برنامه های آینده شبندر تشریح شد

گزارش شفاف سازی از تولیدات و برنامه ها آینده و محاسبات سود آوری سهم شبندر را در این مطلب پیش رو دارید.

به گزارش صدای بورس، شرکت پالایش نفت بندر عباس خبر داد؛ افزایش سرمایه منوط به موافقت سازمان خصوصی سازی است با توجه به دعوی مطروحه توسط سازمان خصوصی سازی و عدم صدور رأی قطعی توسط مراجع ذیصلاح، سازمان مذکور از صدور مجوز ثبت افزایش سرمایه شرکت امتناع می کند. شرکت برنامه ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها ندارد.

بر این اساس هاشم نامور مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندر عباس با نماد شبندر در برگزاری کنفرانس پرسش و پاسخ سهامداران و مدیران به سئوالات سهامداران به این شرح پاسخ داد؛

ا-با توجه به تغییر نرخ تسعیر ارز خوراک و فرآورده های پالایشی از ۲۸٫۵۰۰ تومان به نرخ حواله سامانه متشکل ارزی در تاریخ ۱٤۰۲/۰۶/۱۱ بهای تمام شده موجودی کالا در گزارش ۶ ماهه بر مبنای کدام نرخ تسعیر گزارش شده است؟ در صورت شناسایی موجودی کالا با نرخ تسعیر ارز ۲۸٫۵۰۰ تومانی آیا امکان تغییر یا اصلاح این نرخ و یا فروش فرآورده ها با نرخ تسعیر ارز ۲۸,۵۰۰ تومانی وجود دارد یا خیر؟

تغییر نرخ ارز صرفاً برای فرآورده های ویژه اعمال شده و تغییر ترخ خوراک و فرآوردههای اصلی هنوز به صورت رسمی به شرکت اعلام نشده است. فرآوردهها به نرخ میانگین ماه فروش در محاسبات لحاظ میشوند و با توجه به خرید قطعی خوراک توسط شرکت امکان اصلاح نرخ موجودی یا فرآورده فروش رفته تا اعلام تاریخ تغییر نرخ وجود ندارد همچنین متوسط نرخ ارز اعمال شده در صورتهای مالی ۶ ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۲ مبلغ ۲۸۳٫۷۱۸ ریال است.

۲- آیا در گزارش ۶ ماهه حسابرسی شده به نسبت اختلاف ارزش فرآورده های صادراتی(نفت کوره با ارزش فرآورده های تحویلی محاسبه شده مطابق آخرین دستورالعمل های (قیمتی و همچنین اختلاف ارزش فروش وکیوم باتوم تهاتری با ارزش وکیوم باتوم بر مبنای میانگین نرخهای کشف شده در بورس کالا تعدیلات لازم در قیمت نفت خام لحاظ شده است یا خیر؟ در صورت عدم اعمال تعدیلات در گزارش ۶ ماهه پیش بینی شما از زمان اعمال و ارزش این تعدیلات چه مقدار است؟

۱-خیر، تعدیلاتی بابت اختلاف ارزش فرآوردههای صادراتی نفت (کوره با ارزش فرآوردههای تحویلی بابت سال ۱۴۰۲ اعمال نشده است و با توجه به عدم ابلاغ دستورالعمل قیمت گذاری سال ۱۴۰۲ و ارائه صورتحسابهای ماهیانه سال ۱۴۰۲ امکان محاسبه مابه التفاوت فروش صادراتی در حال حاضر وجود ندارد.

مضافاً تعدیلات فوق علی الخصوص در بخش صادرات پس از اعلام و صدور دستورالعمل و صدور صورتحساب های ماهیانه امکان پذیر است.
۲ - شرکت نسبت به تحویل سهمیه وکیوم باتوم تهاتری سال ۱۴۰۱ تا پایان شهریور ۱۴۰۲ اقدام و علاوه بر اعلام مقادیر تحویلی، نسبت به محاسبه و اعلام ما به التفاوت آن نیز اقدام کرده است.

۳- مضافا تعدیلات فوق علی الخصوص در بخش صادرات پس از اعلام و صدور دستورالعمل و صدور صورتحسابهای ماهیانه امکان پذیر میباشد. صحبت ها و شایعاتی پیرامون تغییر مکانیزم فروش بخشی از فرآورده های ویژه من جمله وکیوم باتوم در بین فعالین بازار وجود دارد. آیا از نظر شما امکان تغییر به هر شکلی در مدل مالی فروش وکیوم باتوم و غیر نقد شدن فروش حاصل از فرآورده های ویژه ممکن است؟
لازم به ذکر است که مرجع اقدام در خصوص اعلام هر گونه تغییر در مکانیزم با محاسبات وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش میباشند که تاکنون تغییر مکانیزم ،فروش به صورت رسمی یا غیر رسمی به شرکت اعلام نشده است. در حال حاضر هیچگونه تغییر در رویه فروش فرآورده های ویژه وجود ندارد.

٤- در حال حاضر چه بخشی از وکیوم باتوم شرکت در بورس کالا و چه بخشی به شکل تهاتری فروش می رود؟ آیا در نیمه نخست سال جریان نقد حاصل از فروش وکیوم باتوم تهاتری به شرکت برگشته است؟
در نیمه اول سال ۱۴۰۲ مقدار ۲۹۹,۴۸۴ تن بابت وکیوم باتوم تهاتری سهمیه سال ۱۴۰۱ به ارگانهای معرفی شده در قانون بودجه تحویل داده شده که ۲۷/۷ درصد از کل وکیوم باتوم فروخته شده در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ بوده است. در ارتباط با قسمت دوم سوال به اطلاع سهامدارن محترم میرساند وکیوم باتوم تهاتری هیچ گاه منجر به ایجاد جریان نقدینگی برای شرکت نشده است و فقط باعث افزایش مطالبات این شرکت از دولت می شود.

۵- هم چنین نظراتی در مورد فرآورده های گاز مایع و نفت سفید وجود دارد که بیان میکند امکان تغییر این دو فرآورده از اصلی به ویژه ممکن است و این مهم میتواند در جریان نقد ورودی به پالایشگاه اثرات با اهمیت داشته باشد. در این باره اگر نکاتی هست شفاف سازی کنید.
براساس قوانین و مقررات فعلی نفت سفید و گاز مایع جزء فرآورده های اصلی هستند و هرگونه فروش مستقیم توسط شرکت های پالایشی نیاز به اخذ مجوز از وزارت نفت دارد با توجه به دستور وزیر محترم نفت مجوز صادرات گاز مایع مازاد بر مصرف داخلی برای پالایشگاهها صادر شده است. مزید اطلاع سهامداران سهمیه مهر و آبان و آذر الی اسفند سال ۱۴۰۲ به ترتیب ماهانه ۶ هزار تن و ۹ هزار تن اعلام شده است بابت فروش سه ماهه اول و دوم امسال سهمیه ای به این شرکت تخصیص نیافته است.

۶- پروژه تبدیل نفت کوره شرکت به تک اسفنجی و تک سوزنی در چه مرحله ای قرار دارد؟ آخرین تغییرات ارزیری این پروژه نسبت به ۲.۳ میلیارد یورو اعلامی سال مالی ۱٤۰۱ چقدر است؟ ظرفیت این پروژه چقدر خواهد بود و بطور کلی نسبت به تبدیل نفت کوره به تک چقدر است؟
اجرای طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه در قالب سه پروژه بشرح ذیل تعریف شده است. -۱ پروژه احداث واحدهای فرآیندی فاز طراحی پایه و اخذ دانش فنی به پایان رسیده است و فاز اجرایی (EPC) آغاز گردیده و دارای پیشرفت ۴/۳ درصدی بوده و از برنامه زمانبندی جلوتر است.
۲ پروژه احداث واحدهای جانبی فاز طراحی پایه به پایان رسیده است و با پیمانکار اجرایی قرارداد EPC+F منعقد گردیده و دارای پیشرفت ۳/۵ درصدی بوده و از برنامه زمانبندی جلوتر است.
۷- پروژه احداث مجتمع روغن سازی گروههای ۲ و ۳ مطالعات پایه توسط متخصصان پالایشگاه و استفاده از مشاور در حال انجام میباشد . مراحل اخذ مصوبات و مجوزهای لازم جهت برگزاری تشریفات مناقصه و انتخاب پیمانکار واجد شرایط در حال انجام است. میزان ارزبری پروژه نسبت به سال مالی ۱۴۰۱ تغییری نداشته است. ظرفیت تولید کک اسفنجی حدود ۳۰۰ هزار تن در سال میباشد و سبب کاهش تولید نفت کوره پالایشگاه به کمتر از ۵ درصد خوراک پالایشگاه می شود در ضمن ۱۰ درصد نفت کوره به کک اسفنجی تبدیل می شود.

۷- با توجه به اینکه تخفیف نفت دریافتی منوط به انجام پروژههای کیفی سازی شده است آخرین برآورد شما از تداوم یا تغییرات احتمالی تخفیف تا به ثمر رسیدن پروژه تک چگونه است؟

با توجه به اینکه پیشرفت واقعی پروژه از برنامه زمانبندی تاکنون جلوتر بوده پیش بینی میشود تخفیف ۵ درصدی بابت نفت خام دریافتی برای این شرکت در سال ۱۴۰۲ اعمال شود.

۸- با توجه به عدم ابلاغ مصوبه ای در سال جاری مبنی بر نحوه محاسبه نرخ خوراک و محصولات نهایی لطفاً آخرین وضعیت این دو متغیر را تشریح فرمائید. آیا شرایط به مانند سال قبل است؟

تا زمان ابلاغ دستورالعمل سال ۱۴۰۲ نرخ خوراک و محصولات بر اساس دستورالعمل سال قبل محاسبه می شود.

٩- بنا به صورتهای مالی سال مالی ۱٤۰۱ سرک های ثبت شده سالهای ۹۸ و ۹۹ از موجودی شرکت نزد شرکت ملی پالایش و پخش کسر شده موجودی باقی مانده به شرکت اعلام شده است. آخرین وضعیت پیگیری شرکت در این مورد در چه مرحله ای است؟

با توجه به شناسایی سود در ادوار گذشته آیا در صورت به نتیجه نرسیدن پیگیری شرکت سود کسر شده از سود سال مالی ۱٤۰۲ حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود؟
مراتب از طریق انجمن صنفی در دست پیگیری است که تاکنون نتیجه ای به این شرکت اعلام نشده است. هم چنین با توجه به عدم قطعیت پرونده و عدم اعلام نرخها امکان اظهار نظر در ارتباط با مبلغ و میزان تاثیر آن بر سود شرکت وجود ندارد.
۱۰ برنامه تعمیرات اساسی شرکت به چه صورت است آخرین اورهال کی انجام شده است؟ API نفت خام سبک و سنگین دریافتی شرکت در حال حاضر چند است؟

تعمیرات اساسی اورهال منطقه (ج) از تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۰۱ الی ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ میباشد.

برنامه های آینده شبندر تشریح شد

لازم به ذکر است که این شرکت نفت خام سبک دریافت نمی کند.
۱۱- در حال حاضر لطفاً میانگین چگالی محصولات تولیدی شرکت را بفرمائید با توجه به وجود ضریب ۰۵ تا ۱۵ درصدی برای عوارض آلایندگی شرکت چه درصدی را باید پرداخت کند؟

برنامه های آینده شبندر تشریح شد

با اجرایی شدن قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از دی ماه سال ۱۴۰۱ و ابلاغ آیین نامه اجرایی جدید توسط هیات محترم وزیران، شرکت پالایش نفت بندر عباس کلیه تکالیف قانونی خود در ارتباط با عوارض آلایندگی را از طریق شرکت معتمد سازمان محیط زیست استان هرمزگان انجام داده است لذا این شرکت جزء صنایع آلاینده محسوب نمی شود.

۱۲- لطفاً کرک اسپرد فرآورده های اصلی را در زمان حال حاضر بفرمایید.

برنامه های آینده شبندر تشریح شد

۱۳-دلیل عدم انجام افزایش سرمایه چی بوده با توجه به اینکه از خرداد ماه حسابرس آن تایید کرده و تا الان سازمان بورس آن تایید نکرده است؟
افزایش سرمایه منوط به موافقت سازمان خصوصی سازی میباشد با توجه به دعوی مطروحه توسط سازمان خصوصی سازی و عدم صدور رأی قطعی توسط مراجع ذیصلاح، سازمان مذکور از صدور مجوز ثبت افزایش سرمایه شرکت امتناع می کند.
١٤ آیا برنامه ای برای تجدید ارزیابی داراییها و افزایش سرمایه از آن محل دارید؟ در صورت پاسخ مثبت این شامل دارایی استهلاک پذیر هم خواهد بود؟
خیر شرکت برنامه ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها ندارد.
۱۵ - پروژه احداث خطوط لوله چه مقدار از هزینههای شرکت را کاهش خواهد داد؟ پیش بینی شما از زمان بهره برداری از خط لوله کی خواهد بود؟
صرفه جویی سالانه ناشی از اجرای پروژه احداث خطوط لوله مبلغ ۸۰ میلیون دلار برآورد می شود شروع بهره برداری از پروژه مذکور اواسط سال بعد اعلام شده است.

۱۶- پروژه احداث ۶ دستگاه مخزن جدید ذخیره سازی بنزین و نفت گاز به اتمام رسیده است؟ ظرفیت هر مخزن چقدر میباشد؟
بله و ظرفیت هر مخزن ۲۵۰,۰۰۰ مترمکعب و در مجموع ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ بشکه است.
۱۷- ضریب پیچیدگی پالایشگاه در حال حاضر چند است؟
بر اساس محاسبات انجام شده ضریب پیچیدگی این شرکت در حال حاضر ۵/۶۹ میباشد و پس از اجرای طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین ضرایب پیچیدگی به ۱۲/۱ ارتقاء می یابد.
۱۸- گوگرد زدایی محصولات سنگین شرکت در چه مرحله ای قرار دارد؟ فایننس این پروژه از چه محلی خواهد بود؟
منابع مالی طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین با محوریت واحد کک سازی طرح ارتقای کیفیت توسط شرکت و پیمانکاران تأمین شود. از مبلغ ۲/۳ میلیارد یورو مورد نیاز برای اجرای طرح حدود ۶۰۷ میلیون یورو آن توسط پیمانکار اجرایی احداث . سرویس های جانبی تامین میشود و مابقی هم از محل بند (ر) تبصره (یک) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و سنوات بعد از طریق تخصیص ۴۰ درصد سود خالص سالانه شرکت تامین می شود.
۱۹- با توجه به وجود ۱۶ همت سود انباشته در شرکت برنامه ای برای افزایش سرمایه از این محل دارید؟

با توجه به عدم صدور مجوز توسط سازمان خصوصی سازی در حال حاضر افزایش سرمایه در دستور کار شرکت قرار ندارد.

۲۰ برنامه شرکت برای وصول مطالبات ،شرکت با توجه به کمبود نقدینگی در شرکت برای اجرای پروژه ها چیست؟

علیرغم برگزاری جلسات ارسال مکاتبات متعدد و پیگیری های مداوم بابت وصول مطالبات تاکنون نتیجه ای حاصل نشده. است مراتب کماکان از طریق انجمن صنفی و شرکت در دست پیگیری است.
۲۱- مشکل نقدینگی در اجرای طرحهای شرکت وجود دارد؟
بله با توجه به عدم پرداخت مطالبات قطعی شده تا پایان سال ۱۴۰۱ اجرای کلیه طرحها و همچنین فعالیت های جاری شرکت با مشکل مواجه شده اند.
۲۲- علت کاهش ارزش سهام در بورس بفرمائید و بگویید طبق صورتهای مالی منطالی است یا خیر؟

با توجه به اینکه افزایش یا کاهش ارزش سهام در بورس تابع عوامل مختلفی می.باشد لذا اظهار نظر در مورد قیمت سهم امکان پذیر نیست.

کد خبر 484767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =