سفارش‌گذاری TAS در قراردادهای مشتقه انرژی

یکی از نوآوری‌ها در قراردادهای آتی انرژی بورس‌های گروه بورس کالای شیکاگو و بورس بین‌قاره‌ای استفاده از مکانیزم سفارش‌گذاری TAS (معامله با قیمت تسویه روزانه) است...

یکی از نوآوری‌ها در قراردادهای آتی انرژی بورس‌های گروه بورس کالای شیکاگو و بورس بین‌قاره‌ای استفاده از مکانیزم سفارش‌گذاری TAS (معامله با قیمت تسویه روزانه) است. مکانیزم TAS از اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی برای قراردادهای محدودی اجرا شد و پس از آن در قراردادهای بسیاری مورد استفاده قرار گرفت. این نوع سفارش‌گذاری امکان معامله طی جلسه معاملاتی بر اساس قیمت تسویه روزانه را برای قراردادهای مشخصی بر روی تابلوی بورس به معامله‌گران می‌دهد. در این مکانیزم سفارش‌گذاری معامله‌گر می‌تواند قیمتی بالاتر یا پایینتر از قیمت تسویه روزانه را به عنوان قیمت معاملاتی خود لحاظ کند. اختصاص موقعیت به این معاملات پس از کشف قیمت در انتهای جلسه معاملاتی بوده و قیمت این معاملات اثری در کشف قیمت بازار ندارد.
یکی از دلایل استفاده از این مکانیزم، پوشش ریسک بنگاه‌های تجاری است. بسیاری از شرکت‌های بازرگانی در بازارهای کالایی بر مبنای قیمت تسویه بازار آتی معاملات و مبادلات خود را در بازار نقد انجام می‌دهند. باتوجه به اینکه این شرکت‌ها می‌توانند برای پوشش ریسکِ بازار نقد مستقیما وارد موقعیت در قراردادهای آتی شوند، استفاده از مکانیزم سفارش‌گذاری با قیمت تسویه روزانه می‌تواند موجب مدیریت ریسک کاراتر قیمت شود.
همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سفارش‌های TAS استفاده می‌کنند تا بتوانند با معامله حجم بزرگی از قراردادها در یک قیمت مشخص، ارزش‌گذاری موقعیت‌های خود را ساده‌تر کنند. از طرفی معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که قصد جابه‌جایی موقعیت‌ها از یک حساب به حساب دیگری را دارند از این مکانیزم بهره می‌برند. سفارش‌های TAS در زمان تلاطم بالای بازار نیز مفید هستند.

  • فریده سعادتی - مدیر عملیات بازار مشتقه بورس انرژی
  • شماره ۵۲۲ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 484649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =