تجدید ارزیابی سپر تورم می شود؟

کارشناس بازاربا تشریح روند چگونگی تجدید ارزیابی شرکت ها گفت: زمانی که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی انجام می شود با واقعی تر شدن نسبت های مالی قیمت سهام چابک تر شده ودرصورت بالا بودن این تجدید، با افزایش قابل توجه سرمایه و واقعی تر شدن ارزش شرکت قیمت تئوریک سهم به قیمت های پایین رسیده و با جو روانی مثبت ایجاد شده تاثیر مثبتی بر بازار خواهد گذاشت.

محمد هرورانی در گفت و گو با «صدای بورس» گفت:‌ عموما رویدادهای مالی در زمان وقوع به بهای تمام شده ثبت می شوند، تجدید ارزیابی دارایی ها به قیمت منصفانه و مازاد آن در استانداردهای حسابداری به عنوان درآمد تحقق نیافته به ثبت می رسد. در دوره هایی که کشور در ثبات اقتصادی نبوده و تورم وجود دارد بین ارزش دفتری و واقعی دارایی ها شکاف وجود داشته و تجدید ارزیابی باعث به روز رسانی و استاندارد شدن ساختار و نسبت های مالی شرکت میگردد که این اتفاق موجب منصفانه شدن حقوق صاحبان سهام شده و دراین شرایط شرکت ها از فرصت فراهم شده باتوجه به معافیت های مالیاتی ایجاد شده استفاده کرده و دارایی ها را به روزرسانی و به صورت واقعی شده در صورت های مالی درج می کنند.

وی با بیان اینکه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در دسته بندی های مختلف به شیوه های متفاوتی انجام می شود گفت: عموما اختلاف نظر کارشناسان در کارایی آن بین تجدید ارزیابی دارایی‌های استهلاک پذیر و دارایی های استهلاک ناپذیر است. ‌اگر محل افزایش سرمایه، دارایی های استهلاک پذیر باشد به دلیل بالا رفتن هزینه های شرکت مخالفان بسیاری دارد بعنوان مثال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های استهلاک پذیر این است که برخی دارایی ها اعم از ماشین آلات، ابزارآلات و غیره در طول مدت زمان مستهلک شده به طوری که قیمت دست دوم آن از نو بیشتر می شود درنتیجه افزایش سرمایه از محل اینگونه دارایی ها باعث خواهد شد هزینه استهلاک در صورت های مالی شناسایی شده که یک ویژگی منفی به شمار می رود.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما در روش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های استهلاک ناپذیر، صرفا ارزش ذاتی دستخوش تغییر خواهد شد که هزینه ای در صورت مالی ثبت نمی شود.باید توجه داشت که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، آورده نقدی و سرمایه جدیدی را وارد شرکت نمی کند و صرفا نسبت های مالی را بهبود بخشیده و درعین حال موجب افزایش ظرفیت مالی و درنتیجه بعنوان مثال در برخی شرکت ها شرایط اعتباری و اخذ وام را بالا برده و یا می تواند به خروج شرکت ها از ماده ۱۴۱ قانون تجارت کمک کند.

هرورانی در رابطه با دیگر مزایای تجدید ارزیابی شرکت ها گفت: زمانی که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی انجام می شود با واقعی تر شدن نسبت های مالی قیمت سهام چابک تر شده ودرصورت بالا بودن این تجدید، با افزایش قابل توجه سرمایه و واقعی تر شدن ارزش شرکت قیمت تئوریک سهم به قیمت های پایین رسیده و با جو روانی مثبت ایجاد شده تاثیر مثبتی بر بازار خواهد گذاشت.

وی در رابطه با اثراتی که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی روی شرکت ها می گذارد افزود: نکته ای که گاها به آن توجه نمی شود این است که ارزش دارایی های ثابت برخی شرکت ها درمقابل سرمایه و حتی ارزش بازار آن ها تفاوت قابل توجهی دارند. همین نکته باعث می شود در کنار توجه به سودآوری سهام‌ با واقعی تر شدن ارزش دارایی ها درمقابل ارزش بازار مقایسه شود که سهامداران متوجه ارزش حقیقی دارایی ها با شرایط سهام خود شوند. محاسبه و به روز رسانی دارایی ها می تواند نقش سپر تورمی سهامی که در آن سرمایه گذاری شده را به سهامداران را نشان دهد.

هرورانی افزود: به طور اصولی تجدید ارزیابی دارایی ها ساختارمالی شرکت ها را اصلاح کرده و تغییراتی در نسبت های مالی وابسته به آیتم های ترازنامه به وجود می آورد. به طور کلی تجدید ارزیابی و افزایش و بهبود ساختار سرمایه در شرکت های تولیدی و خدماتی تفاوت زیادی ندارد اما بعنوان مثال در صنعت بانکداری می تواند موجب بهبود نسبت کفایت سرمایه شود و یا در صنعت زراعت و یا انبوه سازی با توجه با ارزش بالای دارایی های این شرکت ها و بهای تمام شده ناچیز آنها با بهبود نسبت های مالی شرکت می تواند اثرات مثبتی برای آنها داشته باشد و به طبع ارزش سهام را تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی تجدید ارزیابی بر سهم ها تاثیر مثبت می گذارد که فراتر از اخبار و شنیده ها باشد و شرکت ها به صورت رسمی تجدید ارزیابی را اعلام کنند و محاسباتشان را به صورت شفاف در زمان مشخص اعلام کنند.

کد خبر 485036

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =