۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
هفت نماد ۲۰۰درصدی بورس

شماره ۵۲۱هفته نامه اطلاعات بورس منتشر شد.

به گزارش صدای بورس؛ در شماره ۵۲۱هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، وضعیت صندوقها و نمادهای برتر، گزارش ۹ ماهه wfe، بررسی وضعیت لایحه بودجه و غیره بررسی شد.

فشار بودجه بر بازار سرمایه

در سرمقاله این شماره محمدرضا عربی ‌مزرعه ‌شاهی؛ کارشناس بازار سرمایه گفت: مجموع منابع درآمدی بودجه کمتر از ۲۰ درصد رشد داشته است ولی وقتی وارد جزئیات منابع آن می‌شویم می‌بینیم بخش درآمدی حدود ۴۲ درصد رشد را نسبت به سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که حدود ۱۵۰۰ همت درآمدهای حاصل از مالیات و سود شرکت‌های دولتی و ... در آن دیده می‌شود. همچنین مشخص است بخش درآمدهای مالیاتی نزدیک به ۵۰ درصد رشد داشته و از ۷۵۰ همت در سال جاری به ۱۱۲۰ همت برای سال آینده افزایش پیدا کرده است.

حقیقی‌ها برای بازگشت دست به جیب شدند

ندا کریمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار هفته گذشته را با خبر دعوت از هلدینگ‌ها برای بررسی تجدید ارزیابی آغاز و با خبر دعوت از بانک‌ها برای تجدید ارزیابی به پایان رساند. بانک‌ها همچنان در شوک جریمه ۲۶ همت بابت طرح ملی مسکن هستند. در اوایل هفته، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از سرکوب نرخ ارز در ماه‌های اخیر انتقاد کرد، اما در مقابل، شاهد کاهش قیمت ارز آزاد بودیم. در این میان، رئیس بانک مرکزی از آزاد سازی بخش دیگری از پول‌های بلوکه خبر داده است و همچنین گمرک خبر از واردات ۱۳ تن طلا در ۸ ماهه ابتدایی سال داده است.

هفت نماد ۲۰۰درصدی بورس

خالص ارزش کل صندوق‌های‌سرمایه‌گذاری (ارزش کل بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری) در انتهای آبان‌ماه ۱۴۰۲، ۸,۴۳۵,۸۰۱ میلیارد ریال است. همچنین خالص ارزش دارایی‌های کل صندوق‌های سهامی در این تاریخ: ۹۹۴,۸۸۳ میلیارد ریال، خالص ارزش دارایی‌های کل صندوق‌های با درامد ثابت ۵,۵۴۴,۱۵۴ میلیارد ریال، خالص ارزش دارایی‌های کل صندوق‌های مختلط نیز ۶۰,۹۹۵ میلیاردریال و در نهایت خالص ارزش دارایی‌های کل سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این تاریخ عدد ۱,۸۳۵,۷۶۹ میلیارد ریال بوده است.

تعداد شرکت‌های بورسی آب رفت

فدراسیون بورس‌های جهان عملکرد ۹ ماهه بورس‌های عضو در این فدراسیون را در جدیدترین گزارش خود منتشر کرده است که ارزش بازار بورس‌های جهان، ارزش معاملات و تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

چرا مردم از بورس فراری شدند

در مهرماه سال جاری خبرگزاری ایسپا از ۱۲ هزار نفر از افراد بالای ۱۵ سال کشور نظرسنجی به روش مصاحبه حضوری انجام داد و این سوال مطرح شد که: اگر شرایط مالی شما به گونه‌ای باشد که بتوانید پس‌انداز کنید، ترجیح می‌دهید پس‌انداز خود را چگونه مدیریت کنید؟

یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد، ۳۳.۳ درصد از مردم ایران گفته‌اند اگر پس‌اندازی داشته باشند، ترجیح میدهند در زمین و مسکن سرمایه‌گذاری ‌کنند و ۲۰.۷ درصد ترجیح می‌دهند طلا و سکه بخرند، همچنین ۱۵.۵ درصد اشتغال‌زایی و کارآفرینی و ۱۵.۲ درصد دیگر نیزگفته‌اند در بانک پس‌انداز می‌کنند.

همچنین نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد، ۲.۷ درصد بازار دلار و ارز و ۲.۷ درصد در بازار خودرو، سرمایه‌گذاری کرده و تنها ۱.۳ درصد در بورس و ۱.۳ درصد در رمزارزها و بازارهای جهانی سرمایه‌گذاری می¬کنند. به این ترتیب بازار سرمایه یکی از کسادترین بازارها جهت سرمایه‌گذاری ارزیابی می‌شود.

حدود ۷۵ درصد افراد مایل اند سرمایه خود را به نوعی به کالایی قابل لمس تبدیل کرده و یا به صورت پول نقد حفط کنند.

تحریم‌های دولتی بورس در ۱۴۰۳

دولت بودجه سال آینده کشور را بار دیگر انقباضی بست و این در حالی است که افزایش شدید در درآمدهای مالیاتی در کنار کاهش درآمدهای نفت دو موضوع بسیار بارز اقتصاد ایران در سال آینده هستند که در کنار سخت‌تر کردن زندگی عموم مردم، اثرات زیان‌باری روی شرکت‌های تولیدی ایرانی و به طور مشخص شرکت‌های بورسی خواهد داشت.

بر اساس آمار و ارقام بودجه سال آینده، میزان درآمدهای مالیاتی با ۴۹.۸ درصد افزایش روبه‌رو شده و این در حالی است که درآمد نفتی با کاهش به ۶۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. از سمت دیگر دولت سقف مصارف ارزی را برای واردات کالاهای اساسی معادل ۱۵ میلیارد دلار در نظر گرفته که این موضوع نیز روی فعالیت گروه‌هایی از صنایع همچون صنایع غذایی و شوینده‌ها اثرگذار است.

پرسمان

نظارت،حلقه گمشده فضای مجازی

این روزها بازار سرمایه در حال توسعه هر چه بیشتر بوده و شاهد ورود سرمایه‌گذاران تازه به این بازار و در نهایت افزایش تعداد فعالان بازار سرمایه هستیم. در این بین بحث اثر شبکه‌های مجازی بر بورس بسیار جدی است. چرا که فضای مجازی به توسعه، سرعت و شفافیت اطلاعات کمک می‌کند. در فضای مجازی بررسی اطلاعات به صورت آزادانه و رایگان صورت می‌گیرد، که این امر اتفاق مثبتی است، چرا که برخی از کارشناسان معتقدند وجود فضای مجازی و اطلاعات ردوبدل شده منجر به افزایش سطح سواد مالی جامعه و افراد فعال در این بازار و در این حوزه شده است. اما نکته بسیار مهمی که نباید از آن غافل شد این است که نباید اجازه داد فضای مجازی تبدیل به فضای سیگنال‌فروشی یا فضایی برای کلاهبرداری از سرمایه‌گذار شود. بنابراین نظارت متولیان امر و اطلاع رسانی درست در رابطه با شرکت‌های مجوزدار و آگاه کردن اهالی بازار سرمایه به این صورت که بتوانند بین اطلاعات درست و غلط بدون پشتوانه تفاوت ایجاد کنند؛ باعث می شود، ضررهای فضای مجازی کم‌تر و قابل کنترل‌تر شود. موضوعی که بسیاری از تحلیلگران و بازار سرمایه برآن تاکید دارند.

شبکه های اجتماعی فعال در بازار سرمایه بسیارهستند که تبدیل به یک بستر برای تبادل تحلیل های مالی و اقتصادی شده‌اند. بنابراین شناسایی تأثیر این شبکه های اجتماعی در تصمیم گیری افراد می‌تواند زمینه لازم را برای ارائه خدمات مطلوب به سرمایه‌گذاران فراهم و همچنین راهنمای مقررات گذاری از طرف نهادهای ناظر در بازار سرمایه نیز باشد. اینکه شبکه های اجتماعی ؛ تهدی یا فرصت هستند ،نظرکارشناسان بازار سرمایه را جویا شدیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

گفتگو

برگشت ۱۶۰۰ میلیارد به چرخه بانکی

مولدسازی دارایی‌ها یکی از مواردی است که اخیرا بحث‌ها پیرامون آن بسیار شده است که برخی مخالف و برخی موافق انجام آن در کشور و اقتصاد ما هستند. بر این اساس احسان رضاپور نیکرو، مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت در گفتگو با هفته‌نامه اطلاعات بورس به بررسی مفهوم مولدسازی در ایران و اقدامات شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت در این زمینه پرداخت.

کد خبر 484168

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =