مشارکت شرکتهای معدنی و صنعتی چادرملو، گل گهر ایمیدرو و فولاد مبارکه در قالب شرکت فولاد سترگ پارس شرق در دست انجام است به سمت زنجیره پائین دستی فولاد که ارزش افزوده بیشتری دارد تغییر نموده است و برنامه ریزی شده که با توجه به مطالعات انجام شده به سمت تولید لوله های بدون درز CRA یکی از نیازهای داخل کشور با قابلیت صادراتی که این امر میتواند ارزش افزوده یا ترخ بازگشت داخلی سرمایه مناسبی را برای مجموع سهامداران محقق کند و جایگزین طرحهایی شود که به نوعی در صنایع بالادستی فولاد مد نظر قرار گرفته است. لذا شکل طرح در داخل مجموعه شرکت فولاد سترگ پارس شرق که در منطقه چابهار در حال فعالیت است به سمت لوله های بدون درز CRA تغییر پیدا کرده که مراحل رسیدگی موضوع در دست بررسی است.
۱۴- میزان مصرف برق و گاز به ازای هر تن تولید کنسانتره چه میزان است؟
مصرف تولید کنسانتره و گندله به کیفیت مواد اولیه مورد استفاده و سایر پارامترها بستگی دارد لذا یک عدد ثابت را نمی توان مد نظر قرار داد.
در ۸ ماهه اول سال جاری برق مصرفی به ازای هر تن تولید کنسانتره حدود ۴۱ کیلو وات ساعت میباشد که این موضوع با توجه به سختی سنگ ورودی کارخانه متفاوت است. همچنین گاز در تولید کنسانتره مصرف چندانی ندارد.

۱۵- میزان مصرف برق و گاز به ازای هر تن تولید گندله چه میزان میباشد؟
در خصوص تولید گندله مصرف برق در هشت ماهه سال جاری به میزان حدود ۳۳ کیلو وات ساعت به ازای هر تن و مصرف گاز به میزان حدود ۱۷ ترمال متر مکعب به ازای هر تن بوده است که این موضوع نیز با توجه به کیفیت مواد اولیه مصرفی و سایر پارامترها دائماً در حال تغییر است و نمیشود به عنوان یک مقدار ثابت در تولید گندله مد نظر قرار داد.
۱۶- با توجه به طرح توسعه گندله بهاباد و نیاز به تامین کنسانتره آیا اولویت چادرملو تأمین کنسانتره گندله بهاباد میباشد؟ توضیح دهید. برآورد شرکت از تولید گندله بهاباد برای سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ چه مقدار میباشد؟
در خصوص گندله بهاباد شرکت فولاد غدیر ایرانیان در حال حاضر حدوداً در شرایط فعلی ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مجاورت آن شرکت عصر نوین بهاباد میباشد. قاعدتاً مجاورت این دو واحد در کنار هم یکی از مزیتهای است که می تواند بخشی از تأمین خوراک گندله سازی بهاباد از محل شرکت عصر نوین بهاباد تأمین نمود. فروش کنسانتره چادرملو در سال جاری کاملاً در بورس کالا انجام شده است و قطعاً مجموعههای حقوقی که نسبت به خرید کنسانتره اقدام میکنند میتوانند نسبت به خرید کنسانتره چادرملو بسته به فاصله حمل و سایر مزیتها از طریق بورس کالا اقدام کند. پیش بینی ظرفیت تولید گندله شرکت مذکور در سال اول حدود ۵۰ درصد ظرفیت اسمی و در سال دوم معادل ظرفیت اسمی. خواهد بود.
۱۷- در حال حاضر بسیاری از شرکت ها و هلدینگ های بزرگ بازار برنامه های خود را برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها اعلام کرده اند. آیا کچاد نیز برنامه ای برای تجدید از محل سرمایه گذاری ها با طبقه زمین دارد؟

در خصوص تجدید ارزیابی ها دارایی ها از قبیل سرمایه گذاریها و دارایی ها ثابت مراتب با هماهنگی سهامداران عمده و با توجه به صرفه و صلاح شرکت در دست بررسی است.
همچنین این شرکت در حال حاضر برنامه ریزی بابت افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران، آورده نقدی و سود. انباشته در دست بررسی است.
۱۸ - طرح های توسعه ای کچاد نشان میدهد اغلب این طرحها در حوزه های مربوط به تولید فولاد و مقاطع و حتی آلباز است. این در حالی است که کارشناسان صنعت معتقدند در آینده کشور با کمبود سنگ آهن مواجه خواهد شد. چه برنامه هایی در حوزه اکتشاف و استخراج معادن در دست اجرا دارید؟

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در بحث اکتشاف شرکت فلزیابان را به صورت کامل به تملک گرفته است به گونه ای که سهام متعقل به شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید را در شرکت فوق خریداری نموده است و در حال حاضر این شرکت با داشتن ۸ دستگاه حفاری و ادوات متعنانه به عنوان بازوی اجرایی فعالیتهای اکتشافی در آنومالیهای مختلف از جمله معادن D۱۹ و A۱۶ و مجموعه معدن عصر نوین بهاباد در حال فعالیت است.
برنامه های دیگری که توسط شرکت بابت تأمین سنگ آهن دنبال می شود باز چرخش و بازیافت سنگ آهن های کم عیار معدن است که در مدت شش ماهه سال جاری حدود ۱/۲۸ میلیون تن سنگ آهن به عنوان خوراک اولیه با حداقل عیار ۲۵ درصد تأمین شده است. از برنامه های دیگر میتوان به بازپینی طرح معدن چادرملو در جهت افزایش میزان ذخیره قابل استخراج شاره نمود. ضمن اینکه مشارکت در آنومالیهای مختلف سنگ آهن از جمله آنومالی D۱۹ و A۱۰ در ناحیه ایران مرکزی به عنوان یکی از ذخایر اصلی وجود سنگ آهن در داخل کشور و همچنین خرید سنگ آهن از معادن اطراف کارخانجات تولیدی از دیگر برنامه های تأمین سنگ آهن میباشد.است.

۱۹- برخی از شرکتهای زیر مجموعه شرکت همچون آهن و فولاد سرمد ابر کوه شرایط عرضه سهام در بازار سرمایه را دارند. آیا برنامه ای برای حضور آنها در بازار دارید؟
با عنایت به اینکه عمدتاً شرکتهای سرمایه پذیر به صورت شرکت پروژه هستند لذا در ارتباط با استفاده از ظرفیت ایجاد شرکت های سهامی عام پروژه منجمله شرکت آهن و فولاد سرمد ابرکوه مراتب در دست پیگیری است.

۲۰ - شرکت آهن و فولاد ارفع به عقیده ی قریب به اتفاق تحلیلگران یکی از بنیادی ترین شرکتهای بازار است. با این وجود قیمت نسبت به ارزش ذاتی شرکت بسیار پایین است. چرا کجاد به عنوان سهامدار عمده این شرکت از قیمت سهم حمایت نمی کند؟ با عنایت به اینکه قیمت سهم براساس عرضه و تقاضا در بازار سرمایه تعیین میگردد این شرکت با توجه به میزان درصد. سهامداری و میزان سهام شناوری شرکت آهن و فولاد ،ارفع بر اساس ضوابط و مقررات و دستورالعمل سازمان بورس اقدام کرده است.

۲۱- براساس صورتهای مالی شش ماهه کجاد در ماههای اخیر سهامی شرکتهای خارج از صنعت همچون شینا، شتران، شنا، به جهرم را خریداری کرده است. آیا با این کار قصد ایجاد سید سهام و ورود به سایر صنایع را دارید؟ این سهام را به قصد نگهداری خریده اید با نوسان آیا به نظر شما بازدهی این صنایع از صنعت کانیهای فلزی بیشتر است؟

در خصوص سهام شرکتهای مورد اشاره همان طور که مستحضرید در بازه زمانی سال ۱۳۹۹ سهام های فوق به پرتفوی سرمایه گذاری این شرکت اضافه گردیده و در دوره مالی مورد گزارش عمده سهامهای فوق از طریق بازار سرمایه عرضه شده. است.
۲۲ اکثر سرمایه گذاریهای انجام شده از سوی کجاد در شراکت با سایر شرکتها از جمله و معادن بوده که در آن کجاد سهام اقلیت داشته و سهام کنترلی را در اختیار ندارد. این سیاست از کجا سرچشمه میگیرد؟ چرا در اکثر این سرمایه گذاریها کنترل ندارید؟

این سیاست بر اساس هماهنگی و تعاملی که با سهامداران عمده شرکت در خصوص اهداف ترسیم شده انجام گردیده و بر این اساس در یکسال گذشته نسبت به شناسایی شرکتهای وابسته و با ارزشی که از دیدگاه شرکت ارتباط مستقیم با فعالیت شرکت داشته اقدام کرده است. که در این خصوص نسبت به خرید و افزایش سهام شرکتها از جمله شرکت پامیدکو که در حوزه بهره برداری و طرح های اجرایی توسعه زنجیره فولاد و شرکت فلزیابان که به عنوان یک شرکت تخصصی و اکتشاف است. عملیاتی کرده است.
۲۳- با توجه به طرحهای آهن اسفنجی پیش رو مازاد تولید و کمبود گندله در سالهای آتی و موقعیت قرار گیری این شرکت برای تأمین آب و مواد اولیه این نوع سرمایه گذاری صرفه اقتصادی دارد؟
فعالیت های شرکت به سمت تولیداتی برنامه ریزی شده است که بتواند در صنایع پائین دستی در مسیر تکمیل زنجیره فولاد با بیشترین ارزش افزوده باشد. بر این اساس شرکت معدنی و صنعتی چادرملو توانسته است طی دوره مالی شش ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۱۰,۰۰۰ میلیارد ریال سود خالص ۱۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق نماید که عمده آن بر اساس تکمیل در زنجیره ارزش فولاد بوجود آمده است.
۲۴ دلیل خرید سهام صنایع فولاد رهام پارس توسط آهن و فولاد ارفع چه بود؟
با توجه به تقاضای شرکت آهن و فولاد ارفع و یا در نظر گرفتن جریان نقدینگی شرکت مذکور جهت اجرای طرح های توسعه ای یا رعایت قوانین و مقررات و الزامات حاکمیت شرکتی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ۲۲ درصد از سهام خود را در شرکت فولاد رهام پارس به شرکت آهن و فولاد ارفع واگذار کرده است.
لازم به ذکر است که شرکت چادرملو حدود ۴۴ درصد از سهام شرکت آهن و فولاد ارفع را نیز در اختیار دارد.

۲۵- سرمایه گذاری در معادن استرالیا در چه مرحله ای است ؟
در ارتباط با معادن استرالیا یا اصطلاحاً معدن یوگی و مشارکت شرکت چادرملو یا دو شرکت سرمایه گذاری داخلی، معروض می دارد با توجه به سرمایه گذاری اولیه و مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه جدید ادامه همکاری به منظور سرمایه گذاری در معادن استرالیا با لحاظ صرفه و صلاح شرکت در دست رسیدگی است.
۲۶- برای کمبود سنگ آهن اگر خرید از سایر معادن کافی نباشد و حمل تا مرکز کشور، توجیه اقتصادی دارد؟
در شرایط فعلی با توجه به زیر ساختها و پتانسیلهای موجود در بنادر کشور اولویت شرکت خرید سنگ از تأمین کنندگان داخل کشور است.

کد خبر 485757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =