بورس هفته را کم رمق تمام کرد/ توصیه مهم به سهامداران

بازار سرمایه در آخرین روز هفته ریزش اندکی را تجربه کرد و حجم معاملات نسبت به روزهای گذشته بسیار کم‌رمق بود و تنها ۸ میلیارد برگ سهام معامله شد.

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه آخرین روز معاملاتی هفته را با ریزش ۳ هزار و ۱۷۵ واحدی گذراند و به سطح دو میلیون و ۱۵۸ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز که یکسان‌کننده اثر سهم است نسبت به روز گذشته یک افت ۷ واحد را تجربه کرد. ارزش ۳۶۴ هزار معامله ۶۱ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

در بازار فرابورس نیز شاخص کل ۱۰ واحد نسبت به روز گذشته افت داشت و به سطح ۲۶ هزار و ۲۲۵ واحد رسید. ارزش ۲۵۸ هزار معامله ۶۸ هزار و ۷۱۷ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

محمد رضا اعلمی در گفت و گو با «صدای بورس» درباره وضعیت امروز بازار سرمایه گفت: امروز بازار سرمایه روند رو به کاهش را تجربه کرد به گونه ای که شاهد ریزش ۳ هزار واحدی شاخص کل بوده ایم.

وی ادامه داد: بازار امروز در محدوده دو میلیون و یکصد هزار واحد تا دو میلیون یکصدو ۵۱ هزار واحد قرار گرفت. امیدواریم شاخص در همین محدوده مقاومت کند تا در هفته آینده شاهد روند صعودی بازار باشیم.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند حرکتی بازار کند و ضعیف است، افزود: البته باید برای تحلیل درست و جامع بازار منتظر روزهای کاری هفته آینده بود.

اعلمی به پیش بینی بازار سرمایه در هفته آینده پرداخت و اظهارداشت: آنچه می توان برای بورس در هفته آینه پیش بینی کرد اینگونه است که اگرحجم معاملات افزایش یابد و شاخص روند رو به رشد داشته باشد شاهد ورود پول به بازار خواهیم بود که این خود می‌تواند روند میان مدت شاخص را مثبت پیش بینی کرد.

به گفته وی اگر این اتفاق بیافتد شاهد مقاومت‌های دو میلیون و ۲۰۰ هزار و حتی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار واحدی را در پیش روی شاخص خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته اگر بازار شاخص را از حمایت محدوده ۲ میلیون واحدی از دست دهد، شاخص بورس در هفته آینده افت خواهد کرد.

اعلمی گفت: به سرمایه گذاران توصیه می شود فاکتورهای بنیادی سهام ها را رصد کنند و سهم هایی که از نظر بنیادی و عملکرد صورت های مالی خوبی را دارند در لیست خود قرار دهند و همچنین بحث سود آوری فصلی شرکت ها را نیز با مدت مشابه سال گذشته مورد مقایسه قرار داده و در لیست سرمایه گذاری خود قرا دهند. چرا که در این صورت است که می توانند با اطمینان از نظر بنیادی سرمایه گذاری روی این شرکت ها که از ریسک کمتری برخوردار هستد، انجام دهند.

این فعال بازار سهام افزود: باید به این نکته توجه داشت بازار سرمایه این روزها بازاری ضعیف است که برای ورود به بورس سهامداران باید مدیریت ریسک و سرمایه را مدنظر قراردهند و نحوه ورود در سطوح بالای قیمت پیشنهاد می شود که سهم های بنیادی مطلوبی دارند.

اعلمی تاکید کرد: تا زمانی که سیاست ها کلان اقتصادی بر بازار حاکم است نمی توان توقع رشد سال های گذشته را از بورس داشت .

نمادهای مثبت و منفی

۲۴۷ نماد بازار مثبت و ۲۷۶ نماد بازدهی منفی داشتند و این بدان معناست که ۳۶ درصد نمادها سبز رنگ و ۴۰ درصد بازار قرمز شده بودند.

بیشترین‌ها

کرومیت، حفارس، کرمان و ذوب بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند.

کرمان، حفارس، شستا و خساپا بالاترین حجم معملاتی را به نام خود زدند.

نمادهای فارس، فولاد، فملی و شستا بیشتر از سایرین ارزش بازاری را داشتند.

در نمادهای ثاصفا، فماک، کیمیاتک و بپیوند بیشترین قدرت خرید حقیقی به ثبت رسید.

شپنا، شتران و کچاد بیشترین تاثیر منفی و وبملت بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل گذاشتند و در این بازار نمادهای حفارس، خگستر، ذوب و ثشاهد بیشترین تراکنش را داشتند.

انتخاب بیشترین تاثیر مثبت، وسپهر، خاور و کرمان بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس گذاشتند. همچنین کرومیت، کرمان، کمرجان و سمگا جزو پرتراکنش‌ترین نمادهای بازار محسوب شدند.

در نمادهای دارو، همراه، وکادو و ساروم فشار از سمت تقاضا نسبت به سایر نمادها برتری داشت.

کد خبر 485063

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پایان یک هفته کم رمق برای تالارشیشه ای

    پایان یک هفته کم رمق برای تالارشیشه ای

    شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز بازار سرمایه نسبت به دیروز کاهش داشت و با افت حدود ۷۰۰۰ واحدی نسبت به روز گذشته روی دو میلیون و ۲۳ هزار واحد ایستاد.

  • بورس از سبد سرمایه گذاری خارج می شود؟

    بورس از سبد سرمایه گذاری خارج می شود؟

    با توجه به اینکه هم‌اکنون بورس با نبود محرک‌های رشد قیمت  در بازار جهانی نیز دست‌به‌گریبان است، این مهم با اثرگذاری بر استراتژی سرمایه‌گذاران می‌تواند بورس را وارد مرحله تازه‌ای از نزول و سقوط قیمت‌ها کند.

  • تالار شیشه ای مات شد

    تالار شیشه ای مات شد

    روند منفی که شاخص‌های بورسی در پیش گرفته‌اند با کاهش ارزش معاملات در این بازار چشم‌اندازی مبهم از آینده دادوستدهای تالارشیشه‌ای ترسیم می‌کند.

  • خروچ پی در پی سهامداران از بازار

    خروچ پی در پی سهامداران از بازار

    افزایش نااطمینانی‌ها به چشم‌انداز اقتصادی و مسائل مرتبط با نتایج مذاکرات هسته‌ای کشور در بازار سهام تبعاتی همچون کاهش تقاضای موثر و مثبت سهامی برجای گذاشته است، در حالی‌که براساس روند پرقدرت قیمت سهام در فروردین۱۴۰۱ به‌نظر می‌رسید ‌فعالان این بازار با موج جدیدی از جهش قیمتی روبه‌رو شوند اما شاخص‌کل بورس به‌عنوان مهم‌ترین دماسنج بازار در ماه‌های گذشته با قدرت هرچه تمام از مسیر تعادلی خارج شد.

  • مواجهه مردم با بازار سهام چگونه است؟

    مواجهه مردم با بازار سهام چگونه است؟

    بازارسهام رمقی برای عبور از رکود معاملاتی ندارد. رفتار سهامداران در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد به‌رغم پیشروی نرخ تورم و افزایش حجم نقدینگی، سرمایه‌گذاران معاملات بازار سهام را با احتیاطی دوچندان نظاره می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =