پارتا را برای بلند مدت بخریم؟

گزارش تحلیلی از وضعیت درآمد و حساسیت سود شرکت پارتا را در این مطلب می خوانید.

به گزارش صدای بورس، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر درآمدهای عملیاتی کارشناسی شده را برای دوره مالی منتهی به ۱۴۰۲ مبلغ ۲۹۹۳۸۷۴۷ میلیون ریال پیش بینی کرد.

مجتمع صنعتی آرتاویل تایر با نماد پارتا در بورس فعالیت دارد؛

مجتمع صنعتی آرتاویل تایر درآمدهای عملیاتی کارشناسی شده را برای دوره مالی منتهی به ۱۴۰۲ مبلغ ۲۹۹۳۸۷۴۷ میلیون ریال پیش بینی کرد این رقم برای دوره مالی منتهی به ۱۴۰۱ مبلغ ۲۳۲۴۹۴۶۰ میلیون ریال بود. سود خالص هر سهم شرکت برای دوره مالی منتهی به ۱۴۰۲ مبلغ ۹۳۹ ریال و برای مدت مشابه منتهی به ۱۴۰۱ مبلغ ۵۲۵ ریال اعلام شد.

پارتا را برای بلند مدت بخریم؟

تحلیل اقتصادی
صنعت تایر به عنوان یکی از حوزه های حیاتی در صنعت خودرو و حمل و نقل در دنیا با چالش ها و فرصت های فراوان روبرو است. در ایران با توجه به محدودیت های صادراتی به دلیل کمبود عرضه (تایر عدم تخصیص ارز کافی و قیمت گذاری دستوری فعالان این صنعت را با چالش های گوناگونی مواجه ساخته است. تولید و مصرف تایر به طور مداوم در حال افزایش است و نقل و انتقالات در سراسر کشور نیاز به تایرهای با کیفیت و متنوع دارد.
در بازار جهانی صنعت تایر با رقابت فراوان روبرو است. شرکت های بزرگ از کشورهای مختلف در تولید این محصول حضور دارند و تحولات سریع در تکنولوژی تایرها، ایمنی و کارایی آنها را به روز نگه میدارد رقابت بین المللی و فشارهای بازار باعث ارتقاء مداوم کیفیت و عملکرد تایرها شده و شرکتها را وادار به نوآوری و توسعه مستمر می کند.
همچنین مسائل محیط زیستی نیز در صنعت تایر به چشم میخورد. نگرش به تولید تایرهای سازگار با محیط زیست و کاهش اثرات منفی این صنعت بر محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است. این نگرش به سمت استفاده از مواد بازیافت پذیر کاهش مصرف انرژی در فرآیند تولید و بهره گیری از تکنولوژی های محیط زیستی توجه زیادی دارد.
با در نظر گرفتن مازاد تقاضای تایر در ایران و همچنین وجود ظرفیت مناسب جهت پوشش بخش عمده ای از تقاضای کشور صنعت تایر در ایران به عنوان یک فرصت مناسب برای رشد و توسعه مطرح میشود خروج از محدودیت های قیمت گذاری دستوری نه تنها به تایرسازان این امکان را میدهد که به عنوان عوامل اصلی در بازار بهره وری نقش بپذیرند بلکه با ارائه محصولاتی با کیفیت و قابل رقابت، قدرت رقابتی خود را تقویت و سهم بازار خود را بهبود بخشند.

تحلیل بنیادی

شرکت مجتمع صنایع آرتاویل به شناسه ملی ۱۰۱۰۱۰۸۹۲۰۰ به صورت شرکت سهامی خاص در سال ۱۳۶۵ تحت شماره ۶۳۹۳۰ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید. درحال حاضر ظرفیت اسمی شرکت ۳۰,۰۰۰ تن می باشد. پارتا در سال ۱۴۰۱، ۱۰٪ از سهم بازار لاستیک ایران را در اختیار داشته است. شرکت محصولات خود را از طریق شبکه نمایندگان فروش شامل ۴۱۰ نمایندگی استانی ۱۰۰ نمایندگی خدمات پس از فروش ) به فروش می رساند همچنین ۶۸٪ محصولات در سال ۱۴۰۱ از طریق نمیاندگان به فروش رسیده و ۳۲٪ محصولات به خودرورسازان فروخته شده است.
طرح توسعه شرکت مربوط به شرکت تولیدی لاستیک سیلان رازی است که طبق برآوردهای شرکت در پایان سال ۱۴۰۲ سیلان رازی با ۸۰٪ از ظرفیت عملی خود (۱۴٬۰۰۰ تن و در پایان سال ۱۴۰۳ با ۱۰۰٪ ظرفیت عملی خود فعالیت خواهد داشت.

شرکت تولید سیلان رازی با هدف تولید تایرهای رادیال باری و اتوبوسی تمام سیمی در سال ۹۶ تأسیس شد. نیاز کشور به این نوع از تایر سالانه ۱ میلیون حلقه میباشد که گروه صنعتی بارز ۳۰۰ هزار حلقه از آن را تولید میکند و مابقی از خارج کشور تأمین می شود. بنابراین ورود شرکت به چنین بازاری یکی از مزیت های رقابتی پارتا در مقایسه با رقبا خواهد بود. همچنین شرکت برای تأمین سرمایه در گردش خود حدود ۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده که با دریافت سود نقدی از زیرمجموعه های خود توانایی پرداخت بهره این تسهیلات را دارد.
یا مفروضات موردنظر پیش بینی می شود شرکت برای سال مالی ۱۴۰۲ به ازای هر سهم ۹۳۹ ریال سود خالص محقق کند. با این فرض P/E ۵/۷ واحدی را رقم می زند.

پارتا را برای بلند مدت بخریم؟

تحلیل حساسیت
تولید مقداری سال ۱۴۰۲ با توجه به پیش بینی های شرکت کاهش خواهد داشت بنابراین برای این سال تولید ۲۵,۰۰۰ تن در نظر گرفته شده است کاهش تولیدات شرکت به علت مشکلات تخصیص ارز جهت واردات مواد اولیه است.
حدود ۶۰٪ از فروش شرکت مربوط به تایرهای رادیال سواری می شود بنابراین تغییر در نرخ فروش این محصول بر درآمد شرکت تأثیر زیادی دارد همچنین پارتا در تاریخ ۱۴۰۲/۷/۲۲ مجوز افزایش ۲۰٪ در نرخ فروش محصولات رادیال دریافت کرد که این افزایش نرخ برای ۶ ماهه دوم در مدل پیش بینی سود در نظر گرفته شده است.
همچنین این شرکت در تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۳۱ مجوز افزایش نرخ ۲۵٪ در گروه تایرهای کشاورزی بایاس دریافت کرده که این مورد نیز در سود سال مالی ۱۴۰۲ مدنظر قرار داده شده است.
شرکت های زیر مجموعه با اهمیت شرکت ،شامل ،پیزد کربن سیمرغ و شرکت تولید لاستیک سیلان رازی هستند سود زیر مجموعه ها در درآمد عملیاتی سال ۱۴۰۲ لحاظ شده است.
طرح توسعه شرکت مربوط به شرکت تولیدی لاستیک سبلان رازی است که طبق برآوردهای شرکت در پایان سال ۱۴۰۲ سبلان رازی با ۸۰٪ از ظرفیت عملی خود ۱۴,۰۰۰ تن و در پایان سال ۱۴۰۳ با ۱۰۰٪ ظرفیت عملی خود فعالیت خواهد داشت. پارتا در سال ۱۴۰۱ ۱۰٪ از سهم بازار لاستیک ایران را در اختیار داشته است.
با مفروضات موردنظر پیش بینی میشود شرکت برای سال مالی ۱۴۰۲ به ازای هر سهم ۹۳۹ ریال سود خالص محقق کند. با این فرض P/E حدود ۵/۷ واحدی را رقم می زند.

منبع: کارگزاری هوشمند رابین

کد خبر 484687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =